Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Muslim, který zabíjí, je podle nás špatný, ale podle islámu správný

Chtěl jsem pokračovat faktografickým blogem o expanzi islámu, ale zaujal mě komentář jednoho mladého muže k mému předešlému článku, ze kterého jsem si vypůjčil citát do názvu tohoto blogu, který je vlastně polemikou s ním.

Přestože takto paušálně vyslovený argument nemůže být asi z logiky věci zcela správný, lze na něm, myslím, velmi dobře dokumentovat určitou aktuální představu o vztahu muslima ke svému náboženství a požadavky islámu na své příslušníky. Je v tom vlastně skryta podstata toho, proč jsem se zde rozhodl provést určitou „osvětu“ v této problematice. Aktuálně neutěšený stav islámského světa vyvolává všemožné představy jak o historických událostech a principech, tak i současném praktikování víry a všech jeho důsledcích.

Ačkoli by asi všichni zastánci i odpůrci rádi, tak paušalizovat v oblasti víry, morálky a osobních pohnutek je absurdní pro současnost a šílené směrem do minulosti. Studium historie nám v tomto směru poskytne torzo různě přefiltrovaných reálií a hodnotit pohnuty dvou miliard lidí je směšné. Možná ještě směšnější o to, že se to v drtivém převaze týká lidí z oblastí, o kterých nevíme prakticky vůbec nic. Viditelný je příslušník ISIL páchající nějaký barbarský čin nebo migrant demonstrující svoji nepřizpůsobivost a třeba i sklon ke spáchání teroristického činu. A právě na základě těchto reprezentantů hledáme příčiny jejich motivace v historii a v náboženství. Není to nic nepochopitelného ani nezvyklého, ale nerelativizovat takové závěry je přinejmenším nezodpovědné. Je to principiálně stejné, jako bych na základě svých dobrých zkušeností s několika přáteli muslimy tvrdil, že je s islámem a jeho vyznavači vše v úplném pořádku.

Není. Svět islámu se aktuálně zmítá ve spoustě problémů, které mají bezpočet příčin, ale těžko to lze zhodnotit tak, že: „máte, pitomci, špatné náboženství“. I kdyby to tak koneckonců bylo, tak vám neuvěří ani jeden jediný človíček, natož dvě miliardy lidí. Jediným efektem bude, že si vytvoříte jednoho, potažmo dvě miliardy nepřátel, kteří na základě jakýchkoli argumentů mohou zcela oprávněně totéž tvrdit o křesťanech nebo o komkoli jiném. Ten princip souvisí se zcela obecným hodnocením jakékoli větší skupiny lidí. Platí to o příslušnících států, národností, etnik nebo sociálních skupin. Když vám „snědý spoluobčan“ ukradne peněženku, můžete prohlásit: „Hajzlové cikánský!“, ale po odeznění emocí nelze asi vnímat všechny Romy jako zloděje peněženek a už vůbec není možné se podle tohoto chovat (tedy možné to je, ale udělá to jen idiot). Italy budete hodnotit podle spokojenosti s hotelem a restauracemi o dovolené, Němce možná na základě naší tradiční antipatie k nim a Dány třeba podle opileckých nájezdů jejich teenagerů do Prahy. Ve všem je možné nalézt nějakou obecnou i reálnou podstatu, ale těžko lze na základě toho takto přistupovat ke každému náhodnému jednotlivci nebo ke státu, národu, etniku či náboženství.  

Myslím si, že toto většina lidí chápe, ale je otázkou, jestli tento pochopitelný princip umíme aplikovat, když nám někdo hodně vadí. Emoce snadno převálcují nějaký intelektuální úsudek. Jsem přesvědčen, že je to špatně, ale nevím, jakým způsobem se to dá „léčit“. Ona totiž ta léčba může mít zcela opačný negativní aspekt. Někomu se tak může stát, že bude ignorovat všechna negativa a v jakémsi všechápajícím náhledu vysvětlí a také omluví cokoli. Zločince pak lze tímto fokusem chápat jako oběti svých genů, výchovy a prostředí, což je sice ve své podstatě pravda, ale co s ní? Zločince je nutné trestat a případně i separovat od nezločinců. Toto lze obecně aplikovat i na náboženské (a jakékoli jiné) radikály.  Umístím-li do nějakých ghett na předměstí milion bezprizorních a neintegrovatelných lidí rozdílné kultury a zanechám-li je tam pár let svému osudu, vytvořím líheň pro všemožné negativní společenské projevy. Pak přijde někdo, kdo zkonstatuje, že ti lidé za to vlastně ani nemohou. Bude mít asi pravdu, ale to vzniklý problém neřeší.

Tyto argumenty uvádím z jediného prostého důvodu, kterým je názor, že problémy a jejich řešení je třeba hledat v prvé řadě v konkrétních, praktických a věcných souvislostech, a ne v tom, koho prapradědeček asociálního muslima z předměstí Paříže někde podřízl nebo, ještě hůře, co dělal zakladatel jeho víry, případně jaký je „jeho bůh“. Vztah k víře, náboženství a z toho vyplývající morálce je velmi ošemetná záležitost. Poctivý křesťan může vesele vraždit (což je bohužel ověřeno) a bezvěrec žit ctnostným životem. Kdyby podstatou islámu bylo násilí, žili bychom ve zcela jiném světě nebo drtivá většina muslimů v zásadním rozporu se svou vírou. Islám má ze své podstaty výrazně militantnější charakter než křesťanství, čehož se historicky i aktuálně snadno využívá, ale podívejme se, kam byly mnohdy a mnohde dovedeny mírumilovné a humanistické ideály křesťanství.

Praktikování islámu je ve všech svých úrovních intenzity rozdílné od praktikování křesťanství (které je samo neuvěřitelně pestré ve svých různorodých praktikách), protože je už od svého vzniku islám mnohem praktičtějším náboženstvím. Jedno však je společné. V moderních komunitách křesťanských i muslimských zemí není u velké skupiny jejich příslušníkům náboženské praxe vůbec žádná (mnohde chybí i různé vnější projevy), přesto je však jinak chápán princip pospolitosti. Jsem-li ateista, nepovažuji se za křesťana, ale jsem-li nepraktikující muslim, považuji se za muslima, aniž bych řešil existenci boha a svůj vztah k němu. Je to dáno tradicí a provázaností života společnosti s náboženstvím v míře, kterou neznáme a nechápeme. S tímto principem mám osobní zkušenost (a bylo mi vysvětleno, že to je v určité komunitě běžné), ale v kontextu úvodního zamyšlení nemohu posoudit, jak je tento princip rozšířen obecně nebo konkrétně třeba na Sumatře.

I kdyby tedy byl, jak je v názvu článku i v jeho předloze uvedeno, podle islámu správný ten muslim, který zabíjí, což tak není, je podstatné, že se tak absolutní většina muslimů nechová. Přijde mi rozumné vynaložit určité úsilí, aby se tak chovat nezačali, protože právě historie nás učí, jak málo stačí k tomu, aby se i ušlechtilé myšlenky zvrhly v hrůzy nepředstavitelných rozměrů. O neušlechtilých myšlenkách ani nemluvě.

Autor: Jiří Turner | úterý 14.2.2017 9:27 | karma článku: 14,69 | přečteno: 1081x
  • Další články autora

Jiří Turner

O mrtvých jen dobře?

Říká se to a mnozí se dle tohoto rčení také chovají. Je to však nutné? Argument, že mrtvý se nemůže bránit, je asi jediným relevantním argumentem. Já si myslím: O mrtvých jen pravdu.

26.4.2024 v 9:39 | Karma: 20,23 | Přečteno: 443x | Diskuse| Ostatní

Jiří Turner

Už začínám věřit tomu, že ANO příští parlamentní volby nevyhraje

Proč? Inu proto, že část aktuálně nespokojených voličů pochopí, že Babišovo hnutí není konstruktivní politickou silou, ale spíše destruktivní „sektou“.

24.4.2024 v 9:25 | Karma: 27,67 | Přečteno: 935x | Diskuse| Politika

Jiří Turner

Křtili Spiknutí

Zeman, Hašek, Volfová, Duka, Paroubek, Bohdalová, Mynář, Balák, Bobošíková, Lipovská, Slováček, Foldyna, Ovčáček, Konečná. Chyběl Sládek, Vandas a Rajchl. I tak: Tým snů!

18.4.2024 v 11:58 | Karma: 28,16 | Přečteno: 880x | Diskuse| Společnost

Jiří Turner

V kolika letech bych si zasloužil jít do důchodu?

Už jsem tam měl dávno být a brát přitom pěkný balík. Dřel jsem jako kůň a také jsem se staral o kupu dětí. Jsem moc rád, že si pan předseda Babiš myslí totéž.

17.4.2024 v 9:49 | Karma: 32,88 | Přečteno: 3553x | Diskuse| Společnost

Jiří Turner

Jestli ti odpůrci elektromobility náhodou netrpí neofobií?

Když vyjely první automobily se spalovacím motorem, před kterými běhal běžec s praporkem, zastánci koňských spřežení říkali, že tudy jistě cesta nevede.

15.4.2024 v 9:36 | Karma: 27,29 | Přečteno: 5153x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

VIDEO: Kdo nejlíp vříská? Soutěž v imitaci racků vyhrál malý chlapec

26. dubna 2024  20:36

Devítiletý Cooper Wallace z britského Chesterfieldu v neděli vyhrál čtvrté mistrovství Evropy v...

Ukrajinci se snaží před bojem utéct do Rumunska, v řece mnozí najdou smrt

26. dubna 2024  20:26

Tisíce Ukrajinců se od počátku ruské invaze pokusily překonat řeku Tisu na hranici s Rumunskem ve...

Mohly by hlídat tisíce dětí. Většině z dětských skupin ale stát nedá peníze

26. dubna 2024

Premium Míst pro děti ve školkách je zoufalý nedostatek. Státu se pro letošek přihlásilo 180 lidí z...

Izraelský ministr Ben Gvir měl nehodu, auto po nárazu skončilo na střeše

26. dubna 2024  19:04

Izraelský ministr národní bezpečnosti Itamar Ben Gvir měl autonehodu ve městě Ramla ve středu země....

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...