Prý dvakrát nevstoupíš do téže řeky

Hérakleitos z Efesu měl asi na mysli něco jiného než Tisu na slovensko-maďarsko-ukrajinském pomezí, na každý pád ale ani tato řeka nebyla taková jakou jsem si ji představoval při prvním, tím spíše druhém pokusu do ní vstoupit.

Tenkrát na blízkém Východě II. díl, 2. kapitola: Prý dvakrát nevstoupíš do téže řeky

Cicindela soluta panonica žije jenom na tom ostrově a nikde jinde u nás? Není to, Miloši, nějaká pitomost?“ zapochyboval můj otec.

„Ne, jenom tam!“ neochvějně odvětil náčelník.

Tomu, abych za několik vteřin nevstoupil do proudící řeky, zabránil táta, jak to poté komentoval, na poslední chvíli.

„Snad proboha žije i tady na břehu, ne?“ dotazoval se můj otec zjevně rozrušen skutečností, že by někdo měl plavat na ostrov, který byl sice vzdálený jen přibližně patnáct metrů, ale proud v průlivu mezi ním a pevninou byl na rozdíl od jinak docela klidné řeky mohutný.

„Ne, jenom tam!“ odpověděl znovu Miloš zarputile.

„Tak vidíš,“ řekl jsem a začal jsem se opět hrnout k vodě.

„Dobrý způsob, jak emigrovat do Jugoslávie,“ poznamenal vedoucí expedice a bylo vidět, že kuje pikle.

Posléze, přes otcovy symbolické protesty, byl odsouhlasen návrh, který se řídil základní premisou, a to tou, že dostat se na ostrov, je zcela nutné. Slovo si po chvíli vzal opět náčelník:

„Všichni jsme někdy studovali fyziku, pánové, ne? Právě jsem na základě rychlosti toku řeky, odhadu povrchu těla plavce a délky doby tření hlavatky podunajské vypočetl, že Jíra musí vstoupit do řeky padesát metrů proti proudu a bude-li plavat ouško, zasáhne ostrov za patnáct vteřin v jeho první třetině. Zpět bude plavat z východního cípu ostrova kolmo k pevnině, čímž by neměl narušit svrchovanost Maďarské lidové republiky. Z důvodu relativní chyby výpočtu doporučuji toto jistící lano,“ domluvil a jako trumf vytáhl právě nalezené klubko prádelní šňůry.

Otec chodil zoufale po břehu a hledal Cicindelu solutu panonicu na pevnině, aby realizace plánu neproběhla. Marně.

„Počasí je vhodné pro zápis do Guinessovy knihy rekordů, jen ti komisaři mají zpoždění,“ slavnostně pronášel Miloš, zavazujíc mi šňůru kolem pasu. Táta se tvářil hodně starostlivě.

„Neboj, takhle mě hodil děda z loďky do Jizery, když mi byli tři,“ konejšil jsem ho.

„Dobře si na to, Jíro, vzpomínám, měli jsme z toho s mámou oba málem infarkt.“

„No, to teď nehrozí, máma tu není a Miloš to spočítal…,“ načež jsem se začal osmělovat.

„Dvakrát nevstoupíš do téže řeky,“ pronesl Miloš filozoficky a já začal plavat k ostrovu.

Bez vážnějších problémů jsem se vymanil z ještě silnějšího proudu, než jaký jsem předpokládal, který se mě snažil strhnout do středu průlivu, a po chvíli jsem přistál na cípu ostrůvku.

„Splet jsem si hlavatku s jeseterem!“ řval na mě Miloš z pevniny, významně si ukazujíc na zápěstí.

Ač se to zdálo být neuvěřitelné, zmíněný svižník na ostrůvku opravdu žil. Vytáhl jsem tedy zpoza plavek smrtničku a dal jsem se do práce. Na neštěstí bylo odpoledne teplé a slunečné, což je počasí pro lov svižníků velmi nevhodné. Pro nezasvěcené dodávám, že svižníci jsou asi nejrychlejší skupinou mezi brouky, výborní běžci i letci, jejichž aktivita a tím i rychlost jsou přímo úměrné okolní teplotě. V chladu jsou apatičtí, ale v teple před bouřkou jsou takřka nepolapitelní, létajíc rychleji než mouchy. Po hodině usilovného lovu jsem přesto asi patnáct Cicindel lapil.

              Táta s Milošem mě pozorovali ze břehu, cosi popíjeli a tvářili se téměř bezstarostně. Plavba zpět silným proudem s „jistícím lanem“ už žádné obavy nevyvolávala. Ani by asi žádný problém nenastal, kdyby se stará prádelní šňůra nepřetrhla právě, když jsem byl v nejsilnějším proudu průlivu. Co se v té době dělo na břehu jsem nesledoval, protože jsem se ve vlnách řítil do Maďarska, a to bez jakékoli možnosti se dostat ke břehu.

Jakmile jsem však minul konec ostrůvku, síla proudu výrazně polevila a já v klidu doplaval ke břehu v místech ústí slepého ramene.

Sto metrů špatně schůdným břehem zvládli hoši téměř tak rychle jako já řekou. Vypadali však výrazně hůř. Špatně chápajíc jejich rozpoložení, jsem je chtěl uklidnit:

„Smrtnička mi neuplavala, měl jsem ji za plavkama“ a vítězoslavně jsem jim předával cenný úlovek.

To však ještě nebyl konec všem vylomeninám toho dne. V tábořišti jsme se všichni napili čehosi ostřejšího. Táta s Milošem na uklidněnou a já abych prý neprochladl. Na břehu slepého ramene a cestou od něho do tábora jsme si všimli velmi vhodných míst ke sběru příbřežních střevlíků. Byly tam spoře zarostlé bahnitopísečné plážičky, v nichž suché počasí posledních týdnů vytvořilo mohutné praskliny. Zašlapávání prasklin, nebo jejich prolévání vodou z nich vyhánělo vzácné druhy střevlíčků, které jsme pak snadno chytali pomocí exhaustorů. Otec se na tyto skupiny brouků specializoval a učinil během svého života mnoho pozoruhodných nálezů, což bylo příčinou i důsledkem toho, že tuto metodiku lovu miloval.

Nejlepší místa jsme spatřili, jak to tak bývá, na druhé straně slepého ramena. Bylo jen asi deset metrů široké a klidná voda nebyla ani nikterak hluboká. Pro plavce bylo překonání toku snadným úkolem, a proto jsem se ihned začal také svlékat. Zcela neočekávaně se však rozhodl překonat vodu i táta. Nevím, zdali se k tomu jako absolutní neplavec odhodlal na základě předchozích událostí, ale značně nás tím překvapil. Požádal mě pouze, abych plaval před ním a klackem měřil hloubku dna. Chystal se tedy rameno ne přeplavat, ale přejít.

Uřízli jsme tedy větev, na kterou Miloš vyřezal rysku ve výši otcových ramen, přičemž se smál pod fousy, trousíc poznámky typu: „To jsou úplně biblické výjevy …“  a notoval si píseň „Přejdi Jordán!“

Přechod to tedy nebyl snadný, dno bylo bahnité a plné větví, takže moje měření byla jen velmi orientační. Ve dvou třetinách cesty sahala voda tátovi skoro po krk. Než dosáhl druhého břehu, mohl se dvakrát utopit.

Úlovky na druhé straně slepého ramene ale stály zato. Zpátky přes kanál jsme se však vraceli pouze já a Miloš. Táta si střihnul čtyřkilometrový obchvat, a když se vrátil, už měl připravenou večeři.

Přestože Miloš věštil jako zlatý hřeb tohoto vodními hrátkami naplněného dne bleskovou povodeň, proběhla noc v rybářské boudě naprosto klidně. Další den nás čekal lužní les.

Autor: Jiří Turner | pondělí 16.8.2021 18:08 | karma článku: 14,86 | přečteno: 384x
  • Další články autora

Jiří Turner

Křtili Spiknutí

Zeman, Hašek, Volfová, Duka, Paroubek, Bohdalová, Mynář, Balák, Bobošíková, Lipovská, Slováček, Foldyna, Ovčáček, Konečná. Chyběl Sládek, Vandas a Rajchl. I tak: Tým snů!

18.4.2024 v 11:58 | Karma: 26,34 | Přečteno: 759x | Diskuse| Společnost

Jiří Turner

V kolika letech bych si zasloužil jít do důchodu?

