Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Krásná revoluce

Když přijde řeč na listopadové dny roku 1989, chlubívám se, „jak jsem dělal revoluci“. Měl jsem k tomu jistě i ideové pohnutky, ale stejně jako mnohé ostatní mě fascinovala atmosféra, která bořila všemožné zábrany.

Vzpomněl jsem si na jakési jiné aspekty revoluce před časem, při sledování starého francouzského filmu Manželé z roku II. Kdyby člověk neznal realitu, zdálo by se mu, že Velká francouzská revoluce byla velmi zábavnou a romantickou událostí a možná i přeživší účastníci s odstupem let vnímali hrůzné revoluční roky, jako příběh naplněný ideály, vášní a dobrodružstvím, což se patrně s těmi hrůzami úplně nevylučuje.

Podzim roku 1989 se neutopil v krvi jako události ve Francii o dvě stovky let před tím, a dodnes se tak trochu pod fousy směji, když slyším o policejní brutalitě těch dnů. Někdo si možná prožil pár chvil úzkosti a někdo si odnesl i pár modřin, ale je to asi věc nátury, jak to kdo vnímal. Někteří lidé si asi tehdy zažili nejdramatičtější chvíle svého života, a to je vlastně záviděníhodné.

Mně se události tohoto pražského podzimu jeví jako takový romanticko-dobrodružný a trochu i erotický film. Vliv na to jistě má i to, že mi bylo třiadvacet, byl jsem plný ideálů, které se v té době mohly naplno realizovat. Nebyl jsem v tom sám, podobně to prožívali i mnozí jiní a záhy jsem si všiml, že zvláště dívek se často zmocňovaly úplně euforické stavy.

S jednou slečnou jsem vyrazil ještě před osudovými dny na jednu z mnoha dílčích demonstrací a ještě dříve, než jsme se mohli začít učit správně demonstrovat, jsme se učili správně prchat. Křivolakými uličkami Starého města to šlo docela dobře, a nakonec jsme se schovali v jakémsi průjezdu, kde se ke mně ta dívenka v obavách silně tiskla, a já si říkal, že tahle revoluce bude báječná bez ohledu na to, jak dopadne.

Tedy přesně takhle jsem si to asi neříkal, protože v té době nebylo ještě jasné, jestli nějaká revoluce vůbec bude. Spíš to vypadalo, že nás časem pochytají a vyloučí ze škol. O pár týdnů později, kdy demonstrace dospěly k těm skutečně masovým protestům, to už nikdo neřešil a v prosinci se toho už nikdo ani nebál.

Dívka z průchodu už se mnou na další demonstraci nešla, rodiče, kterým se patrně svěřila, jí to zatrhli. Usoudil jsem, že kdo nemůže provést revoluci ve své rodině, tak někde jinde taky ne, a nechal jsem se naverbovat do jakéhosi studentského tiskového střediska. Obsahovou stránku tiskovin měli již pevně v ruce studenti filozofické fakulty, kteří také neustále odborně diskutovali a přeli se mezi sebou i s kýmkoli jiným o tom, jak pojmout tyto historické změny ideově. Názory oscilovaly od Marxe a Che Guevary po Patočku a já se cítil jako budoucí biochemik poněkud hendikepován. Měl jsem však zdravé, zátěži na hřbetě uvyklé tělo, takže jsem v krosně roznášel tiskoviny a posléze i kdeco jiného od jedné buňky ke druhé. To už bylo v době, kdy se neustále pořádaly různé mítinky, na kterých se tu a tam objevovali lidé, které jsem pak dlouhá léta sledoval v televizi, a o kterých jsem si říkal, jestli to jsou opravdu ti samí z toho začouzeného sálu, se kterými jsem popíjel z papírových kalíšků rum. Byli si postupem času nějak čím dál tím méně podobní

Mnohé dívky vydržely donekonečna konsternovaně naslouchat ideologickým přednáškám revolucionářů, jiné to však brzy přestalo bavit a přimkly se k nám, dělníkům revoluce. Jedna se ke mně přimkla natolik pevně, že když už byla zrušena vedoucí úloha komunistické strany, tak ona byla stále ještě přimknuta. Pak náhle zmizela a sotva jsem to stačil zpozorovat, držela se mnou stávkovou pohotovost jiná dívka. Mluvilo se o Havlovi na Hradě, o svobodných volbách a ona tu stávkovou pohotovost stále držela.

V té době to v zákulisí různých mítinků, schůzí a výborů občas vypadalo jako ve vykřičeném domě. Sled událostí byl hektický, nebyl čas na romantická dostaveníčka a doba si žádala činy. Jeden můj revoluční druh měl v každé centrále jednu obdivovatelku a ve slabé chvilce se mi svěřil, že netušil, jaká to ta revoluce bude fuška.

