Jarmilka aneb jak jsem se nestal kulakem

První část názvu je sice shodná se známou Hrabalovou povídkou, ale tím však veškerá podobnost končí. Tento příběh je z osmdesátých let a z prostředí starého cukrovaru.

            Vystoupil jsem v chladném podzimním ránu na mladoboleslavském hlavním nádraží a svižně jsem zamířil mezi staré sklady a dílny, abych byl co nejdříve na cestě, která vede podle meandrů Jizery do Krnska. Chtěl jsem si po delší době udělat výlet místy svého dětství a dospívání.

            Když jsem míjel polozbořené stěny jakéhosi hangáru, vzpomněl jsem si na zdejší cukrovar. Kolik je to let, co jsem v něm pracoval? Moje první zaměstnání.... Některé jeho části jsem za halou skutečně také našel, byť již dávno nesloužily svému původnímu účelu. Pár let po revoluci zde byla výroba ukončena a sto let stará cihlová budova zcela zchátrala. Ve vzpomínkách jsem došel až k mostu. K témuž orezlému a špinavému mostu…

            Práce v cukrovaru byla radostná. Půl roku pracovat, pár měsíců práci předstírat a pak celé léto utrácet vydělané peníze. Pít legálně a zadarmo v práci osmistupňové pivo a  pololegálně tuzemský rum, pozorovat z plošiny rafinérie laborantky v bílých pláštích, pod kterými měly natažené, jak bylo patrné při pohledu proti silným reflektorům, které osvětlovaly výrobní halu, pouze své bílé devatenáctileté kůže a bydlet v blízké vsi u babičky, která zajišťovala veškerý servis, to byl vstup do pracovního procesu z kategorie snů. Proč na tu práci, proboha, všichni tak nadávají, když je to taková pohoda?

            Pro pracovní zařazení mistra rafinérie mě sice předurčovalo nedávno dokončené vzdělání, ale hlavně to byla skutečnost, že jeden z klíčových zaměstnanců výroby byl babiččin soused. Mojí pracovní povinností bylo však z počátku, kromě nošení piva vařičům, pouze vyplňování výkazu v průběhu a na konci každé směny.

            „Můžeš pít, ale musíš být schopen předat směnu a vyplnit tenhle výkaz…a taky nesmíš spadnout z tý plošiny,“ sdělil mi výrobní náměstek při přijímacím pohovoru, „to by byl průser,“ dodal.

            „Sloužím lidu,“ chtělo se mi po vojensku  zahalekat, nicméně jsem pouze přikývl a říkal si, že by to nemělo být nikterak složité. Opak byl pravdou. Bylo docela zvláštní, že jsem z té  plošiny za dva roky mého zdejšího působní nespadl ani já, ani nikdo jiný.

            „Koukej mladej, vidíš, už to bude!“ starý vařič mě školil u průhledítka mohutného varného kotle.

            „Už to začíná krystalovat!“ Ať jsem koukal, jak jsem koukal, viděl jsem jen beztvarou hnědou hmotu za sklem.

            „Pusť tam trochu zelenýho a pak trochu bílýho a spustíme to,“ zazněl pokyn mého podřízeného. Natrhl jsem ventily na kádích, takto slangově označených sirupů, a čekal jsem na rozkaz, kdy je mám zavřít. Když byla várka spuštěna, putovala do odstředivek a za chvíli se již po sítech sypaly bílé krystaly.  Po chvíli jsme opět začali napouštět kotle a tím nastalo tříhodinové intermezzo, ve kterém byl čas něco málo popít a poklábosit o životě.

            Pracuji se samými odborníky, napadlo mě, a mimoděk jsem si představil scénu z „Císařova pekaře“. Pouze vařiči byly však stalí zaměstnanci, u odstředivek a na sítech pracovali vitální důchodci a procesy předvýrobní a povýrobní zajišťovali brigádně najaté party Slováků. Většina u nich přicestovala až od ruských hranic, byli divocí a nevzdělaní, ale mimořádně silní a pracovití. A nad tím vším čtyřiadvacetiletý mistr světa a rafinérie.

