„88“

Číslo „88“ si nechávají vytetovat stoupenci jistých idejí. Je to kryptogram písmen „HH“, tedy zvolání:„Heil Hitler!“.Na policii se pak prý naučili říkat, že je to atomové číslo rádia."88" však může vyjadřovat i něco zcela jiného.  

Nedávno jsem jsem četl takový sofistikovaný rozbor neonacismu. Kromě podrobného vývoje této ideologie se článek zabývá i vizuálními atributy v podobě svastik, symbolů jednotek SS a také číslem „88“, které si stoupenci těchto idejí nechávají často  vytetovat. Je to kryptogram, který má na základě pořadí písmen v abecedě symbolizovat „HH“, tedy zvolání: „Heil Hitler!“. Na policii se pak hoši (bohužel i dívky) naučili říkat, že je to atomové číslo rádia, aniž by asi tušili, co je to to atomové číslo a proč by něco takového měl mít "tranzistorák".

Chtěl jsem na základě této četby napsat článek odsuzující dnešní podoby neonacismu, ale uvědomil jsem si, že je to takové „nošení sov do Athén“. Normální lidé to přeci odsuzují sami od sebe a přesvědčovat magory je asi marné. Tak jsem raději sáhl po jiné osmaosmdesátce: po sonetu č. 88 Williama Shakespeara, který jsem pro svou vlastní potěchu společně se všemi ostatními sto padesáti třemi sonety přebásnil. Jen těch českých přebásnění, která vyšla knižně, jsou desítky, a „amatérských“ počinů pak patrně stovky, takže jsem ke své verzi přidal jen originál a tři další přebásnění reprezentující různou práci s původním textem.

Neuvádím zde obecné informace o autorovi a jeho díle, ani rozbory sonetů. Jsou to lehko získatelné informace, ale pokud má někdo zájem o stručnou charakteristiku výše uvedeného, může si posloužit mým blogem s názvem „66“ (odkaz je pod článkem), ve kterém kromě těchto informací nalezne totéž, co zde. Tedy mé přebásnění tohoto populárního sonetu a mnoho dalších českých i cizojazyčných verzí.

William Shakespeare: Sonet č. 88

Přebásnění Jiřího Turnera

Až uvidíš mne jednou v jiném světle stát

a s despektem zhodnotíš mé přednosti,

chci na tvé straně proti sobě bojovat

a ctnosti tvé od temných stínů oprostím.

~

S vědomím slabosti, jíž ve své duši mám,

vytvořím příběh v němž zlé skutky vyplavou,

o všech těch démonech jež v sobě ukrývám,

svědectví hanby mé bude tvou oslavou.

~

Tímto přiznáním i já se stanu lepším,

má slova lásky smí sloužit jenom tobě,

a jestli zraní mě to, tak užitek větší

mám z toho já a mám ho dvojnásobně.

~

Taková je láska má, tak k tobě patřím,

že se i pravdy vzdám a s nepravdou se sbratřím.

~

Anglický originál:

When thou shalt be disposed to set me light,
And place my merit in the eye of scorn,
Upon thy side, against myself I'll fight,
And prove thee virtuous, though thou art forsworn.
With mine own weakness being best acquainted,
Upon thy part I can set down a story
Of faults concealed, wherein I am attainted;
That thou in losing me shalt win much glory: 
And I by this will be a gainer too;
For bending all my loving thoughts on thee,
The injuries that to myself I do,
Doing thee vantage, double-vantage me.
Such is my love, to thee I so belong,
That for thy right, myself will bear all wrong.

~

Přebásnění Martina Hilského:

Až se ti zlíbí mít mne v nelibosti,

výsměchem krutým až mě zahrneš,

při tobě budu, sám sobě se pomstím,

řeknu, že pravdu máš, ač vím, že lžeš.

Své chyby já znám přeci nejlíp sám,

sepíšu příběh tobě pro radost,

o skrytých vadách, o všech co jich mám,

ty mě pak zatrať, získáš přeci dost.

Ztracen i zatracen já získám též,

každý tvůj vzdech se tobě podobá,

sám sobě ublížím, když ty to chceš,

pak raduji se za nás za oba.

Tak tě mám rád, tak patřím ti jak stín

a kvůli tobě sebe zatratím.

~

Přebásnění Jana Vladislava:

Až jednou začneš mé zásluhy zlehčovat

a shlížet na mne jen očima pohrdání,

já budu při tobě sám proti sobě stát

a hájit tvoji ctnost, ač klameš bez ustání.