Říkal jsem si, těžko s odstupem let soudit, jestli s uspokojením nebo s obavou, že tato dívka se mnou vydrží až do úplného vítězství demokracie u nás. To jsem ještě netušil, že by pro naplnění tohoto časového intervalu se mnou musela zůstat dodnes, ale nestalo se tak, s pláčem mi jednoho večera po skončení zasedání jakési studentské komise sdělila, že se za týden vdává. Revoluce pro ni byla zjevně lékem na její dosavadní konformní život.

Euforie, o které se nejdříve mínilo, že v lidech není, potom, že jí není dost a nakonec, že nám vydrží navěky, přeci jenom začala polevovat, politiku převzali staronoví a posléze noví politikové a lidé začali opět pracovat a studenti studovat. Další dívka se hned nepřimkla a já jsem jí musel dlouhou dobu rafinovaně dobývat. Revoluce skončila, a tak už na to byl čas, a já si pak dlouho dával pozor, aby se neodpoutávala. To, že se to stejně stalo, je už jiná kapitola. Stalo se toho potom konečně mnoho, co nikdo neočekával a skoro nikdo nechtěl.

Ne, že by následující roky byly nezajímavé nebo nedůležité, udály se významné věci mém životě i v životě našeho státu, ale revoluce byla jenom tato a byla to krásná revoluce. Ale to pamětníci prý říkali i o té ruské v listopadu 1917. Takže jinak: revoluce mohou být asi skutečně krásné pro ty, kteří je ve zdraví přežijí a mohou po letech podat svědectví, za které se nemusí stydět. Nebo jen trošinku...

Autor: Jiří Turner | pondělí 22.11.2021 12:05 | karma článku: 13,36 | přečteno: 321x
  • Další články autora

Jiří Turner

Křtili Spiknutí

Zeman, Hašek, Volfová, Duka, Paroubek, Bohdalová, Mynář, Balák, Bobošíková, Lipovská, Slováček, Foldyna, Ovčáček, Konečná. Chyběl Sládek, Vandas a Rajchl. I tak: Tým snů!

18.4.2024 v 11:58 | Karma: 27,74 | Přečteno: 859x | Diskuse| Společnost

Jiří Turner

V kolika letech bych si zasloužil jít do důchodu?

Už jsem tam měl dávno být a brát přitom pěkný balík. Dřel jsem jako kůň a také jsem se staral o kupu dětí. Jsem moc rád, že si pan předseda Babiš myslí totéž.

17.4.2024 v 9:49 | Karma: 32,88 | Přečteno: 3501x | Diskuse| Společnost

Jiří Turner

Jestli ti odpůrci elektromobility náhodou netrpí neofobií?

Když vyjely první automobily se spalovacím motorem, před kterými běhal běžec s praporkem, zastánci koňských spřežení říkali, že tudy jistě cesta nevede.

15.4.2024 v 9:36 | Karma: 27,29 | Přečteno: 5147x | Diskuse| Společnost

Jiří Turner

Podpořil jsi Pellegriniho? Tak u nás končíš!

Jakmile se objevila zpráva, že firma Renault ukončila spolupráci s MMA zápasníkem Attilou Véghem, protože ve slovenských prezidentských volbách podpořil Petera Pellegriniho, objevily se hlasy, že se vrací totalitní praktiky.

11.4.2024 v 9:10 | Karma: 40,20 | Přečteno: 8120x | Diskuse| Společnost

Jiří Turner

Ta politika je ale svinstvo!

Při vhledu do Sněmovny to ledaskoho napadne. Též takto reagujeme, chceme-li se od politiky distancovat. Politika je ovšem základem společenského uspořádání a je taková, jací jsou občané, z jejichž vůle se jiní politiky stávají.

20.3.2024 v 11:26 | Karma: 20,36 | Přečteno: 414x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Policie pátrá po dezinformátorovi Zítkovi. Nedorazil k soudu

23. dubna 2024  15:54,  aktualizováno  16:34

Policie pátrá po dezinformátorovi Pavlu Zítkovi. V úterý odpoledne o tom informovala na svém webu....

Žalobce žádá pro Limberského a společníky peněžitý trest za vydírání

23. dubna 2024  16:32

Peněžitý trest navrhuje státní zástupce pro čtyři aktéry schůzky v karlovarské kavárně, kterou...

Byla tam snaha mě zpochybnit, řekla Hynková Vrbová u soudu s Cimickým

23. dubna 2024  11:02,  aktualizováno  16:18

Je důležité, aby se na oběti sexuálního násilí nahlíželo jako na ty, kterým se má věřit, ne je...

Na sídlišti v Písku někdo zastřelil ročního psa, majitel se teď bojí o děti

23. dubna 2024  16:15

Neznámý člověk za bílého dne střelil vzduchovkou mladou fenku na zahradě na píseckém sídlišti...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!