            Jarmilka řídila malou cukrovarskou laboratoř. Bylo jí pětadvacet a těšila se všeobecné úctě, protože laboratorním přístrojům rozuměla pouze ona a výrobní náměstek.Tedy vlastně ještě já, což mě v rozporu s pracovní náplní kantýnského vystřelilo do privilegované vrstvy intelektuálů. Mezi intelektuály zamířily i moje milostné aktivity. Jelikož jsem nechtěl svádět výrobního náměstka, byl výběr zúžen na Jarmilku.

            Jarmilka byla typickou dívkou té doby a toho místa. Módně sestříhané vlasy ji vytvářeli na hlavě kudrnatý chochol a na temeni „deku“. Nosila také vyšisované džínsy značky Wildcat s obrázkem roztažené lví packy na levé zadní kapse a k nim doma háčkované svetříky. Chodila ráda na diskotéky a vesnické zábavy v okolí a snila o založení rodiny, protože jí dle tehdejších měřítek již počínal ujížděti vlak.

            Myslím, že nebyla nikterak pohledná, ale měla přátelskou povahu, milý úsměv a roztomile ráčkovala. Po několika mých stupidních pokusech o flirt se do mě zcela bezhlavě zamilovala. Možná nebyla první dívkou, ve které jsem zažehl takovýto milostný požár, ale byla zcela jistě první dívkou, u které jsem to bezpečně a okamžitě poznal. Nutno říci, že to nešlo nepoznat mnou ani kýmkoli jiným. Při každém našem pracovním setkání na mě vrhala pohledy skolené laně, mávala z plošiny před laboratoří, kdykoliv na ni vstoupila, a když jsem někdy opět zcela marně hleděl do průhledítek varného kotle, ve snaze tam cokoli zajímavého uvidět, hbitě ke mně přiskočila, zakryla mi zezadu rukama oči a koketně se dotazovala se změněným hlasem, kdo že to je. Lákala mě také střídavě na diskotéku v boleslavském „kulturáku“, na zábavu v Bezně a posléze na nedělní oběd u nich doma.

            Bezprostředně poté, co jsem přijal pozvání na onen nedělní oběd, jsem zjistil, že netoužím po ničem jiném, než po útěku z cukrovaru, z Mladoboleslavska, případně z republiky. Její maminka a tatínek mě na honosném statku přivítali tak srdečně, že z toho na mě šly mrákoty. Nevím, co těm dobrým lidem napovídala, ale po každém výčtu hospodářských zvířat a družstevních záhumenků následovaly věty typu: …a to bude děti jednou všechno vaše…A nebylo toho vskutku málo. Bylo až k neuvěření, jak rozsáhlé hospodářství bylo, patrně díky správné angažovanosti a konexím, možné v osmdesátých letech provozovat. Ze všech koutů obrovského dvora to kdákalo, chrochtalo, bučelo a také zeleninová zahrada velikosti fotbalového hřiště slibovala kromě vlastní soběstačnosti i nikdy nekončící galeje, o polnostech a pastvinách ani nemluvě. Se zkušeností, kolik práce je v  hospodářství asi tak stokrát menším, jsem neměl rozhodně ambice do takovéhoto chomoutu strkat hlavu.

            Na jedné z prvních nočních směn po erupci Jarmilčiných jemných citů, které mě zasáhly po cestě z nedělního oběda, jsem se, jsa posilněn podkováňskou osmičkou a rumem, rozhodl Jarmilce vymluvit její představy a naší společné budoucnosti. Marně. Ani alkoholismem zavánějící stav, ani moje zdrcující sebekritika ji neodradily, naopak, ještě v ní rozdmýchaly touhu mě, mladého zvrhlíka, polepšit.

            Situace se začala jevit beznadějnou. Když se jí podařilo si se mnou zcela sladit směny, na které mi přinášela maminkou připravené opulentní svačiny, začaly se mě důchodkyně z třásadel diskrétně dotazovat, kdyže bude veselka. Tím, že jsem vše popíral, jsem si jen vysloužil status tajnůstkáře. Vařiči mě otcovsky plácali po zádech a pronášeli životní moudra typu: „nikoho to nemine…, už máš po vojně, tak co… nebo… není to tak zlé, protože si budeš moci třeba klidně vrznout, i když se ti nebude chtít…“ a podobně.

