Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Umíte ještě psát rukou?

Měli bychom to stále umět všichni, ale když jsem se nedávno pokoušel napsat delší text “psace”, výsledek mě docela překvapil. Stejně jako mnozí mladí lidé jsem si řekl, že vlastně rukou psát nepotřebuji, ale je to tak opravdu?

Už v první třídě říkávala diskrétně soudružka učitelka mojí mamince: “Jiříčkovi to učení docela jde, jenom ta úprava a to psaní!” Viděl jsem onehdy své první “ literární pokusy” a moc hezký pohled to tedy opravdu nebyl. Kocour levou zadní, jak se říkávalo, by to napsal lépe. Na hranici čitelnosti jsou pak i mé písemné projevy z dalších typů škol. Počítače tak byly pro mě vysvobozením. 

Měl jsem štěstí, že první notebook jsem měl už v době, kdy se, s nadsázkou řečeno, všichni majitelé těchto zařízení u nás osobně znali. Nádherný IBM noťas jsem dostal k užívání od svého zaměstnavatele v roce 1994 a od té doby jsem bez této psací potřeby nedal ani ránu. Je sice zajímavé (spíše smutné), že i po třiceti letech píši dvěma prsty a mám pocit, že stále pomaleji, ale už i s tím mi technika pomáhá. Mohu si napsaný text přehrát a používám už i program, který mi převádí mé vlastní mluvené slovo do slov a vět. A o textovém editoru opravujícím mi překlepy i některé pravopisné chyby mluvím jako o svém příteli nejvěrnějším. 

Když ještě chvíli zůstanu v osobní rovině vzpomínám na to, jak psali mí prarodiče. Zvláště můj dědeček, kronikář a písmák napsal tisíce stran textu tak nádherným písmem, že je to až dojemné. Písmenko jako písmenko, stoprocentní čitelnost, žádné přepisování ani škrtání. To souvisí s tím, o čem vlastně chci psát. Kdo chce psát dobře rukou, musí si nejdříve celý text věty složit v hlavě, kdežto při psaní na stroji píšeme (tedy já píšu) to, co mi slina na jazyk přinese a pak to opravuji a různě měním. 

Jak jsem naznačil, psaní plnícím perem bylo pro mě utrpením, zamatlané od inkoustu bylo všechno, nejen sešit, ale i ruce, stůl, šaty, a dokonce prý i obličej. Kuličkové pero znamenalo určitou úlevu, ale mělo zásadní vliv na znečitelnění textu,a todíky mé snaze psát co nejrychleji. Když už to vypadalo jako projev určité psychické poruchy počal jsem na radu odborníků psát obyčejnou tužkou “tiskace”. To činím v případě nutnosti dodnes, nicméně ztratím-li sebekontrolu, jsem schopen i velká tiskací písmena spojovat, což může nezasvěcenému pozorovateli připomínat klínové písmo Chetitů, a jelikož po světě nechodí samí Bedřichové Hrozní, je takový text bezděčně i zašifrován. 

Je obecně známo, že psaní rukou je pro všechny, kteří jsou toho schopni, velmi dobré. Je to užitečné pro naši jemnou motoriku i ono blahodárné spojení mozku a ruky, jehož prostřednictvím jsme se kdysi počali stále více odlišovat od opičáků. Absence psaní může jaksi proces evoluce obracet, stáváme se díky strojům a vyspělým technologiím v řadě ohledu troglodyty často neschopnými jednoduchými nástroji a pomůckami našich předků vytvářet něco nejen účelného, ale i krásného. Podívám-li se na tento text, je to jen čitelné sdělní (pokud bych to psal rukou, bylo by to nečitelné sdělení), kdyby ovšem totéž napsal můj dědeček, mohlo by to mít i “duši” a výraz autorovy osobnosti, kterou počítačový zápis postrádá. 

