Děkujeme za pochopení.
M93i21l11a36n 55Š53ť98a90s66t42n95ý
Asi největším kamenem úrazu pro učitele je vysvětlit žákům, že Sověti nás v roce 1945 "osvobodili" tak, že nás na dalších čtyřicet uvrhli do jiné nesvobody, což se jednoznačně ukázalo v roce 1968. Těžko objasnit žákům něco, na co dnes má spousta dospělých (tedy i učitelů) různé názory.
J56o35s27e10f 25N44i78k48l
Je to těžké, souvisí s pojmy jako: geopolitika, boj ideologií, velmoc, hegemon, oblast zájmů, ....
J46o43s72e54f 97N47i68k85l
Základem historie není to co se stalo, ale to co si o tom lidé myslí nebo píší. A výklad učitele je na tom stejně. Historie se s časem různě ohýbá, tak jak je právě potřeba, aby více vyhovovala vládnoucím elitám. Tak tomu bylo vždy a je i v současné době.
R47a53d62e90k 18K68n87ě77ž88í84n39e13k
Taky jste se čtyřicet let snažili
F12i89l27i25p 85V97r25a48c72o62v69s62k85ý
Jsem docela rád, že učím předmět kdy jsou věci dané ( Technika přípravy pokrmů) ....
O19d20s36t46r68a94n36ě70n69ý 78U55ž62i52v70a78t46e65l
J51i66ř19í 46P43r53o55c39h22á48z52k46a
škoda, že dějepis neučí nožička
to by byla hitparáda
J91i84r83i 98B15o97r
Že jsou i mezi učiteli zvláštně myslící jedinci se velmi často můžeme přesvědčovat i tady na blogu.
J58a60n 41Z30i88e12g42l42e20r
Obecně, stále dost učitelů dějepisu chce po žácích historická data, a pokud navíc z doby dávno minulé, je to zvrhlost. Odříkávat nazpaměť historická data bez znalostí souvislosti z dětí dělá cvičené papoušky nikoliv osobnosti. Takoví učitelé jsou škůdci našeho školství.
J70a62n 42M37a46r12e17k
Já bych to nebral tak tragicky. Také jsem ve škole musel šprtat datumy. Dokonce si jeden pamatuju. Rok 1721...ale už jsem zapoměl, co se tahdy stalo.
J20a12n 53Š49i75k
Méně je více. Je otázkou, zda se dnešní učitelé za každou cenu nesnaží splnit osnovy a nacpat mladým do hlavy všechno. Nechápu, proč se učí a chtějí letopočty třeba z období Sámovy říše a potom už studenti nemají sílu poslouchat o roce 1968. Ale obecně si myslím, že je to problém a netýká se zdaleka jen škol, ale i firem, kteří školí vlastní zaměstnance. Nacpat někomu do hlavy kvantum informací není zárukou, že dotyčný bude všechno, co mu bylo nacpáno, ovládat a to i při nejbližší vůli. Dnešní svět vyžaduje jednoduchost pro to, aby člověk byl úspěšný. Co ale chceme ve státě, který nedokáže ani daňový formulář stěsnat na jednu stránku...Hezký den
J83a33r77m93i71l62a 47P72í30c84h33o30v76á
Moderní dějiny se neučily ani za komunistů. Tehdy se učitelé báli cokoli říct, aby nebyli nařčeni z ideologické diverze. Tehdejší módní plky např. o tzv. bratrské pomoci odmítali a pravdu mluvit nemohli. Tak to neučili vůbec, a bylo jedno, že jde o občanskou nauku nebo dějepis. Pro nás třeba dějepis skončil těsně před 1.světovou válkou, a to jsem ho i vystudovala na VŠ. Takže se současným učitelům nedivím, ono to dřív jiné nebylo.
J17a13n 10R42á84ž
Kdo chce dnešní náctileté učit například historii, musí především rozumět tomu, jak myslí.
Pro naprostou většinu je to, co se stalo včera už nezajímavé a co bude zítra nikdo neví, tak proč se tím dnes zabývat. A když je něco z historie náhodou zajímá, najdou si relevantní informace sami za pár vteřin na internetu. Toto poznání mám z diskuzí s kamarády mého vnuka...... a jsou to všichni universitní studenti. Takže učit historii aby to mládež opravdu zaujalo a donutilo o dějinných událostech hlouběji přemýšlet i vnímat souvislosti, je opravdové "učitelské umění", což se naučit na pajdáku nedá.
PS. Při pobytu v USA jsem zjistil, že mám daleko větší přehled a detailní znalosti historie Spojených států, než většina universitně vzdělaných mladých lidí, se kterými jsem se tam potkal a měl možnost hovořit. A s někým, kdo by znal nějak obšírněji dějiny Evropy, jsem se nesetkal vůbec.
J75i78ř21í 16V44o83n73d80r55á64č31e91k
Američani si taknějak představují, že jsou pupek světa a že historie světa je stará nejvýše 500 let, co připlul Kolumbus. Jim stačí znát pár amerických prezidentů. To nepíšu nějak hanlivě. To je prostě holý fakt.
J79i34n73d42ř27i19c63h 26Z97a98p94l64e25t27a83l
Co učit, v jakémkoliv předmětu, to je strašný hlavolam. Ohledně toho otáčení Země kolem Slunce nebo naopak, kdyby jim měl učitel vysvětlit pro rozlišení těch dvou modelů co je to paralaxa hvězd a jaké náročné přístroje jsou třeba pro její detekci, tak v první řadě by tomu nerozuměli ti učitelé, devět z deseti těch dětí, a nic jiného by už v tom pololetí nebrali. Takže to děti dostanou k věření, uslyší, že geocentrický model je jen směšný blud, a lekce kterou se naučí je ta, že je fér zesměšňovat cizí lidi kvůli věcem, o kterých samy vlastně vůbec nic neví
M88a34r46t46i74n 33R94o40h76o45v76s87k93ý
A Vy jste si jist že rozumíte tomu o čem píšete? Co má paralaxa společného s tím, že Země obíhá kolem Slunce a ne naopak?