Jiří Turner

Nad Prahou zazářil půlměsíc

Přestože Měsíc dnes dospěje do fáze úplňku, dostala se malá část Prahy pod vliv půlměsíce. Jsou tací, které by tato skutečnost přiměla bít na poplach, ale jsou i tací, kteří si bez předsudků dovedou užít kontakt s jinou kulturou.

12.11.2019 v 11:04 | Karma: 11,16 | Přečteno: 617x | Diskuse| Kultura

Jiří Turner

Satanské verše

Džibríl Farišta a Saladín Čamča se ocitnou v letadle, které je uneseno teroristy a pak zničeno explozí kdesi nad Lamanšským průlivem. Oba zázrakem přežijí, ovšem prodělají proměnu: Džibríl se změní archanděla a Čamča v ďábla.

13.7.2019 v 10:36 | Karma: 12,30 | Přečteno: 383x | Diskuse| Ostatní

Jiří Turner

Sexmise patří do trezoru

Včera jsem v programu televizních stanic našel starý polský film Sexmise. Nezaváhal jsem, a s chutí jsem se na něj po letech podíval. Ve své době to byl snímek revoluční a problémy by mohl mít i nyní, jen asi z jiného důvodu.

6.6.2019 v 10:20 | Karma: 45,51 | Přečteno: 10002x | Diskuse| Kultura

Jiří Turner

Nepříliš vzdálené výstřely na náměstí Nebeského klidu

Před třiceti lety nechal čínský komunistický režim zmasakrovat pokojnou demonstraci. Je to dávno a Čína je daleko, ale dodnes se čínský režim od těchto událostí nedistancoval, stejně jako u nás spoluvládnou pořád stejní komunisté.

3.6.2019 v 13:43 | Karma: 14,16 | Přečteno: 253x | Diskuse| Společnost

Jiří Turner

Mýtus Kryl

Od Krylovy předčasné smrti slyším a čtu na básníka - buřiče prakticky pouze jen chválu, někdy až nekritickou chválu. Myslím, že je to právě proto, že Kryl umřel dřív, než si stačil udělat po revoluci ve své zemi dostatek nepřátel.

12.4.2019 v 9:33 | Karma: 39,62 | Přečteno: 3679x | Diskuse| Společnost

Jiří Turner

Zkáza Divadla Járy Cimrmana

Aktuálně běží v televizi pro mě až příliš „surrealistický“ seriál Zkáza Dejvického divadla, který je, ač herci divadla hrají sami sebe, fikcí. Přitom aktuálně, pomalu a plíživě nastupuje reálná zkáza Divadla Járy Cimrmana.

6.4.2019 v 12:44 | Karma: 33,98 | Přečteno: 2106x | Diskuse| Kultura

Jiří Turner

Pták s očima vzadu aneb návrat démonů minulosti

Goofus, pták z Borgesovy Fantastické zoologie, má oči vzadu, protože ho nezajímá, kam letí, ale odkud. Takto ve své knize Jacques Rupnik charakterizuje střední Evropu, která se svými démony z minulosti letí slepě do neznáma.

5.4.2019 v 13:02 | Karma: 13,48 | Přečteno: 358x | Diskuse| Ostatní

Jiří Turner

Obžaloba a obhajoba Cata Stevense

Narodil se jako Steven Demetre Georgiou, hvězdou se stal jako Cat Stevens a Západem byl zavržen jako Yusuf Islam. Tentýž Západ ho po čase přijal a ocenil, a když po čtvrtstoletí odstartoval combeck, zavrhl ho svět muslimský.

30.1.2018 v 12:05 | Karma: 15,06 | Přečteno: 517x | Diskuse| Kultura

Jiří Turner

Hodně Rathů - málo Macků

Většina toho, co Miroslav Macek udělal, mi docela sedí. Jeho politické názory, výchovný záhlavec Rathovi (ten sedl i jemu), včasný odchod z politiky, jeho hedonistická póza i překlady Shakespeara. Teď nám ale sáhl na Saturnina.

14.12.2017 v 11:02 | Karma: 26,92 | Přečteno: 1320x | Diskuse| Ostatní

Jiří Turner

Snový svět Františka Skály

Nevíte, jak se dostat do kouzelného, snového a pohádkového světa? Není to těžké, stačí v Praze nasednout na metro „A“ dojet na stanici Malostranská a hned po výstupu zahnout vpravo ke vchodu do Valdštejnské jízdárny.

22.6.2017 v 12:14 | Karma: 10,74 | Přečteno: 253x | Diskuse| Kultura

Jiří Turner

Konečná stanice Islámský stát?

Tato kniha Rainera Hermanna v jistém smyslu navazuje na Huoramiho Dějiny arabského světa, o kterých jsem zde před časem psal. Spolu pak poskytují ucelený obraz příčin a důsledků toho, co hýbe současným světem naším.

12.10.2016 v 15:02 | Karma: 17,64 | Přečteno: 652x | Diskuse| Společnost

Jiří Turner

Cimrmane, vrať se!

