Je mi z toho tak nějak „Zima“

Na Hrad kandiduje bývalý rektor Univerzity Karlovy. Respektovaný odborník v oboru lékařské chemie a biochemie, ale také kariérista, který se na konci existence totalitního režimu aktivně prezentoval politickou angažovaností v KSČ.

O různých škraloupech prezidentských kandidátů toho bylo napsáno již mnoho. Členstvím v předlistopadové KSČ se může "pochlubit" Andrej Babiš, Petr Pavel, zmíněný Tomáš Zima i jiní, konečně ve straně byl také současný prezident. Logicky se diskutuje o tom, do jaké míry může tato skutečnost kandidáty hendikepovat, respektive jak na něco takového nahlížet.

Řekl bych, že ve společnosti k členství v KSČ převládá smířlivé stanovisko, čehož jsou důkazem Miloš Zeman i Andrej Babiš, a to jako k „mladické nerozvážnosti“, či se mnozí přiklání k názoru, že vesměs formálních komunistů bylo u nás přes milion a každý, kdo se chtěl nějak prosadit se k nim musel dát. Existují ovšem i stanoviska, v rámci kterých je i dávné členství zcela v rozporu s kandidaturou na hlavu státu.

Rozumím tomu, že připomínat někomu téměř čtyřicet let stará pochybení může být poněkud absurdní, že daleko podstatnější je přeci morální kredit kandidáta od té doby do teď, ale lze si položit i otázku, jestli ono to dávné klopýtnutí nějakým zásadním způsobem necharakterizuje neměnné rysy příslušného člověka. Aktuálně zveřejněné informace o Tomáši Zimovi takovou úvahu docela podporují.

Přiznám se, že nemám rád relativizování poměrně jasných dobových reálií, které mají svoje žijící pamětníky. Tomáš Zima je stejně starý jako já, ve stejném roce jako já v Praze maturoval a ve stejném roce byl také přijat na Univerzitu Karlovu, sice na jinou fakultu, ale na velmi podobný obor jako já.  Zima byl již na gymplu aktivním svazáckým funkcionářem, před maturitou kandidátem KSČ a v prváku, ve svých devatenácti letech do KSČ vstoupil a hned se také aktivně „zapojil“. Já jsem nebyl ani formálním členem SSM, natož pak KSČ, poměrně hlasitě jsem vyjadřoval své „reakční“ názory, a přesto jsem mohl studovat a nebyl jsem ani nijak perzekuován. Ono to totiž v polovině 80. let už nebylo jako v letech padesátých.

Nechci se na základě těchto skutečností nějak povyšovat nad ty, kteří šli cestou menšího odporu, respektive jim členství v SSM a KSČ cestičky umetalo, ale nemíním podporovat mýtus „on musel“. Nemusel! Tomáš Zima v té době nastartoval zářivou kariéru, přičemž stranická knížka mu pomáhala jen tři roky a dále se musel vypracovat vlastní chytrostí, pílí, snaživostí a ambiciózností, kterou mohl ledaskdo vnímat jako kariérismus. Já jsem žádnou závratnou kariéru nerozjel, což mi sice někdy v průběhu let bylo i líto, ale faktem je to, že jsem se tomu nemohl divit, když jsem o nic takového ani neusiloval.

Já, stejně jako mnozí jiní, kteří si žádnou závratnou kariéru nevybudovali, nemám logicky žádný reálný předpoklad pro nějakou politickou funkci, o té prezidentské nemluvě.  Určitou šanci mají jen ti angažovaní, kteří již různých met dosáhli a mají nejen osobní předpoklady, ale jsou veřejně činní a známí, což je nezbytné proto, aby je vůbec někdo nominoval, podpořil a posléze volil.

Teoreticky asi existuje jakýsi prototyp prezidentského kandidáta, který si „nezadal“, morálně nepochybil, nikam se nedral, o funkci neusiloval, a přesto ho jeho společenský i mezinárodní kredit v kombinaci s určitou společenskou či politickou situací učiní favoritem, který se třeba i tím prezidentem stane. Možné to je, a už se to také i stalo, ale není to, myslím, vůbec reálné u nás. U nás takovým „světcům“ pšenka nekvete, což by se dalo demonstrovat třeba na Tomáši Halíkovi (všimněte si, prosím, že bych jako ateista a občasný kritik katolické církve klidně volil osvíceného kněze), který mohl být důstojným nástupcem Václava Havla, ale česká malost nic takového nedopustila.

Prezidenty se tak stali oni kariéristé a dá se předpokládat, že nic jiného se nestane ani v budoucnu. V tomto ohledu tak není Tomáš Zima asi o nic horší než mnozí jiní, naopak možná lepší, protože jeho následná kariéra ani soukromý život nevykazují nic, co by mohlo někoho pohoršovat, což se třeba o jiném, favorizovaném kandidátovi rozhodně říci nedá. Napsal jsem účelově, že je mi z toho „Zima“, ale ono je mi z toho spíše jen tak trochu smutno.  

 

 https://www.seznamzpravy.cz/clanek/volby-prezidentske-prokazal-pevny-politicky-postoj-kandidat-na-hrad-byl-od-19-let-v-ksc-205094#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=zpravy.sznhp.box&source=hp&seq_no=3&utm_campaign=abtest196_discussion_timeline_varAA&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jiří Turner | středa 8.6.2022 17:37 | karma článku: 0 | přečteno: 517x
  • Další články autora

Jiří Turner

Respektujte můj názor!

7.5.2024 v 10:36 | Karma: 19,78

Jiří Turner

O mrtvých jen dobře?

26.4.2024 v 9:39 | Karma: 23,02

Jiří Turner

Křtili Spiknutí

18.4.2024 v 11:58 | Karma: 28,58