Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Proč se zastávám islámu, a proč to považuji za správné?

10. 08. 2017 12:37:41
Na počátku této úvahy byla diskutovaná otázka: proč se světoví politici zastávají islámu? Odpověď na to je prostá, je snadné najít řadu zcela praktických důvodů, stejně jako důvodů zcela obecných. Těžko mohou činit jinak.

Islámské země jsou natolik významnými obchodními partnery, že je nelze ignorovat, tím méně pak popotahovat kvůli jejich náboženství. Muslimů je na světě ke dvěma miliardám, což je také poměrně těžké pominout. Kromě toho je respektování víry a náboženského přesvědčení jedním ze základních pilířů západní civilizace a vizitkou každého civilizovaného a demokraticky smýšlejícího člověka. Potud je tedy vše jasné. Pokud někdo obecně napadá něčí víru a náboženství, je povinností výše uvedeným způsobem smýšlejících lidí se ho zastat. To se týká vrcholného politika, stejně jako řadového občana.

Podotýkám, že se stále pohybujeme v obecné rovině. Zastávat se nějakého náboženství, tedy potažmo práva lidí příslušné náboženství vyznávat a praktikovat, je správné, ale neznamená to, že je správné se zastávat všech projevů onoho náboženství, stejně jako všech činů, které jeho vyznavači dělají, a to jak směrem do minulosti, tak i aktuálně. Mnohé, co se v souvislosti s většinou náboženství někdy v historii stalo, každé náboženství více či méně diskredituje. Všechna náboženství, i ta zdánlivě mírumilovná, si prošla obdobími, která by nejraději z historie vymazala, ale na druhou stranu otevřená sebereflexe přináší pro současnost určitou záruku, že se to již nebude opakovat. Druhou oblastí je aktuální stav každého jednoho náboženství.

Sebereflexe křesťanů byla a je proces velmi pomalý a bolestný, ale minimálně část křesťanských církví a jejich představitelů je jí schopná. To také spolu se stavem společnosti křesťanských zemí zcela zásadním způsobem ovlivňuje i stav náboženství. V muslimském světě je situace jiná. Ne, že by neexistovaly snahy o reformaci islámu, existují prakticky od počátku jeho existence dodnes, ale neprosadily se a byly často velmi tvrdě potlačeny, což probíhalo i v křesťanské Evropě, ale společnost se vyvíjela jinak. Z toho pramení i absence oné sebereflexe, a to je také jednou z příčin aktuálního stavu. Výše uvedené svádí k tomu, abychom tedy řekli: pokud toto náboženství, míněno islám, není schopno vývoje v rámci vývoje společnosti, ve které funguje, je to náboženství špatné.

Myslím, že je možné na to nahlížet i obráceně. Jaká je společnost, ve které se šíří islám? Ve vyspělých demokratických státech a komunitách se islám nijak významně neprosazuje. Jeho nositeli jsou v západních zemích lidé původem z islámských zemí a přes aktuální optickou iluzi náboženské cítění muslimů v neislámském prostředí slábne. Iluzi opaku vytváří fanatici a různí pomatenci, kteří se naopak fundamentalismem opájí. Takoví lidé se však vyskytují v rámci různých náboženství a ideologií, a vždy je spolehlivě vybudí nějaké události, společenské klima a také příklady jim podobných. Žijeme v době, kdy je toto obrazem muslimského světa.

Islám se naopak šíří zaostalými zeměmi, které se topí v ekonomických, sociálních, politických a populačních problémech. Myslím, že důvody té expanze jsou podobné jako v 7. a 8. století, kdy se islám fantasticky šířil po Asii a severní Africe. Toto náboženství bylo a je na rozdíl od teologicky přebujelého, pro prostého člověka často složitého a často také odtažitého křesťanství prosté, jednoduché a prolínající se s praktickým životem. Islám nepotřebuje (i když je má) církevní stavby, ani kněze (i ti, de facto, v islámu existují), nepřipouští také různé výklady a pochybnosti. Co jiného by bylo za jeho nenásilným šířením v subsaharské Africe, Indii a Indonésii, která dnes představuje největší muslimskou populaci na světě?

Jsem přesvědčen, že šíření a bigotní vyznávání jakéhokoli náboženství je principiálně negativní společenský element, což o aktuálním islámu platí dvojnásob, nicméně to nelze zastavit nějakými restrikcemi, upírání svobody vyznání, paušalizováním náboženských projevů a házením všech muslimů do jednoho pytle. Tímto bojovníci proti islámu jenom rozfoukávají uhlíky i tam, kde ještě oheň nehoří. Cestou je mimo jiné podpora muslimských společenství směřujícím k demokracii, pluralitě, toleranci a sekularizaci a také boj proti tendencím, které se v různých zemích tento proces snaží zvrátit. To je příklad třeba Turecka nebo Egypta, ve kterých velká část obyvatel rozhodně nechce směřovat ke středověkému fundamentalismu, ale naopak chtějí žít evropským stylem života. Bohužel současné protiislámské nálady mnohdy podporují pravý opak, vracejí prakticky nevěřící lidi k náboženství svých předků, bohužel často k jeho nejhorším podobám.

