Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Umělá idiocie

Blbost se šíří rychlostí světla, to je na základě rychlosti přenosu informací exaktní údaj. Existuje-li umělá inteligence, která konkuruje lidské chytrosti, tak musí nutně existovat i umělá idiocie, překonávající člověčí blbost. 

Podstatou umělé inteligence je rychlé zpracování velkého objemu dat za účelem řešení určité úlohy, přičemž výraz „inteligence“ odkazuje na princip flexibilního lidského myšlení, analogicky je tak podstatou umělé idiocie rychlé zpracování velkého objemu hovadin. Umělou inteligenci zprostředkovávají počítače, přičemž budoucnost má být v těch kvantových, které nebudou založeny jen na principu bitu, jenž je buď nulou nebo jedničkou (to jsem ještě schopen pochopit), ale operují s qubity, které mohou být nulou a jedničkou zároveň (to už mi hlava nebere), umělou idiocii nám pak přináší média a sociální sítě.

Prostá blbost je docela normální součástí lidského projevu, všichni občas nějakou pitomost uděláme a každý z nás je někdy za blba. Je to výraz lidské intelektuální nedokonalosti, povahy a jistě též ega. Ta idiocie se může snadno znásobit, pokud se na jednom místě ve stejný čas vyskytne více jedinců projevujících se coby idioti. I to je normální a dozajista k tomu přispívá fenomén davu. Všichni to známe: fotbalové zápasy, demonstrace či jiné hromadné konflikty, jejichž extrémní podobou je válka. To patrně existuje od chvíle, kdy nějaký diluviální opičák vzal šutr a rozbil jím hlavu jiného opičáka a ostatní opičáci ho následovali, ale to opravdové sdílení blbosti přinesla až média a dílo zkázy dokonaly sociální sítě.

Právě k médiím a sociálním sítím se váže přívlastek „umělá, protože na tomto fenoménu není dle mého soudu nic přirozeného. Nechci se prezentovat jako staromilec paušálně hanící vědeckotechnický pokrok, ale mám vážné pochybnosti o tom, jestli je výsledkem onoho vědeckého a technologického progresu vždy ten pokrok. Prostřednictvím médií a sociálních sítí lze jistě přenášet a sdílet mnoho jednoznačně pozitivních informací, ale nemohu se zbavit pocitu, že drtivá většina informací, pokud přímo neškodí, tak je z obecného hlediska onou blbostí, tedy něčím, co nemá žádný pozitivní efekt a v lepším případě slouží k zábavě, přičemž stojí za zamyšlení, čím vším jsme schopni se pravidelně bavit.

Osobně používám Facebook i Twitter (obojí spíše pasivně) a pochopitelně konzumuji veškerá běžná média. Zrovna dnes ráno jsem se přistihl, že skoro hodinu místo čerpání alespoň trochu smysluplných informací sleduji, čtu a poslouchám tak nesmyslné hovadiny, že jsem se zcela upřímně zastyděl, byť nebylo nikoho, kdo by mé dětinsky pitomé počínání sledoval. Po této zdrcující sebereflexi jsem se jal surfovat výše nastíněnými zdroji a hledat to, co by mi dávalo trochu smysl, tedy mělo to věcný užitek, zvyšovalo to moji informovanost, vedlo to k vytvoření náhledu či názoru, nebo mě to jen potěšilo či pobavilo. Zhruba hodinový výsledek takového hledání byl značně skličující.

Řekl bych, že tak zhruba 5 % toho, co jsem zkonzumoval, bych mohl označit za přínosné, milé či zábavné, přičemž jsem do toho pozitivního zahrnul i sledování videa hrajících si pejsků. Připadal jsem si jako bulimik, který hned po ránu sežral dvacetinásobek své „krmné dávky“, teď z toho má deprese, a navíc ani nemůže narozdíl od potravního bulimika pozřené někde vyvrhnout. Shlédl jsem tedy svůj oblíbený pondělní satirický pořad, který ve mně vyvolal pocit chutné a racionální snídaně, ale než jsem stačil vypnout počítač, přistihl jsem se, že sleduji svatbu jakési naší celebrity, o jejíž existenci jsem do té chvíle neměl nejmenší tušení. Vytěsnil jsem sice ihned ze svého harddisku jméno nevěsty i ženicha a do večera snad skončí v koši i veškeré ostatní informace, ale nejméně pět minut jsem tím včetně nějaké absurdní reklamy zabil.  Nakonec jsem přes veškerá svá aktuální předsevzetí málem neodolal shlédnutí jakéhosi MMA videa, ve kterém asi jeden borec zmrzačil svého soupeře.