Už jsem tam měl dávno být a brát přitom pěkný balík. Dřel jsem jako kůň a také jsem se staral o kupu dětí. Jsem moc rád, že si pan předseda Babiš myslí totéž.

17.4.2024 v 9:49 | Karma: 32,00 | Přečteno: 3303x | Diskuse| Společnost

Jiří Turner

Jestli ti odpůrci elektromobility náhodou netrpí neofobií?

Když vyjely první automobily se spalovacím motorem, před kterými běhal běžec s praporkem, zastánci koňských spřežení říkali, že tudy jistě cesta nevede.

15.4.2024 v 9:36 | Karma: 27,18 | Přečteno: 5043x | Diskuse| Společnost

Jiří Turner

Podpořil jsi Pellegriniho? Tak u nás končíš!

Jakmile se objevila zpráva, že firma Renault ukončila spolupráci s MMA zápasníkem Attilou Véghem, protože ve slovenských prezidentských volbách podpořil Petera Pellegriniho, objevily se hlasy, že se vrací totalitní praktiky.

11.4.2024 v 9:10 | Karma: 40,20 | Přečteno: 8112x | Diskuse| Společnost

Jiří Turner

Ta politika je ale svinstvo!

Při vhledu do Sněmovny to ledaskoho napadne. Též takto reagujeme, chceme-li se od politiky distancovat. Politika je ovšem základem společenského uspořádání a je taková, jací jsou občané, z jejichž vůle se jiní politiky stávají.

20.3.2024 v 11:26 | Karma: 20,36 | Přečteno: 412x | Diskuse| Politika

Jiří Turner

Tomáš Klus, Tomáš Halík a jiní „pomatenci“

Co intelektuál, to antisemita a nepřítel Izraele a FF UK jako líheň „hamásníků“. A pak tu máme ty naše angažované umělce, jako je Klus. Emoce, které vyvolává palestinsko-izraelský konflikt, už asi mnohým trochu zatemňují mozek.

18.3.2024 v 11:05 | Karma: 38,39 | Přečteno: 10868x | Diskuse| Společnost

Jiří Turner

Hloupí Švédové vstupují do NATO a prozíraví Slováci možná opráší Varšavskou smlouvu

A kdo ví, třeba se k nim společně s Maďary přidáme časem taky, a jako za starých dobrých časů zatneme západním imperialistům tipec. Rusové přeci nejsou a nikdy nebyli agresoři, ale jenom si hájili a hájí své zájmy.

12.3.2024 v 15:50 | Karma: 45,09 | Přečteno: 7406x | Diskuse| Společnost

Jiří Turner

Když se ti líbí více slovenská zahraniční politika, tak se na to Slovensko vrať!

Když se bratr bratří s nepřítelem, tak to rodinným vztahům moc neprospívá. V ruské státní televizi se seriózně diskutuje o bombardování evropských měst a slovenští politikové utužují přátelské vztahy s Putinem a Fico žvaní o míru

7.3.2024 v 10:13 | Karma: 43,68 | Přečteno: 5307x | Diskuse| Politika

Jiří Turner

U nás mají Babišem vychovávaní důchodci třicetiprocentní přirážku

„Tak to máme cappuccino, koláčky, velkou becherovku, buřtíky a pivečko. Dělá to 275 korun.“- „A důchodcovská sleva by, pane vedoucí, nebyla?“- „Nebyla, ale mohu vám naúčtovat třicetiprocentní důchodcovskou přirážku!“

5.3.2024 v 12:09 | Karma: 44,05 | Přečteno: 12448x | Diskuse| Společnost

Jiří Turner

Prima zprávy

Pamatuji, jak za bolševika byla média přehlídkou vítězství, úspěchů, pozitiv a jistot. Dnes jsou to katastrofy, neúspěchy, hrozby, varování, katastrofální vyhlídky a prognózy vyvolávající strach, nejistotu, zklamání a skepsi.

4.3.2024 v 14:27 | Karma: 30,78 | Přečteno: 809x | Diskuse| Média

Jiří Turner

Dvě sociální demokracie? A není to málo, „příteli“ Paroubku?

Ambice některých lidí jsou bezbřehé a patrně rostou přímo úměrně se ztrátou soudnosti a věkem. Hrobař staré dobré sociální demokracie se vložil do nové sociálně demokratické strany a nepokřtil mu ji nikdo jiný než lánský důchodce.