Své děti jsem nutil, aby psaly krasopisně, ale nejsem si jistý, jestli mé úsilí mělo nějaký pozitivní efekt, nicméně jsem přesvědčen, že krasopisu úplně neodzvonilo, ale jen se přesunul do jinéoblasti – dokaligrafie. Máme sice automobily, ale mnozí z nás rádi jezdí na koni, máme letadla, ale existují stále balóny, máme moderní lodě, ale to nás nezbavuje radosti s plachtěním ne nepodobnému, jaké provozovali Féničané před čtyřmi tisíci lety, a konečně i když máme všemožné prostředky přepravy, baví nás překonávat vzdálenosti i velká převýšení po svých. S ručním psaním to může být podobné. 

 

Autor: Jiří Turner | čtvrtek 13.4.2023 9:55 | karma článku: 19,26 | přečteno: 374x
  • Další články autora

Jiří Turner

Už začínám věřit tomu, že ANO příští parlamentní volby nevyhraje

Proč? Inu proto, že část aktuálně nespokojených voličů pochopí, že Babišovo hnutí není konstruktivní politickou silou, ale spíše destruktivní „sektou“.

24.4.2024 v 9:25 | Karma: 25,36 | Přečteno: 765x | Diskuse| Politika

Jiří Turner

Křtili Spiknutí

Zeman, Hašek, Volfová, Duka, Paroubek, Bohdalová, Mynář, Balák, Bobošíková, Lipovská, Slováček, Foldyna, Ovčáček, Konečná. Chyběl Sládek, Vandas a Rajchl. I tak: Tým snů!

18.4.2024 v 11:58 | Karma: 28,06 | Přečteno: 869x | Diskuse| Společnost

Jiří Turner

V kolika letech bych si zasloužil jít do důchodu?

Už jsem tam měl dávno být a brát přitom pěkný balík. Dřel jsem jako kůň a také jsem se staral o kupu dětí. Jsem moc rád, že si pan předseda Babiš myslí totéž.

17.4.2024 v 9:49 | Karma: 32,88 | Přečteno: 3550x | Diskuse| Společnost

Jiří Turner

Jestli ti odpůrci elektromobility náhodou netrpí neofobií?

Když vyjely první automobily se spalovacím motorem, před kterými běhal běžec s praporkem, zastánci koňských spřežení říkali, že tudy jistě cesta nevede.

15.4.2024 v 9:36 | Karma: 27,29 | Přečteno: 5150x | Diskuse| Společnost

Jiří Turner

Podpořil jsi Pellegriniho? Tak u nás končíš!

Jakmile se objevila zpráva, že firma Renault ukončila spolupráci s MMA zápasníkem Attilou Véghem, protože ve slovenských prezidentských volbách podpořil Petera Pellegriniho, objevily se hlasy, že se vrací totalitní praktiky.

11.4.2024 v 9:10 | Karma: 40,20 | Přečteno: 8121x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Symbol pařížského kabaretu Moulin Rouge v troskách. Lopatky mlýna se zřítily

25. dubna 2024  8:12,  aktualizováno  8:29

V noci na čtvrtek se v Paříži zřítila křídla větrného mlýnu, který je symbolem kabaretu Moulin...

Langšádlová končí jako ministryně pro vědu a výzkum, oznámila TOP 09

25. dubna 2024  8:08

Aktualizujeme Helena Langšádlová z TOP 09 končí ve vládě Petra Fialy. „Předsednictvo TOP 09 děkuje ministryni pro...

KOMENTÁŘ: Český důchodce, pro vládu nepřítel číslo jedna

25. dubna 2024  7:47

Vláda dokola opakuje, že nebude na důchody pro příští generace a zbankrotujeme. Nic takového...

Arizonští poslanci zrušili 160 let starý zákon, který zakazoval potraty

25. dubna 2024  6:54

Zákonodárci ve Sněmovně reprezentantů v americkém státě Arizona ve čtvrtek schválili zrušení zákona...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!