Počínám vařit oběd, což mi přijde jako docela smysluplná činnost, a za chvíli půjdu na procházku se psy, a to je činnost, která reprezentuje veškerá má kritéria dobře využitého času. Mezitím jsem ovšem také napsal a chystám se zveřejnit tento článek. Dívám se od sporáku směrem k počítači a říkám si, jestli tímto, byť jen miniaturním počinem, nepřidám zrnko k té hoře balastu, která nás obklopuje, jestli kritika umělé idiocie, která se stala nedílnou součástí naší existence, není stejně idiotská, a to bez ohledu na to, kolik lidí si to přečte a co to s nimi udělá. Když o tom tak přemýšlím, říkám si, rozpomínaje si na Terminátora, jestli kromě té umělé idiocie nemůže být v některých svých důsledcích škodlivá i ta umělá inteligence. Asi ano, ale o tom třeba příště.

Autor: Jiří Turner | pondělí 19.6.2023 11:32 | karma článku: 17,17 | přečteno: 632x
  • Další články autora

Jiří Turner

O mrtvých jen dobře?

Říká se to a mnozí se dle tohoto rčení také chovají. Je to však nutné? Argument, že mrtvý se nemůže bránit, je asi jediným relevantním argumentem. Já si myslím: O mrtvých jen pravdu.

26.4.2024 v 9:39 | Karma: 21,04 | Přečteno: 499x | Diskuse| Ostatní

Jiří Turner

Už začínám věřit tomu, že ANO příští parlamentní volby nevyhraje

Proč? Inu proto, že část aktuálně nespokojených voličů pochopí, že Babišovo hnutí není konstruktivní politickou silou, ale spíše destruktivní „sektou“.

24.4.2024 v 9:25 | Karma: 27,78 | Přečteno: 944x | Diskuse| Politika

Jiří Turner

Křtili Spiknutí

Zeman, Hašek, Volfová, Duka, Paroubek, Bohdalová, Mynář, Balák, Bobošíková, Lipovská, Slováček, Foldyna, Ovčáček, Konečná. Chyběl Sládek, Vandas a Rajchl. I tak: Tým snů!

18.4.2024 v 11:58 | Karma: 28,16 | Přečteno: 881x | Diskuse| Společnost

Jiří Turner

V kolika letech bych si zasloužil jít do důchodu?

Už jsem tam měl dávno být a brát přitom pěkný balík. Dřel jsem jako kůň a také jsem se staral o kupu dětí. Jsem moc rád, že si pan předseda Babiš myslí totéž.

17.4.2024 v 9:49 | Karma: 32,88 | Přečteno: 3555x | Diskuse| Společnost

Jiří Turner

Jestli ti odpůrci elektromobility náhodou netrpí neofobií?

Když vyjely první automobily se spalovacím motorem, před kterými běhal běžec s praporkem, zastánci koňských spřežení říkali, že tudy jistě cesta nevede.

15.4.2024 v 9:36 | Karma: 27,29 | Přečteno: 5153x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Zemřel Robert Kvaček. Spisovateli a uznávanému historikovi bylo 91 let

27. dubna 2024  10:10,  aktualizováno  10:24

Ve věku 91 let zemřel historik a spisovatel Robert Kvaček. Ten patřil k největším osobnostem...

Rusové v noci ničili ukrajinskou infrastrukturu, znovu útočili i na Charkov

27. dubna 2024  8:05,  aktualizováno  10:03

Sledujeme online Rusko v noci na sobotu zaútočilo na energetickou strukturu Ukrajiny. Ve třech oblastech poškodili...

Neapol zasáhlo zemětřesení o síle 3,9. Ohnisko se nacházelo na svahu sopky Vesuv

27. dubna 2024  9:52

Oblast kolem sopky Vesuv nedaleko jihoitalské Neapole v sobotu ráno zasáhlo zemětřesení o síle 3,9....

Veřejnoprávní média by neměla mít zisk z reklamy, zní z Asociace komerčních televizí

27. dubna 2024  9:41

Mediální manažerka Klára Brachtlová už rok stojí v čele Asociace komerčních televizí (AKTV). Tu...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...