28.2.2024 v 14:05 | Karma: 20,37 | Přečteno: 336x | Diskuse| Politika

Jiří Turner

Jak levně, rychle a spolehlivě oživit protiromské nálady ve společnosti?

Recept na to našel zpěvák Jan Bendig, který na Českém slavíku zinscenoval své rasově motivované přebílení, patrně aby vzbudil u posluchačů lítost na trpkým osudem romského chlapce, který musí překonávat překážky a příkoří.

22.2.2024 v 11:16 | Karma: 26,56 | Přečteno: 932x | Diskuse| Společnost

Jiří Turner

Koho brání Národní domobrana?

Taky tápete ve všech těch vlasteneckých hnutích a spolcích, které vznikly na ochranu našich národních zájmů a které se svorně prezentují jako nezávislé, apolitické a nadstranické iniciativy? Tak se na jednu z nich podívejme.

21.2.2024 v 15:39 | Karma: 36,98 | Přečteno: 2429x | Diskuse| Společnost

Jiří Turner

A terazky mi povedztě, čo vy si predstavujetě pod takým slovom grýndýl?

Být Hřibem, volám Jandejskovi, aby zemědělci přijeli s traktory každé pondělí, tak pohodová dopravní situace v Praze totiž už dlouho nebyla. Nicméně i všeliká vyjádření protestujících „sedláků“ stojí za úvahu.

19.2.2024 v 15:01 | Karma: 36,09 | Přečteno: 3284x | Diskuse| Společnost

Jiří Turner

Máme traktory a ne že ne…

... až to spatříš, ledy povolí. V kontextu plánované akce by to měly být ledy ve Strakově akademii. Vláda by měla vyhovět přáním stávkujících zemědělců a podat demisi, zrušit celoevropské dohody a náležitě zvýšit zemědělcům dotace.

14.2.2024 v 8:45 | Karma: 34,40 | Přečteno: 3625x | Diskuse| Společnost

Jiří Turner

Interview s Hitlerem aneb sázka na mediální a historickou negramotnost

V roce 1934 proběhl rozhovor mezi Adolfem Hitlerem a britským zpravodajem listu Daily Mail, jehož výsledkem bylo jakési představení nacistického Německa světové veřejnosti. Mnozí Evropané Hitlerovi věřili a mnozí ho i obdivovali.

13.2.2024 v 11:36 | Karma: 27,78 | Přečteno: 759x | Diskuse| Média

Jiří Turner

Povinné kvóty na procento žen u baru

Znáte to: Večerní bar a u něj patnáct chlapů. Zeptáte se barmana, kde jsou holky, a on jen krčí rameny. Tak takhle ne! Podniky budou mít po implementaci zákonu na povinné kvóty příslušnic něžného pohlaví povinnost toto zabezpečit.

12.2.2024 v 9:55 | Karma: 26,03 | Přečteno: 546x | Diskuse| Ostatní

Jiří Turner

Zpoplatnění vstupu do lesa a jiné perly dezinformační sféry

Víte také, že budou zrušeny důchody, čeká nás mobilizace, že jsme krušnohorské zásoby lithia a india už dávno za pakatel prodali Německu, že ceny potravin rostou, že lidská činnost nemá na klima žádný vliv a že Brdech řádí vlci?

9.2.2024 v 10:24 | Karma: 20,88 | Přečteno: 530x | Diskuse| Společnost

Jiří Turner

Bureš zůstal Burešem

V době, kdy lidé cítí ztrátu víry v celou řadu jistot, přichází dobrá zpráva. Andrej Babiš, alias agent Bureš zůstává právně uznaným agentem Burešem. Tato skutečnost nemá vliv vůbec na nic. Jen mě těší, že čest si nelze koupit.

8.2.2024 v 11:24 | Karma: 41,11 | Přečteno: 3123x | Diskuse| Politika

Jiří Turner

Strašák jménem gender

Piťhové v Senátu se úspěšně postavili proti ratifikaci Istanbulské úmluvy. Převážil tradiční strach o naši tradiční rodinu s tradičními rolemi, kdy je táta ten chlapák, to mačo, které neluxuje a občas „oprávněně“ mamce napráská.

30.1.2024 v 8:42 | Karma: 24,72 | Přečteno: 3383x | Diskuse| Společnost