Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Embrya před nebeskou bránou

14. 06. 2017 12:11:34
Pro bezvěrce má manipulace s embryi etický rozměr a v této rovině se vede i diskuse. Církev ochranu života chápe jinak, ale teologická argumentace může být překvapivě složitá a je těžké pro ni hledat oporu i u církevních autorit

Často je odmítavý postoj křesťanských církví a některých věřících k veškerým zásahům do procesu lidského rozmnožování prezentován jakousi paušální frází, že: bůh dává život a člověk tedy nemá právo cokoli v této oblasti ovlivňovat. Nu, rozeberme si to.

Předpokládám, že ani nejbigotnější katolíci nezpochybňují biologickou podstatu vzniku živého tvora včetně člověka, takže dál budu pracovat s premisou, že kromě prvotního stvořitelského zásahu bůh netvoří vlastní lidské bytosti, ale vkládá do nich jejich lidství, tedy to, čemu se obecně říká duše. Má-li tedy podle věřících člověk duši, nabízí se prostá otázka, jak a kdy k ní přijde.

Tímto problémem se zabývají lidé už velmi dlouho a nevyhnul se ani křesťanským učencům, na jejichž myšlenkách je celá teologie postavena, například sv. Augustýnovi a Tomáši Akvinskému. Dovolím si v této souvislosti podotknout, že ač ateista, chovám k těmto dvěma velikánům značný respekt, a to už jen proto, jakou brilantní filosofií disponovali v „temném“ středověku, respektive sv. Augustýn na sklonku starověku. Tento respekt má i současná církev, takže se podívejme, co o této problematice křesťanští filosofové napsali.

V období raného křesťanství panovaly i názory, že všechny duše stvořil Bůh hned na samém počátku. V Genesis se však praví, že Hospodin postupně tvořil, až nakonec vytvořil člověka z prachu země a pak mu vdechl duši, což se stalo oficiální církevní doktrínou, zvanou kreacionismus. Takový názor však problematizuje dědičnost prvotního hříchu. Nedědí-li se duše od rodičů, proč nejsou děti bez hříchu a musí být pokřtěny. Tento problém vyřešil Tertulliánus (kolem roku 160-220), když naopak prohlásil, že duše se dědí z otce na dítě semenem (traducere). To však bylo záhy označeno za kacířství, protože to předpokládalo hmotný původ duše.

Později to měl rozseknout sv. Augustýn (354 – 430), ten se však dostává do nezáviděníhodné situace. Na jedné straně má hájit existenci prvotního hříchu a na druhé straně kreacionismus. On je však takový „formát“, že ve spisu List 190 normálně přiznává, že si vůbec není jistý, jak to je (bohužel z této pokory si mnoho jeho následovníků příklad nevzalo).

Tomáš Akvinský (1225 – 1274) byl přesvědčeným kreacionalistou a otázku prvotního hříchu vyřešil velmi elegantně. V Sumně teologické deklaruje, že dědičný hřích se přenáší semenem (odpusťme Tomášovi, že nevěděl, že je i nějaké vajíčko) jako dědičná nákaza a nemá to nic společného s převodem rozumové duše. Tento závěr se stal součástí oficiální teologie, ale vyvolává logickou otázku: Nepřenáší-li se duše semenem (vajíčkem), kdy je božím zásahem vložena do plodu. Tak, a jsme konečně u merita problému.

Tomáš Akvinský chápe vznik plodu velmi “biologicky“. Bůh vdechne duši až teprve tehdy, když plod postupně získal duši vegetativní a posléze smyslovou, které mu tedy nejsou dány „shůry“, ale prostě se vývojem plodu vytvořily. Pak až je ve zformovaném těle stvořena duše rozumová. V Sumně teologické jasně popírá, že by embryo mohlo získat ze semene rozumovou duši, přičemž to není myšleno tak, že člověk má tři duše, ale že dochází v jedné duši ke kvalitativním změnám, přičemž ta poslední je božské podstaty. Současným jazykem by se dalo říci, že plod získává postupně vegetativní a smyslové funkce, načež až Bohem vložená duše dá vzniknout vědomí, což ve své podstatě (kromě toho božského zásahu) docela koresponduje s biologií.

Vraťme se ale k otázce, kdy to tělo rozumovou duši přijme? Tomáš je opatrný, a tak říká: duše (rozumová) je stvořena, když je tělo plodu schopné ji přijmout. Nepřipadá mi nikterak násilný výklad, že je to tehdy, když má embryo již lidskou podstatu, tedy má rozvinuté vegetativní i smyslové funkce. To konečně koresponduje s teologickým principem „vzkříšení těl“. Docela logicky působí Tomášovo přesvědčení, že vzkříšeno bude jen to, co je již lidskou bytostí. Vzkříšení embryí působilo poněkud absurdně tehdy a působí to tak stále.

Bylo by dětinské, žádat od Tomáše Akvinského rozhřešení, v jaké lhůtě je možné provést interrupci. Patrně ve svých úvahách nedomyslel všechny důsledky tezí, které bychom dnes mohli označit za bystrozrace vědecké, nicméně je s podivem, že církev, která se učení Tomáše Akvinského neustále dovolává, se v tomto bodě rozhodla mlčky se od jeho stanovisek distancovat.