A že své slabosti sám ze všech nejlíp znám,

já na tvou ochranu pak podám věrnou zprávu

o všech těch nízkostech, jež v sobě ukrývám

a tak, až ztratíš mne, sám získáš jenom slávu.

Já však tím získám též: vždyť přece mířím vším,

každou svou milostnou myšlenkou jenom k tobě,

a jestliže z těch křivd, jež si sám způsobím,

můžeš mít užitek, mám ho já dvojnásobně.

Já tě tak miluji, tak jsem ti odevzdán,

že pro tvé dobro chci nést všecko zlo jen sám.

~

Přebásnění Václava Pinkavy:

Až usoudíš, že mne chceš zlehčovat,

stavět můj přínos v opovržení,

jdu na tvou stranu, proti sobě stát,

ctnosti tvé hájit, v křivém tvrzení:

Já přec znám nejlíp slabé stránky své,

z tvé strany tak se výčet sestaví

mých skrytých chyb, jak jimi špinit se:

Že mne se vzdáš, tě značně proslaví:

I já tím získám, není pochyby,

svou láskyplnou mysl tobě vzdát,

a poškozením vlastní osoby tak,

z tvého zisku, dvakrát získávat.

Má láska tak se tobě pokoří,

v tvůj prospěch snesu všechna příkoří.

~~~

 

 

 

 

Autor: Jiří Turner | úterý 16.4.2019 13:54 | karma článku: 16,88 | přečteno: 875x
  • Další články autora

Jiří Turner

Už začínám věřit tomu, že ANO příští parlamentní volby nevyhraje

Proč? Inu proto, že část aktuálně nespokojených voličů pochopí, že Babišovo hnutí není konstruktivní politickou silou, ale spíše destruktivní „sektou“.

24.4.2024 v 9:25 | Karma: 26,25 | Přečteno: 801x | Diskuse| Politika

Jiří Turner

Křtili Spiknutí

Zeman, Hašek, Volfová, Duka, Paroubek, Bohdalová, Mynář, Balák, Bobošíková, Lipovská, Slováček, Foldyna, Ovčáček, Konečná. Chyběl Sládek, Vandas a Rajchl. I tak: Tým snů!

18.4.2024 v 11:58 | Karma: 28,06 | Přečteno: 871x | Diskuse| Společnost

Jiří Turner

V kolika letech bych si zasloužil jít do důchodu?

Už jsem tam měl dávno být a brát přitom pěkný balík. Dřel jsem jako kůň a také jsem se staral o kupu dětí. Jsem moc rád, že si pan předseda Babiš myslí totéž.

17.4.2024 v 9:49 | Karma: 32,88 | Přečteno: 3550x | Diskuse| Společnost

Jiří Turner

Jestli ti odpůrci elektromobility náhodou netrpí neofobií?

Když vyjely první automobily se spalovacím motorem, před kterými běhal běžec s praporkem, zastánci koňských spřežení říkali, že tudy jistě cesta nevede.

15.4.2024 v 9:36 | Karma: 27,29 | Přečteno: 5150x | Diskuse| Společnost

Jiří Turner

Podpořil jsi Pellegriniho? Tak u nás končíš!

Jakmile se objevila zpráva, že firma Renault ukončila spolupráci s MMA zápasníkem Attilou Véghem, protože ve slovenských prezidentských volbách podpořil Petera Pellegriniho, objevily se hlasy, že se vrací totalitní praktiky.

11.4.2024 v 9:10 | Karma: 40,20 | Přečteno: 8121x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

S vládou nemá smysl pokračovat v jednáních, a to ani za účasti prezidenta, řeklo ANO

25. dubna 2024  10:15,  aktualizováno  11:08

V atriu Poslanecké sněmovny proběhla tisková konference stínové vlády hnutí ANO. Poslanci mluvili...

Přítelkyni doma přikryl textilem a zapálil. Muž dostal za vraždu sedmnáct let

25. dubna 2024  9:45,  aktualizováno  11:07

Na sedmnáct let do vězení poslal Krajský soud v Brně muže za upálení jeho družky v Rajhradě na...

AKTV už sedm let hájí zájmy televizí. Bojuje s piráty a za nové zákony

25. dubna 2024

Asociace komerčních televizí slaví letos na jaře již sedmé výročí od založení. Jejími prioritami...

„Není podstatné být vidět, ale mít výsledky.“ Politici reagují na konec ministryně

25. dubna 2024  10:46,  aktualizováno  10:53

O demisi ministryně pro vědu, výzkum a inovace Heleny Langšádlové (TOP 09) byl premiér Petr Fiala...