            Než jsem stačil konzultovat tuto situaci s babičkou, sama zapředla jednou po večeři hovor, ve kterém mě upozornila, že se jí tuhle ženský v krámě ptaly na mě a mladou Petrákovou… Zvědavost se asi u nich mísila se závistí, jak si my, takové holé řitě, polepšíme v přízni s potomky kulaků, dnes s výkvětem mladoboleslavského družstevnictva. Ujistil jsem babičku, že si nehodlám nikterak polepšit, ale že nevím, jak to udělat. Neporadila mi, patrně mě podezírala, že jsem ubohou dívku svedl a teď se snažím nějak vycouvat.

            Druhý den jsem sebral poslední zbytky odvahy a odhodlání a rozhodl se po směně Jarmilku definitivně odmítnout.

            „Počkám na tebe u mostu,“ zahalekal jsem na ni přes plošinu. Celá se chuděrka zapýřila, zamrkala, a radostně několikrát zamávala. U kotle jsem dopil na tři prsty medově hnědé tekutiny z lahve s plachetničkou, vybral peníze a vyrazil pro novou…

            K mostu jsem v ranním oparu spíše doklopýtal, než došel, ale při pohledu na rozdychtěnou Jarmilku jsem v tu ránu vystřízlivěl. Ortel nad naším vlastně neexistujícím vztahem jsem vynesl pevným hlasem a nejhruběji, jak jsem byl schopen. Když jsem spatřil tu hrůzu v jejich očích, na nic jsem již nečekal a rozeběhl se k zastávce autobusu.

            Zaslechl jsem jen: „ já skočím, uvidíš, že skočím!“

            S okna odjíždějícího autobusu jsem jí ještě zahlédl opřenou o zábradlí mostu a pak se mi ztratila za zatáčkou.

            Večer místo Jarmilky přijeli do cukrovaru její rodiče, pak příslušníci VB. Začalo hledání a vyšetřování. Všem jsem popravdě vylíčil sled událostí. Alibi jsem měl stoprocentní, přesto mě druhý den ráno provázely pohledy, které říkaly cosi o zločinci a ničemovi. Když jsem ale s těžkou hlavou přijel domů, babička mi už od zápraží hlásila:„tak ta Petráková se už našla, dost toho vypila a vyspávala u kamarádky.“ Ví bůh, jak se to mohla dozvědět dřív, než jsem dorazil, telefon jsme neměli.

            Jarmilka mě po zbytek končící kampaně zcela ignorovala. Když jsem nastupoval na jaře dlouhou dovolenou, přišla ke mně a povýšeným pohledem mi ukázala ruku s prstenem a pronesla: „jsem zasnoubená.“  Ze srdce jsem jí to přál, stejně jako jejímu nastávajícímu ty záhumenky, krmné býčky a opulentní svačiny. Na mě čekal poněkud dobrodružnější život, ale to jsem zatím spíše jen tušil.

Autor: Jiří Turner | neděle 21.2.2016 12:30 | karma článku: 18,11 | přečteno: 372x
  • Další články autora

Jiří Turner

Křtili Spiknutí

Zeman, Hašek, Volfová, Duka, Paroubek, Bohdalová, Mynář, Balák, Bobošíková, Lipovská, Slováček, Foldyna, Ovčáček, Konečná. Chyběl Sládek, Vandas a Rajchl. I tak: Tým snů!

18.4.2024 v 11:58 | Karma: 24,49 | Přečteno: 668x | Diskuse| Společnost

Jiří Turner

V kolika letech bych si zasloužil jít do důchodu?

Už jsem tam měl dávno být a brát přitom pěkný balík. Dřel jsem jako kůň a také jsem se staral o kupu dětí. Jsem moc rád, že si pan předseda Babiš myslí totéž.

17.4.2024 v 9:49 | Karma: 31,48 | Přečteno: 3173x | Diskuse| Společnost

Jiří Turner

Jestli ti odpůrci elektromobility náhodou netrpí neofobií?

