Průtrže mračen smutku

19. 01. 2016 12:41:20
Jsou písně, ve kterých text téměř nevnímám a pak jsou písně, kde text v paměti přežije hudbu, kterou si musím oživit. Stává se mi to u některých písní Boba Dylana. Stalo se to i u této písně a možná že několikrát.

Nedávno jsem probíral starými písemnostmi a narazil jsem na tento svůj pokus o přebásnění Dylanovy písně (básně) "It's a hard rain's a-gonna fall". Pracně jsem vzpomínal, kdy a kde jsem se do Dylanových textů pustil a zrovna tento mě mezi jinými letitými „skvosty“ zaujal, protože dobře znám i českou verzi této písně, kterou vytvořil Robert Křesťan a v "Dylanovkách" pod názvem "Čím dál tíž se dejchá" ji má ve svém repertoáru Druhá tráva. Je zajímavé, že jsem si na své „dylanovky“ nevzpomněl, když před pár lety vyšlo toto velmi zdařilé album. Moje přebásnění je mnohem starší (tedy je starší než zveřejnění Křesťanovy písně, netuším, kdy on svůj český text napsal) a více se přibližuje originálu. Je to pochopitelné, já jsem nemusel "brát ohled" na hudbu, protože jsem s textem pracoval jako s básní a tak je zde i prezentována. Ona to vlastně báseň je a pro mě osobně stále stejně naléhavá báseň. Originální text napsal Dylan kolem roku 1960, tedy ve svých zhruba dvaceti letech a možná právě proto je tak syrový a nevyumělkovaný, můj překlad vznikl o více jak dvacet let později a byl jsem tedy přibližně stejně starý jako autor v době psaní originálu. To uvádím proto, že když se nad tím tak zamyslím, starší Dylan by už asi takto nepsal a starší Turner by to zcela jistě takto nepřekládal.

Pro zajímavost přikládám i odkazy na doslovný anglický překlad a obě zmíněné verze písně - Dylanův originál a „dylanovku“ od Druhé trávy a Roberta Křesťana.

