Škoda Kodiaq - překvapivá stopa českého konstruktéra
Zastavme se hned na začátku u názvu tohoto auta, jako by do české kotliny toto jméno úplně nepatřilo. Napadne vás jistě, proč pojmenovat český vůz podle ostrova poblíž Aljašky. To jméno sice může evokovat obzvláště velký poddruh medvěda hnědého, žijícího na zmíněném ostrově, ale proč právě Ursus arctos middendorffi, tedy medvěd kodiak, a ne třeba medvěd baribal nebo grizzly, kteří by více velikostně odpovídali. Kodiak je největší z medvědů, což Kodiaq mezi automobily jistě není.
Z toho je vidět, že směr takových to úvah je zcela lichý. Když si však několikrát za sebou řeknete „kodyjak“, nepochybně vás napadnou česká tázací zájmena „kudy“ a „jak“. A když si za tato slova přidáte otazníky, je náhle vše jasné. Nechci se nikterak dotknout pana Kabaně, šéfdesignéra Škodovky, ale tyto otázky jasně připomínají dilemata všech tvůrců: kudy se vydat a jak to udělat, přičemž to může být výrazem bezradnosti, stejně jako přemýšlivosti.
Nechci odborně rozebírat, jestli je správnou cestou (vyjádřenou otázkou „kudy?“) nabídnout do malých českých poměrů, malému českému človíčkovi tak velké auto, ani to, jestli je dobré (vyjádřeno otázkou „jak?“) zkopírovat nějaký velkoněmecký crossover, ale za pozornost stojí tento počin z hlediska historického. A tímto se dostáváme k oné stopě velkého Čecha.
Ano, tušíte správně! Do rukou mladoboleslavských techniků se dostaly výkresy českého konstruktéra Járy Cimrmana, který se ke konci 19. století při svých toulkách členitou krajinou Pojizeří intenzívně zabýval konstrukcí terénního kočáru. Géniovi bylo líto majitelů bryček s polámanými koly a od majitelů velkých landauerů se daly očekávat značné finanční prostředky, neboť cestování po kamenitých a dírami posetých pojizerských cestách nebylo nikterak pohodlné. Stojí za zmínku, že mnohé od té doby svůj povrch nikterak nezměnily.
Projekt českého vynálezce se vyznačoval stálým pohonem 4x4 (čtyřspřeží kladrubských hřebců)- v základní výbavě. Bohužel od tohoto ambiciózního pojetí novodobí technici zbytečně upustili, stejně tak jako od vzduchově stavitelné výšky a tuhosti podvozku, kterou u kočáru zabezpečovaly nafouklé zmenšené prototypy vzducholodí hraběte von Zeppelina, se kterým Jára spolupracoval. Naopak tvůrci vozu okopírovali alternativní sedmimístné provedení, přičemž šesté a sedmé místo není, stejně jako u kočáru plnohodnotné, a je vzadu na konci vozu určeno pro služebnictvo. Kočí terénního kočáru měl mít k dispozici názornou panoramatickou navigační mapu nazvanou poměrně logicky Tam Tam. Ani snad nemusím upozorňovat na podezřelou podobnost s názvem významného výrobce navigačních systémů, se kterým se paradoxně mladoboleslavští rozhodli nespolupracovat.
Neklidný duch Járy Cimrmana odvedl konstruktéra od dokončení projektu, z čehož si snad jeho dnešní pokračovatelé nevezmou příklad a svůj projekt dotáhnou. Ale chvála bohu za to, že alespoň něco zbylo. Kde bychom dnes jinak byli? Jen snad trocha té úcty a pokory by chlapcům z Mladé Boleslavi neškodila. Jak by bylo hezké, kdyby jako Jára nešetřili na výbavě vozu a ten pak nazvali hezky česky: Kudyjak.
Můžete o tom vést spory, můžete s tím nesouhlasit, ale to je tak všechno, co se proti tomu dá dělat.
Jiří Turner
O mrtvých jen dobře?
Říká se to a mnozí se dle tohoto rčení také chovají. Je to však nutné? Argument, že mrtvý se nemůže bránit, je asi jediným relevantním argumentem. Já si myslím: O mrtvých jen pravdu.
Jiří Turner
Už začínám věřit tomu, že ANO příští parlamentní volby nevyhraje
Proč? Inu proto, že část aktuálně nespokojených voličů pochopí, že Babišovo hnutí není konstruktivní politickou silou, ale spíše destruktivní „sektou“.
Jiří Turner
Křtili Spiknutí
Zeman, Hašek, Volfová, Duka, Paroubek, Bohdalová, Mynář, Balák, Bobošíková, Lipovská, Slováček, Foldyna, Ovčáček, Konečná. Chyběl Sládek, Vandas a Rajchl. I tak: Tým snů!
Jiří Turner
V kolika letech bych si zasloužil jít do důchodu?
Už jsem tam měl dávno být a brát přitom pěkný balík. Dřel jsem jako kůň a také jsem se staral o kupu dětí. Jsem moc rád, že si pan předseda Babiš myslí totéž.
Jiří Turner
Jestli ti odpůrci elektromobility náhodou netrpí neofobií?
Když vyjely první automobily se spalovacím motorem, před kterými běhal běžec s praporkem, zastánci koňských spřežení říkali, že tudy jistě cesta nevede.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí
Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...
Zelenskyj odvolal šéfa kybernetické špionáže kvůli skandálu s bytem manželky
Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj odvolal šéfa kybernetického oddělení tajné služby SBU...
V Břeclavi na chlapce spadla branka, na následky zranění zemřel
V Břeclavi ve středu v podvečer po úrazu na hřišti zemřel dvanáctiletý chlapec. Policie okolnosti...
Řidič Porsche srazil ve Vysočanech ženu s kočárkem, ta utrpěla vážná zranění
V pražských Vysočanech sjel řidič automobilu ze silnice a srazil ženu s kočárkem. Podle mluvčího...
Školák měl v osmi letech dvě mrtvice. Nemocných dětí od covidu přibývá
Premium Netušili jsme, že mrtvici mohou dostat i děti, říkají rodiče těch, které to zažily. Některé dokonce...
Řadový rodinný dům se zahradou, CP 232 m2, Morkovice - Slížany, okres Kroměříž
Jiřího z Poděbrad, Morkovice-Slížany - Morkovice, okres Kroměříž
3 800 000 Kč