Když vyjely první automobily se spalovacím motorem, před kterými běhal běžec s praporkem, zastánci koňských spřežení říkali, že tudy jistě cesta nevede.

15.4.2024 v 9:36 | Karma: 27,18 | Přečteno: 5031x | Diskuse| Společnost

Jiří Turner

Podpořil jsi Pellegriniho? Tak u nás končíš!

Jakmile se objevila zpráva, že firma Renault ukončila spolupráci s MMA zápasníkem Attilou Véghem, protože ve slovenských prezidentských volbách podpořil Petera Pellegriniho, objevily se hlasy, že se vrací totalitní praktiky.

11.4.2024 v 9:10 | Karma: 40,20 | Přečteno: 8111x | Diskuse| Společnost

Jiří Turner

Ta politika je ale svinstvo!

Při vhledu do Sněmovny to ledaskoho napadne. Též takto reagujeme, chceme-li se od politiky distancovat. Politika je ovšem základem společenského uspořádání a je taková, jací jsou občané, z jejichž vůle se jiní politiky stávají.

20.3.2024 v 11:26 | Karma: 20,36 | Přečteno: 412x | Diskuse| Politika

Jiří Turner

Tomáš Klus, Tomáš Halík a jiní „pomatenci“

Co intelektuál, to antisemita a nepřítel Izraele a FF UK jako líheň „hamásníků“. A pak tu máme ty naše angažované umělce, jako je Klus. Emoce, které vyvolává palestinsko-izraelský konflikt, už asi mnohým trochu zatemňují mozek.

18.3.2024 v 11:05 | Karma: 38,39 | Přečteno: 10868x | Diskuse| Společnost

Jiří Turner

Hloupí Švédové vstupují do NATO a prozíraví Slováci možná opráší Varšavskou smlouvu

A kdo ví, třeba se k nim společně s Maďary přidáme časem taky, a jako za starých dobrých časů zatneme západním imperialistům tipec. Rusové přeci nejsou a nikdy nebyli agresoři, ale jenom si hájili a hájí své zájmy.

12.3.2024 v 15:50 | Karma: 45,09 | Přečteno: 7405x | Diskuse| Společnost

Jiří Turner

Když se ti líbí více slovenská zahraniční politika, tak se na to Slovensko vrať!

Když se bratr bratří s nepřítelem, tak to rodinným vztahům moc neprospívá. V ruské státní televizi se seriózně diskutuje o bombardování evropských měst a slovenští politikové utužují přátelské vztahy s Putinem a Fico žvaní o míru

7.3.2024 v 10:13 | Karma: 43,68 | Přečteno: 5307x | Diskuse| Politika

Jiří Turner

U nás mají Babišem vychovávaní důchodci třicetiprocentní přirážku

„Tak to máme cappuccino, koláčky, velkou becherovku, buřtíky a pivečko. Dělá to 275 korun.“- „A důchodcovská sleva by, pane vedoucí, nebyla?“- „Nebyla, ale mohu vám naúčtovat třicetiprocentní důchodcovskou přirážku!“

5.3.2024 v 12:09 | Karma: 44,05 | Přečteno: 12448x | Diskuse| Společnost

Jiří Turner

Prima zprávy

Pamatuji, jak za bolševika byla média přehlídkou vítězství, úspěchů, pozitiv a jistot. Dnes jsou to katastrofy, neúspěchy, hrozby, varování, katastrofální vyhlídky a prognózy vyvolávající strach, nejistotu, zklamání a skepsi.

4.3.2024 v 14:27 | Karma: 30,78 | Přečteno: 808x | Diskuse| Média

Jiří Turner

Dvě sociální demokracie? A není to málo, „příteli“ Paroubku?

Ambice některých lidí jsou bezbřehé a patrně rostou přímo úměrně se ztrátou soudnosti a věkem. Hrobař staré dobré sociální demokracie se vložil do nové sociálně demokratické strany a nepokřtil mu ji nikdo jiný než lánský důchodce.

28.2.2024 v 14:05 | Karma: 20,37 | Přečteno: 336x | Diskuse| Politika

Jiří Turner

Jak levně, rychle a spolehlivě oživit protiromské nálady ve společnosti?