Průtrže mračen smutku

Kdepak jsi byl můj toulavý hochu

Kdepak jsi byl můj milý

Úbočím dvanácti hor jsem za mlhy klouzal

Po šesti silnicích jsem se v zatáčkách plazil

Do sedmi truchlivých lesů jsem vkročil

U mrtvých moří jsem dvanáctkrát postál

Do nitra hřbitova jsem tisíc mil zašel

V průtržích mračen smutku

V průtržích mračen smutku

Co všechno jsi viděl můj toulavý hochu

Co jsi tam viděl můj milý

Viděl jsem nemluvně uprostřed vlků

Viděl jsem dálnici zlatou a pustou

Viděl jsem větev s listy od krve

Viděl jsem řady krvavých kladiv

Viděl jsem žebřík od hladiny ke dnu

Viděl jsem mluvčí, co jazyk jim ztuhl

Viděl jsem děti s kvéry a meči

V průtržích mračen smutku

V průtržích mračen smutku

Co všechno jsi slyšel můj toulavý hochu

Co jsi tam slyšel můj milý

Slyšel jsem bouři, jak varuje hromy

Slyšel jsem vlnu, co věští nám zkázu

Slyšel jsem bubny bubnovat v ohni

Slyšel jsem šepot, co neslyší lidé

Slyšel jsem syté, jak smějí se bídným

Slyšel jsem básníka umírat hrůzou

Slyšel jsem klauna plakat ve škarpě

V průtržích mračen smutku

V průtržích mračen smutku

A koho jsi potkal můj toulavý hochu

Koho ́s tam potkal můj milý

Potkal jsem dítě u mrtvého koně

Potkal jsem bělocha a černého psa

Potkal jsem ženu s planoucím tělem

Potkal jsem dívku, která dala mi duhu

Potkal jsem muže, jenž ochořel láskou

Potkal jsem jiného, jenž raněn byl zlobou

V průtržích mračen smutku

V průtržích mračen smutku

A co bude teď můj toulavý hochu

Co bude teď můj milý

Vrátím se zpátky, než začne pršet

Schovám se v hlubinách černého lesa

Kde lidí jsou spousty, co nemají mnoho

Kde tablety jedu jim zkazily vodu

Kde v sousedství statku je špinavý žalář

Kde tváře katů jsou zakryty kápí

Kde hlad má svou podobu a duše se ztrácí

Kde černá je barva a nula je číslo

Tam budu mluvit, myslet a dýchat

A ozvěna z hor to roznese všude

Pak přes moře přejdu, než hlubinu spatřím

A budu vědět, o čem jsem zpíval

V průtržích mračen smutku

V průtržích mračen smutku

https://www.youtube.com/watch?v=H9YaAY0ja_c

https://www.youtube.com/watch?v=Ruhec7vnjdQ

http://www.karaoketexty.cz/texty-pisni/dylan-bob/a-hard-rains-agonna-fall-137184

Autor: Jiří Turner | úterý 19.1.2016 12:41 | karma článku: 14.16 | přečteno: 153x

Další články blogera

Jiří Turner

Ta politika je ale svinstvo!

Při vhledu do Sněmovny to ledaskoho napadne. Též takto reagujeme, chceme-li se od politiky distancovat. Politika je ovšem základem společenského uspořádání a je taková, jací jsou občané, z jejichž vůle se jiní politiky stávají.

20.3.2024 v 11:26 | Karma článku: 19.95 | Přečteno: 389 | Diskuse

Jiří Turner

Tomáš Klus, Tomáš Halík a jiní „pomatenci“

Co intelektuál, to antisemita a nepřítel Izraele a FF UK jako líheň „hamásníků“. A pak tu máme ty naše angažované umělce, jako je Klus. Emoce, které vyvolává palestinsko-izraelský konflikt, už asi mnohým trochu zatemňují mozek.

18.3.2024 v 11:05 | Karma článku: 38.14 | Přečteno: 10643 | Diskuse

Jiří Turner

Hloupí Švédové vstupují do NATO a prozíraví Slováci možná opráší Varšavskou smlouvu

A kdo ví, třeba se k nim společně s Maďary přidáme časem taky, a jako za starých dobrých časů zatneme západním imperialistům tipec. Rusové přeci nejsou a nikdy nebyli agresoři, ale jenom si hájili a hájí své zájmy.

12.3.2024 v 15:50 | Karma článku: 45.05 | Přečteno: 7338 | Diskuse

Jiří Turner

Když se ti líbí více slovenská zahraniční politika, tak se na to Slovensko vrať!

Když se bratr bratří s nepřítelem, tak to rodinným vztahům moc neprospívá. V ruské státní televizi se seriózně diskutuje o bombardování evropských měst a slovenští politikové utužují přátelské vztahy s Putinem a Fico žvaní o míru

7.3.2024 v 10:13 | Karma článku: 43.66 | Přečteno: 5241 | Diskuse

Další články z rubriky Poezie a próza

Alena Bures

Recenze - Martina Boučková: Šílená babička

Rodiče si nevybereš. Ale to koneckonců ani děti. A mít mírně šílenou matku je někdy k vlastnímu zešílení, ale někdy....

28.3.2024 v 17:24 | Karma článku: 5.97 | Přečteno: 93 | Diskuse

Miroslav Pavlíček

O fotbalových legendách, paní Štěpánkové a pomíjivosti

Kdybych se narodil před sto lety... No, abych řekl pravdu, někdy mám pocit, že se tak opravdu stalo.

27.3.2024 v 12:58 | Karma článku: 14.47 | Přečteno: 197 | Diskuse

Iva Marková

Ženy

....................................................................................................

26.3.2024 v 22:53 | Karma článku: 9.52 | Přečteno: 197 | Diskuse

Marek Ryšánek

Způsobem bytí byl roven Bohu - Květná neděle.

Lidské dějiny jsou plné příkladů nejrůznějších vládců a vůdců. Ti ovládáni ctižádostí rozpoutávali války, štvali lidi proti sobě. Mysleli, že jim to přinese štěstí, věčnou slávu. Zůstali po nich statisíce, miliony mrtvých.

26.3.2024 v 20:23 | Karma článku: 4.96 | Přečteno: 129 | Diskuse

Jana Péťová

Fluktuace každodennosti

Fluktuace každodennosti - Proměnlivost. Nepředvídatelnost. Dynamika. Rozmanitost. Odlesky radosti překvapení a lásky. Nástrahy a výzvy.

26.3.2024 v 11:08 | Karma článku: 11.09 | Přečteno: 191 | Diskuse

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...