Někdo může namítnout, že náboženství má činit člověka lepším, a že to také tak, třeba v křesťanství často je. Mám o tom pochybnosti. Náboženství má moc pod vlivem silné víry, strachu či konvencí pouze přimět lidi dělat dobré, ovšem stejně tak i špatné skutky. Jak to v které době a společnosti právě funguje je zřejmé, ale myslím si, že podstatou konání „zla“ či „dobra“ je podstata každého jedince a také okolnosti ve, kterých se nachází. Náboženství je pak jenom prostředek pro to, nebo ono.

I proto se budu zastávat práva každého vyznávat svoji víru v rámci jakékoli náboženství včetně toho, které má aktuálně mnoho negativních projevů. Kultivace každého náboženství a jeho následný přesun z „denního chleba“ do podoby kulturní nadstavby musí vždy probíhat zevnitř, nikoli zvenčí. Zvenčí je pouze třeba spoluvytvářet vhodné podmínky pro takový proces.

Autor: Jiří Turner | čtvrtek 10.8.2017 12:37 | karma článku: 18.25 | přečteno: 1703x

Další články blogera

Jiří Turner

Šedesátej vosmej, vole!

„To se nám na den osvobození, udělalo pěkně, co?“ „Co?“ „Je přece 21. srpen, ne?“ „Co?“ „Rusové, tanky, okupace...“ Útržek rozhovoru mezi starším mužem a mladým prodavačem mě přesvědčil o tom, že 21. srpen 1968 je už asi středověk.

21.8.2017 v 11:40 | Karma článku: 16.32 | Přečteno: 517 | Diskuse

Jiří Turner

Potvrzeno! Brouk Pytlík je nesmrtelný!

Mohlo by se zdát, že se to rozumí samo sebou, protože kreslení hrdinové jsou nesmrtelní z podstaty věci, ale nesmrtelný je zjevně i jeho předobraz, stejně jako používané příměry.

17.8.2017 v 12:05 | Karma článku: 15.92 | Přečteno: 899 | Diskuse

Jiří Turner

Mimozemšťané nad Letnou

Představte si, že by mimozemská entita monitorovala naši planetu a z časových důvodů nebylo možné sledovat celé území, a tak by si, bůh ví proč, vybrala malý prostor na pražské Letné. A zrovna v okamžiku fotbalového derby...

16.8.2017 v 11:32 | Karma článku: 9.42 | Přečteno: 351 | Diskuse

Jiří Turner

Ohrožení tradiční rodiny - pražský prejt

Během uplynulého víkendu bylo vše pečlivě semleto, okořeněno a posléze i upečeno. Naštvané matky, Aliance pro rodinu, D.O.S.T. a jim podobní kulináři dodali té tradiční české pochoutce patřičnou pikantnost.

14.8.2017 v 11:18 | Karma článku: 20.04 | Přečteno: 1306 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Ervín Dostálek

Tak tu máme zas to neblahé výročí toho Osmašedesátýho! A za rok to už bude dlouhých 50 let

"Lidé se pokoušeli vysvětlovat Rusákům, co tady vlastně chtěj, že je tu nepotřebujeme, že si vystačíme sami, pak to začalo vřít a muselo se prchat, tam v Italské už - tatatatata - trochu to tam pokropili z kulometu a začala..."

21.8.2017 v 14:22 | Karma článku: 6.58 | Přečteno: 134 | Diskuse

Karel Ábelovský

Podivná ruleta ... je srpen a slunce září

... a ano, ta blížící se noc, vskutku nebude vůbec krátká ... a je s podivem, jak lze vždy a vše překroutit a využít; a je stejně podivné, jak málo tomu vždy rozumíme a jak si každý vykládá vše po svém, a tak jak se jen jemu hodí.

21.8.2017 v 14:04 | Karma článku: 5.74 | Přečteno: 153 | Diskuse

Otto Černý

Jedenadvacátý ....

Srpen, samozřejmě, a čtyřicátý devátý v řadě. Žádné kulaté výročí, ale některé přispěvovatele neodolatelně přitahuje proto, aby si při té příležitosti přihřáli protiruský guláš.

21.8.2017 v 14:01 | Karma článku: 14.07 | Přečteno: 217 | Diskuse

Martin Faltýn

Čím je mi 21. srpen 1968

Mohla by to být typická školní úloha v tzv. Univerzitě třetího věku, kdyby to nebyla realita. Přesto, a možná právě proto, si člověk musel zažít v životě spoustu paradoxů, které život dal i vzal.

21.8.2017 v 12:07 | Karma článku: 11.73 | Přečteno: 361 |

Josef Prouza

Vize Česko 2040, tentokrát odporně politicky nekorektní

V poslední době se politici předhánějí v předkládání vizí budoucího vývoje ČR. Tak jsem i já roztrhal mlhy, vznášející se nad našimi světlými zítřky, a nahlédl do české kotliny roku 2040.

21.8.2017 v 12:02 | Karma článku: 31.11 | Přečteno: 858 | Diskuse
Počet článků 500 Celková karma 18.73 Průměrná čtenost 1018

Ten, který mluví se psy, lidem moc nerozumí a světu také ne, což mu ovšem nebrání se ke všemu vyjadřovat. 

Seznam rubrik

Oblíbené články

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.