Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Foto

Složité téma, nicméně chopil jste se ho velice dobře a zajímavě.

Za moc důležité považuji najít smírné soužití mezi rozumnými, neextremizujícími zastánci sekularizace na jedné straně a zastánci moudrých, hlubokých avšak neextremizujících podob náboženské víry a jejího vlivu na chod společnosti na straně druhé. Zdá se to být nesmiřitelným protikladem? Rozhodně ne! Svět je natolik provázaný, že je nezbytná přátelská a vzájemně přející spolupráce. Model, kdy je stát sekulární, avšak panuje v něm hluboký respekt k věřícím, k jejich víře a jim vlastním institucím, a na druhé straně respekt a loajalita věřících plus náboženských institucí k státu a jeho zákonům, je nejenom možný, ale je i velice potřebný k přežití lidské civilizace. Nějaké vzájemné třenice a ladění mohou občas nastat, ale mohou být motorem dalšího plodného vývoje společnosti. Například mezi íránskými šíítskými vzdělanci je řada moudrých, velmi kultivovaných lidí, kteří mají mnohem více svobodné a téměř až "evropské" myšlení, než by se mohlo zdát. Ale i oni jsou v daném politicky vyhraněném prostředí určitými "disidenty", kteří musí své skutečné smýšlení navenek skrývat...

0 0
možnosti
Foto

V otázce interrupcí kompromis nemůže existovat, tam jde o životy.

0 0
možnosti
Foto

K43a92r48e12l 19C63a10c97h

14. 1. 2020 13:15

Nemyslím si, že ty tzv. maličkosti hrají tu nejdůležitější roli v tom, aby teokratická společnost přijala sekulární principy.

Evropská sekularizace znamená praktické odstavení církví od politické moci. Přitom církve jsou organizace, jejichž smyslem je ovlivňovat a řídit styl života svých oveček v rámci nějakého náboženství a to je politika - jsou to tedy od prvopočátku politické organizace s náboženskou ideologií. V minulosti měly církve zcela zásadní vliv na chod společnosti, podobně jako politické strany, i když formálně vládl panovník a šlechta. Proto dnešní stav v Evropě, kde církve ztratily svou politickou moc, považuji spíše jako důsledek všeobecného nárůstu vzdělanosti a tím narůstání počtů ateistů, či agnostiků, kteří se se žádnou církví nemohou identifikovat. Tam, kde tato podmínka není splněna, je možno zavést sekulární systém pouze z vůle osvíceného jedince disponujícího mocenskými prostředky, jako je armáda a policie. I tento model může dobře fungovat. Opravdovým příkladem bylo Atatürkovo Turecko, Assadova Sýrie a částečně i Páhlavího Írán. Aby se tento model udržel, proto kupříkladu Assad všemožně podporoval vzrůst vzdělanosti v zemi, kdy nadaní studenti studovali se státní podporou na univerzitách v Evropě. To, že snaha těchto tří vizionářů byla zmařena, má v každé jednotlivé zemi své vnitřní i vnější příčiny. Za nejdůležitější faktor však považuji úroveň vzdělanosti národa. Dalších dílčích faktorů je však příliš mnoho.

3 0
možnosti
Foto

Myslím, že je třeba odlišovat, a v článku je tento aspekt zmíněn, že v křesťanském světě počala ztrácet církev svoji moc, tak jak ji popisujete , s ideály osvícenectví, myšlenek reformace a ateismu a vědecko-technického pokroku, kdežto v islámském světě nemělo nikdy náboženství onen mnohdy od společnosti a lidových vrstev odtržený charakter politické instituce ( to je poměrně nový prvek). Islám byl a dosud je daleko úžeji spojen s životem všech muslimů, a proto jsou ti tak háklivý na různé sekulární principy, a paradoxně, což se ukázalo i v Turecku, to nemusí být vůbec zásadní principy nějaké teokracie, jako spíše pocit obyčejných lidí, že jim není upírána tradice, atributy a náboženská praxe. Je proto nepochybně nutné velmi citlivě hledat hledat různé kompromisy. Turecký sekularismus vznikl stejně jako problematické myšlenky národního státu na základě obrovského Kemalova vlivu a později třeba i vlivu armády. I íránskou politiku sekularismu držely totalitní praktiky a pomoc ze zahraničí.

Evropský sekularismus vznikla do značné míry jako přirozený proces, kdežto v islámský jako proces násilný, což je patrně jednou z příčin (podotýkám jednou z mnohých příčin) současné obecné "odsekularizace" světa islám, který je též pod vlivem vědecko - technického pokroku a moderní doby obecně, ale jeho vazba na náboženství je mnohem silnější a s křesťanskou společností nesrovnatelná.

1 0
možnosti

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS