Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ptáci

Něco se muselo stát. Roztomilí a plaší ptáčkové se náhle změnili v útočící monstra napadající svými ostrými zobáky všechny, kteří se přiblíží k jejich teritoriu. Nekoukal jsem večer na Hitchcocka, jen jsem si vyšel se psy. 

Je to tak deset let, co jsem si všiml, jak se kavky počínají stěhovat do pražských parků sadů a alejí. Přišlo mi to jako docela příjemná alternativa holubů. Kavka obecná je pohledný a chytrý pták patřící jako ostatní havranovití mezi pěvce. Se svými příbuznými, havrany, vránami či krkavci má společné sociální chování, všežravost a značnou adaptabilitu. Stejně jako krkavci či vrány se dá i lehko ochočit, a dokonce se naučí i výborně opakovat zvuky včetně slov. Zkrátka je to na rozdíl od tupého holuba takový prima pták.

Do tohoto sobotního odpoledne by mě nenapadlo, že by s kavkami mohl být jakýkoli problém. Naopak jsem je vždy při venčení sledoval, jak si vykračují po trávníku a ostentativně ignorují psy, před jejichž výpady vždy jen nonšalantně pár metrů popoletí a myslí si patrně něco o hloupých čtvernožcích. Letošní jaro jsem si také všiml, že v parčíku před našim domem opět několik párů zahnízdilo. Řekl jsem si, že je fajn, jak se donedávna ohrožený druh ptáka takto pěkně adaptuje ve městě a začíná se zde i zdárně množit.

To všechno si vlastně myslím pořád, ale poněkud mě překvapilo to, co se stalo onoho sobotního odpoledne: Už při odchodu z domu jsem měl být upozorněn pronikavým krákáním, které unisono vydávalo hned několik ptáků vartujících na nízkých větvích blízkých stromů, ale měl jsem dost starostí s naším štěnětem, takže jsem to sice asi podvědomě vnímal, ale ignoroval. To, co se však rozhodně ignorovat nedalo, byla skutečnost, že několik kavek počalo za ohlušujícího vřískotu na nás nalétávat, a to především na psy. Během minuty kolem nás kroužilo asi deset ptáků a já jsem docela vážně uvažoval o tom, že před nimi prchneme zpátky do domu. Ne, že bych se jako v tom hororu bál o život, konečně mě se žádná kavka ani nedotkla, ale asi docela odůvodněně jsem se obával, aby některý obzvláště vytočený pták neklovnul naše štěně třeba do oka.

Nakonec jsme se nevrátili, ale urychleně opustili parčík, ze kterého nás kavky za neustálého krákání demonstrativně vyprovodili. Z vpovzdálí jsem přihlížel, jak se pomalu uklidňují a zaujímají pozice na svých větvích, patrně v očekávání dalšího narušitele. Ten se v podobě starší paní s jezevčíkem brzy objevil a kavky paní i s psíkem během několika vteřin zahnaly zpátky do vchodu. Když jsem posléze tuto zkušenost vyprávěl spřáteleným pejskařům, všichni mi potvrdli, že se v posledních dnech s agresivními kavkami také setkali, byť ne u všech byl útok takto intenzivní. Společně jsme si kladli otázku, co se to s těmi ptáky stalo, nikdo z nás ale neznal odpověď.

Tu otázku si kladu stále. Chápu pochopitelně, že si kavky jako mnoho jiných ptáků chrání svoje hnízdiště a tím i teritorium, ale proč právě letos? Proč to nedělají od té doby, co u nás hnízdí? Určité alternativní vysvětlení mě však napadá. Kavka je, jak už bylo řečeno, mimořádně učenlivý pták. Co když onu agresivitu odkoukává od lidí. Žijeme v době plné nenávisti, nesnášenlivosti, osobních útoků a násilí, proč by tento trend s námi nemohli sdílet třeba kavky? Trochu se obávám, že až k nám na podzim přiletí ze svých východních teritorií havrani, jimž jsme v dětství říkávali ruské vlaštovky, budou třeba ještě horší. Konečně, proč by to tak nemohlo být?

Autor: Jiří Turner | pondělí 6.6.2022 10:32 | karma článku: 13,00 | přečteno: 404x
  • Další články autora

Jiří Turner

Už začínám věřit tomu, že ANO příští parlamentní volby nevyhraje

Proč? Inu proto, že část aktuálně nespokojených voličů pochopí, že Babišovo hnutí není konstruktivní politickou silou, ale spíše destruktivní „sektou“.

24.4.2024 v 9:25 | Karma: 24,66 | Přečteno: 714x | Diskuse| Politika

Jiří Turner

Křtili Spiknutí

Zeman, Hašek, Volfová, Duka, Paroubek, Bohdalová, Mynář, Balák, Bobošíková, Lipovská, Slováček, Foldyna, Ovčáček, Konečná. Chyběl Sládek, Vandas a Rajchl. I tak: Tým snů!

18.4.2024 v 11:58 | Karma: 28,05 | Přečteno: 868x | Diskuse| Společnost

Jiří Turner

V kolika letech bych si zasloužil jít do důchodu?

Už jsem tam měl dávno být a brát přitom pěkný balík. Dřel jsem jako kůň a také jsem se staral o kupu dětí. Jsem moc rád, že si pan předseda Babiš myslí totéž.

17.4.2024 v 9:49 | Karma: 32,88 | Přečteno: 3550x | Diskuse| Společnost

Jiří Turner

Jestli ti odpůrci elektromobility náhodou netrpí neofobií?

Když vyjely první automobily se spalovacím motorem, před kterými běhal běžec s praporkem, zastánci koňských spřežení říkali, že tudy jistě cesta nevede.

15.4.2024 v 9:36 | Karma: 27,29 | Přečteno: 5150x | Diskuse| Společnost

Jiří Turner

Podpořil jsi Pellegriniho? Tak u nás končíš!

Jakmile se objevila zpráva, že firma Renault ukončila spolupráci s MMA zápasníkem Attilou Véghem, protože ve slovenských prezidentských volbách podpořil Petera Pellegriniho, objevily se hlasy, že se vrací totalitní praktiky.

11.4.2024 v 9:10 | Karma: 40,20 | Přečteno: 8121x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nejednáme. Na obzoru je stávka soudních pracovníků, požadují vyšší platy

25. dubna 2024

Premium Odvádějí vysoce odbornou práci, musejí skládat speciální zkoušky, někdy sami vypracovávají drobná...

Pokroková nenávist k Židům. Jak se z univerzit v USA staly filiálky Hamásu

25. dubna 2024

Premium Na elitních amerických univerzitách vyhánějí Židy takovým stylem, že to tam vypadá jako v Německu...

Karafiátovou revoluci zažehla jediná píseň. Portugalsko vyvedla z diktatury

25. dubna 2024

Málokterá revoluce je spojena s písní a květinou, jako se to stalo té portugalské. Před 50 lety se...

Chtěl se odpálit během olympiády v Paříži. Ve Francii zatkli 16letého hocha

24. dubna 2024  22:47

Kriminalisté ve Francii v úterý zadrželi 16letého mladíka francouzské národnosti, který na...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!