To zoufalé volání podtrhuje fakt, že jsem předpokládal, jak tento článek bude bojovat o své místo na slunci s jinými, které připomenou půlstoletí existence největšího Čecha. Asi bude v duchu cimrmanovské tradice svádět jiný boj.

17.9.2016 v 8:01 | Karma: 23,33 | Přečteno: 665x | Diskuse| Společnost

Jiří Turner

Albert Hourani: Dějiny arabského světa

O této knize jsem neměl v úmyslu psát, než jsem si přečetl od pana Kulhavého propagaci knihy B. Kurase „Jak zabít civilizaci“. Podtitulek mnou doporučené knihy by mohl být: „jak nezabít zdravý rozum a nezaujatý pohled do dějin.

20.5.2016 v 20:00 | Karma: 22,61 | Přečteno: 1021x | Diskuse| Poezie a próza

Jiří Turner

Večery s Falstaffem

"Stejně jsi Bohu dlužen smrt. " - "Jenže není ještě splatná. Proč bych měl s placením pospíchat? Nač se mám někomu nutit, když mne neupomíná?" - To je replika Falstaffa a mladého krále Jindřicha ze Shakespearovy hry Jindřich IV.

30.3.2016 v 10:13 | Karma: 16,15 | Přečteno: 158x | Diskuse| Poezie a próza

Jiří Turner

Osm balvanů Jiřího Grygara.

Jako kluk jsem ho poslouchal v „Meteoru“, jako študák jsem hltal „Okna vesmíru dokořán“, jako dospělý jsem sledoval „Večery pod lampou“, činnost spolku „Sisyfos“ a stále se vracím k jeho knihám.

18.3.2016 v 17:11 | Karma: 34,16 | Přečteno: 1471x | Diskuse| Ostatní

Jiří Turner

O staročínské poezii, Bohumilu Mathesiovi a úskalích překladů

Čínská kultura je asi většině z nás hodně vzdálená. To platí obecně až na jednu zásadní výjimku - staročínskou poezii, jejíž popularita je u nás navěky spojená s osobou jediného muže: Bohumila Mathesia.

11.2.2016 v 18:58 | Karma: 17,20 | Přečteno: 275x | Diskuse| Kultura

Jiří Turner

Cesta zaslepeného ptáka

Autoři, o kterých jsem v této rubrice dosud psal, jsou všeobecně známé a také respektované osobnosti. Ludvíka Součka někteří možná neznají a mnozí co ho znají, mu nemohou přijít na jméno.

24.1.2016 v 11:06 | Karma: 15,90 | Přečteno: 551x | Diskuse| Ostatní

Jiří Turner

Hotel Svoboda aneb něco o šťastných náhodách a chramostejlících

Toto zamyšlení vlastně o šťastných náhodách není, je spíše o potřebě hledat a nacházet, objevovat a divit se, co že jsem to našel. Průvodcem tohoto hledání je mi Miroslav Horníček – a chramostejlíci.

11.1.2016 v 12:38 | Karma: 14,39 | Přečteno: 330x | Diskuse| Ostatní

Jiří Turner

Magickým světem s Umbertem Ecem

Je to už hodně let, kdy se mi do ruky dostala první kniha Umberta Eca. Od té doby mě jeho romány, eseje a díla s tématikou sémiologie a estetiky provázejí stále a nejen jako čtenáře.

7.1.2016 v 15:24 | Karma: 17,44 | Přečteno: 358x | Diskuse| Ostatní

Jiří Turner

Jen blázni a mimozemšťané

Jenom ti mohou nezaujatě pozorovat náš svět, protože jen oni ho mohou fyzicky opustit nebo se ve svém nitru od něho odpoutat. A pak se na Manhattanu objeví blázen a mimozemšťan v jedné osobě...

8.11.2015 v 11:13 | Karma: 11,70 | Přečteno: 255x | Diskuse| Ostatní

Jiří Turner

Jak se pokusit odhrabat Mount Everest pomocí čajové lžičky

Tento výrok britského spisovatele, zoologa a popularizátora ochrany přírody Geralda Durrella vyjadřuje jeho zarputilou snahu o nemožné, které se mohlo stát z části možným právě jen díky oné zarputilé snaze a touze.

26.9.2015 v 10:58 | Karma: 12,46 | Přečteno: 226x | Diskuse| Ostatní

Jiří Turner

Na slovíčko s Robertem Fulghumem

Když mám splín, sáhnu po jedné z útlých knížek amerického spisovatele Roberta Fulghuma. Zrovna včera jsem si přečetl krátkou povídku na téma, které mi přijde docela aktuální: problém a nepohodlí.

3.9.2015 v 11:40 | Karma: 11,68 | Přečteno: 385x | Diskuse| Ostatní

Jiří Turner

Erató beze zbraní

Před nedávnem by oslavil 71. narozeniny. Myslím, že narozeniny, i ty nekulaté, je dobré slavit. Tak jsme slavili. Přiznám se, že čím jsem starší, tím méně Karla Kryla poslouchám a více čtu. Ne že by se mi jeho písně nelíbili, ale

15.4.2015 v 11:40 | Karma: 20,83 | Přečteno: 336x | Diskuse| Ostatní