Recept na to našel zpěvák Jan Bendig, který na Českém slavíku zinscenoval své rasově motivované přebílení, patrně aby vzbudil u posluchačů lítost na trpkým osudem romského chlapce, který musí překonávat překážky a příkoří.

22.2.2024 v 11:16 | Karma: 26,56 | Přečteno: 932x | Diskuse| Společnost

Jiří Turner

Koho brání Národní domobrana?

Taky tápete ve všech těch vlasteneckých hnutích a spolcích, které vznikly na ochranu našich národních zájmů a které se svorně prezentují jako nezávislé, apolitické a nadstranické iniciativy? Tak se na jednu z nich podívejme.

21.2.2024 v 15:39 | Karma: 36,98 | Přečteno: 2429x | Diskuse| Společnost

Jiří Turner

A terazky mi povedztě, čo vy si predstavujetě pod takým slovom grýndýl?

Být Hřibem, volám Jandejskovi, aby zemědělci přijeli s traktory každé pondělí, tak pohodová dopravní situace v Praze totiž už dlouho nebyla. Nicméně i všeliká vyjádření protestujících „sedláků“ stojí za úvahu.

19.2.2024 v 15:01 | Karma: 36,09 | Přečteno: 3284x | Diskuse| Společnost

Jiří Turner

Máme traktory a ne že ne…

... až to spatříš, ledy povolí. V kontextu plánované akce by to měly být ledy ve Strakově akademii. Vláda by měla vyhovět přáním stávkujících zemědělců a podat demisi, zrušit celoevropské dohody a náležitě zvýšit zemědělcům dotace.

14.2.2024 v 8:45 | Karma: 34,40 | Přečteno: 3625x | Diskuse| Společnost

Jiří Turner

Interview s Hitlerem aneb sázka na mediální a historickou negramotnost

V roce 1934 proběhl rozhovor mezi Adolfem Hitlerem a britským zpravodajem listu Daily Mail, jehož výsledkem bylo jakési představení nacistického Německa světové veřejnosti. Mnozí Evropané Hitlerovi věřili a mnozí ho i obdivovali.

13.2.2024 v 11:36 | Karma: 27,78 | Přečteno: 758x | Diskuse| Média

Jiří Turner

Povinné kvóty na procento žen u baru

Znáte to: Večerní bar a u něj patnáct chlapů. Zeptáte se barmana, kde jsou holky, a on jen krčí rameny. Tak takhle ne! Podniky budou mít po implementaci zákonu na povinné kvóty příslušnic něžného pohlaví povinnost toto zabezpečit.

12.2.2024 v 9:55 | Karma: 26,03 | Přečteno: 546x | Diskuse| Ostatní

Jiří Turner

Zpoplatnění vstupu do lesa a jiné perly dezinformační sféry

Víte také, že budou zrušeny důchody, čeká nás mobilizace, že jsme krušnohorské zásoby lithia a india už dávno za pakatel prodali Německu, že ceny potravin rostou, že lidská činnost nemá na klima žádný vliv a že Brdech řádí vlci?

9.2.2024 v 10:24 | Karma: 20,88 | Přečteno: 530x | Diskuse| Společnost

Jiří Turner

Bureš zůstal Burešem

V době, kdy lidé cítí ztrátu víry v celou řadu jistot, přichází dobrá zpráva. Andrej Babiš, alias agent Bureš zůstává právně uznaným agentem Burešem. Tato skutečnost nemá vliv vůbec na nic. Jen mě těší, že čest si nelze koupit.

8.2.2024 v 11:24 | Karma: 41,11 | Přečteno: 3122x | Diskuse| Politika

Jiří Turner

Strašák jménem gender

Piťhové v Senátu se úspěšně postavili proti ratifikaci Istanbulské úmluvy. Převážil tradiční strach o naši tradiční rodinu s tradičními rolemi, kdy je táta ten chlapák, to mačo, které neluxuje a občas „oprávněně“ mamce napráská.

30.1.2024 v 8:42 | Karma: 24,72 | Přečteno: 3383x | Diskuse| Společnost