Snad to tak nebude navěky, neboť s evolucionismem se církev již dávno smířila, protože stačí šest dní stvoření volně interpretovat a v Bibli nebude nic, co by odporovalo evoluci. Naopak, kniha Genesis je „dokonale darwinovský text“, protože se v ní praví, že vše probíhalo postupně od jednoduššího ke složitějšímu, od neživého k živému, od rostliny ke zvířeti a od zvířete k člověku. Oproti tomu se „obrana života“, který se nachází ve fázi embrya, jehož se dovolává katolická církev, jeví jako fundamentalistická bigotnost.

Nakonec bych rád zdůraznil, že v tomto článku jsem neměl v úmyslu zaujímat stanoviska k diskusi o etice interrupce či manipulace s embryi, ale pouze rozporuji pochybné argumenty, kterými se někdo snaží ovlivňovat veřejné mínění v oblasti, ve kterých nemusí být klasická teologie v žádném zásadním rozporu se současnou biologií ani etikou.

Autor: Jiří Turner | středa 14.6.2017 12:11 | karma článku: 11.08 | přečteno: 536x

Další články blogera

Jiří Turner

Jsi s Nohavicou, nebo s Ebenem?

Marek Eben si nedávno na festivalu rýpl do hlavy státu, což nijak nepřekvapilo, neboť svou orientaci nijak netají. Jaromír Nohavica si tu a tam rýpne do ledaskoho, byť své postoje obvykle nedeklaruje, teď se ale vyfotil s Okamurou

26.7.2017 v 12:03 | Karma článku: 41.36 | Přečteno: 7655 | Diskuse

Jiří Turner

Blogeři jsou banda hlupáků, pochopitelně vyjma mě

Měl bych na takové vyjádření nárok, kdybych mohl argumentovat nějakým evidentně hloupým blogem? A mohli by se oprávněně cítit dotčeni i ti autoři, kteří jindy a jinak úplně stejným způsobem paušalizují?

26.7.2017 v 9:24 | Karma článku: 16.00 | Přečteno: 650 | Diskuse

Jiří Turner

Ústavní soud dal zapravdu páru gayů, zvítězil zdravý rozum nad neschopností parlamentu

Novela zákona o registrovaném partnerství se začne řešit, když je žalobou vymáháno právo jednoho z partnerů na společně vychovávané dítě. A právě absurdity s tímto spojené by novela měla řešit, ale nikomu se do toho nechce.

24.7.2017 v 10:43 | Karma článku: 16.24 | Přečteno: 1070 | Diskuse

Jiří Turner

Ortodoxní muslimové jako Svědci Jehovovi

U nás prý žije 22 tisíc muslimů, při sčítání obyvatel se však k islámu hlásilo jen 3400 jedinců. Představa o nich bývá dost vzdálena realitě. Nechodí do mešity, často pijí alkohol, mají rádi psy a někteří propadli vepřové pečeni.

23.7.2017 v 9:37 | Karma článku: 12.37 | Přečteno: 1037 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Tomáš Zdechovský

Další obrovský skandál! EU chce zakázat tradiční hranolky!

Už i seriózní média potvrzují, že nám Brusel chce zakázat hranolky, protože jsou karcinogenní! Představte si tu nehoráznost. Brusel prostě musí zasahovat do všeho a diktovat nám, co máme a nemáme jíst!

28.7.2017 v 8:35 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 0 | Diskuse

Jindřich Chmelař

Víra - naše ztracená síla

Víra není jen katolická či evangelická. Víra neznamená jen víru v Boha. Víra není omezena na náboženství. Češi toto cítí moc dobře a vědomě či podvědomě vědí, že víra je především síla nezbytná k následování záměru.

28.7.2017 v 8:00 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 30 | Diskuse

Zdeňka Ortová

Když řidič autobusu za jízdy telefonuje, stává se potenciálním hromadným vrahem

Nestoudnost, s jakou řidič autobusu v městském dopravním chaosu popadl zvonící mobil a začal si za jízdy vyřizovat hovor, vyrazila většině cestujících dech.

28.7.2017 v 1:29 | Karma článku: 10.53 | Přečteno: 396 | Diskuse

Alena Kulhavá

2) Kniha Rogera Scrutona popisuje velmi přesně to, jak a kam se ubírá naše kultura

Ve druhém díle se zabývám zajímavými souvislostmi moderní kultury a dozvíte se i zásadní rozdíl mezi "představivostí" a "hotovými představami" pro život. Podíváme se na to,co je jsou falešné emoce a sentimentalita. Úžasná kniha.

28.7.2017 v 1:17 | Karma článku: 7.52 | Přečteno: 266 |

Eva Kislingerová

Lidovecký ping-pong, aneb k vládě vždy připraveni!

​Hlavním událostem tohoto týdne, bohužel, vévodí vražda české turistky v Egyptě. Poněkud na pozadí tak zůstalo pondělní hlasování naší vlády ve věci odložení dalších dvou vln EET neboli elektrické evidence tržeb.

27.7.2017 v 23:11 | Karma článku: 11.93 | Přečteno: 246 | Diskuse
Počet článků 487 Celková karma 19.56 Průměrná čtenost 1008

Ten, který mluví se psy

Seznam rubrik

Oblíbené články

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.