Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ortodoxní muslimové jako Svědci Jehovovi

23. 07. 2017 9:37:25
U nás prý žije 22 tisíc muslimů, při sčítání obyvatel se však k islámu hlásilo jen 3400 jedinců. Představa o nich bývá dost vzdálena realitě. Nechodí do mešity, často pijí alkohol, mají rádi psy a někteří propadli vepřové pečeni.

Ten údaj o více jak dvaceti tisících duší odpovídá počtu cizinců z tradičních islámských zemí. Jestli jsou to skutečně všechno muslimové, je nejen těžko zjistitelné, ale také těžko definovatelné. Z jistého pohledu je muslimem jen ten, kdo se jím cítí být, což však vůbec nemusí odpovídat jakékoli obecné představě. Muslimy je tak jistě malá skupina etnických Evropanů, kteří konvertovali k islámu, který praktikují a pochopitelně i věřící a islám praktikující cizinci. Velkou ukrajinskou komunitu v České republice také nenazýváme pravoslavnými, a je to správně, protože vůbec netušíme, kolik je mezi nimi praktikujících pravoslavných křesťanů, víme jen podle zaplněných pravoslavných kostelů, že asi dost. Důležité tak je, co si pod nějakým výrazem vlastně představujeme

Jestli jsou muslimové i ti, kteří cítí určitou sounáležitost s ohledem na to, kde a v jaké tradici vyrůstali, je již těžko hodnotitelné a je to podobné tomu, kdo je, a kdo není podle našeho vnímání křesťan nebo žid. Lze si tak jistě představit mnoho variant. Formálně je muslimkou žena, která se provdá v islámské zemi za muslima, když úředně slovně deklaruje víru. S jejím náboženským přesvědčením to nemusí mít nic společného. Může formálně akceptovat některé atributy islámu, třeba si zakrývat vlasy, ale také nemusí (pokud nežije tam, kde je to nutné). Naopak silné náboženské přesvědčení může mít někdo, kdo se jako muslim nikterak neprojevuje, což je principiálně stejné, jakože to, že ne každý věřící křesťan musí chodit do kostela.

Víra sama o sobě nemusí být totéž jako praktikování víry a už vůbec nemusí odpovídat projevům nějakých společenských konvencí a pravidel, přičemž je možné bez víry cosi praktikovat a nějak se chovat, stejně jako věřit a nijak se veřejně neprojevovat. Ve většině islámských zemí je víra náboženství spojeno právě se společenskými konvencemi a v ortodoxních zemích a komunitách je to ve své podstatě zákon. U nás je to pochopitelně otázka volby. V liberálnějších muslimských zemích jako jsou Turecko, Egypt, Jordánsko, Libanon nebo třeba postsovětské republiky si zvláště ve městech mladí lidé na náboženství příliš nehrají, dodržují určité normy, aby nevyčnívali, ale privátně jsou ke k tradičnímu náboženství hodně neteční.

Myslím, že do této skupiny patří většina „českých muslimů“. To, co je viditelné, je hrstka lidí kteří skutečně ortodoxně islám praktikují a pochopitelně i ti, kteří to z nějakého důvodu dávají ostentativně najevo. Nelze však opomenout kategorii mladých lidí, kteří se již narodili v Evropě, vazby k islámu mají slabé nebo různě přetrhané, ale současná krize islámského světa a třeba i vlastní frustrace je přivedou k víře svých předků, ze které si však mnohdy vezmou pouze něco. Bohužel často jen to, co se jim hodí, a co může vést třeba i k ospravedlnění excesů a zločinů. To však je stejné u jakékoli ideologie. Kdyby se komunisté chovali v souladu s původními idejemi, nestali by se zločineckou organizací a i počáteční fašismus byl něčím jiným, než tím, co s ním příslušné režimy provedly.

Do jisté míry se to dá přirovnat ke zmíněným Svědkům Jehovovým nebo jiným příslušníkům sekt, které jsou na hraně anebo za hranou společenské akceptovatelnosti. Jistě ne každý upřímně a silně věřící křesťan se stane fanatickým příslušníkem nějaké sekty, naopak jsou to spíše lidé zbloudilí. Totéž je jistě možné říci o radikálních a fanatických muslimech, rozdíl je však v tom, že jehovisté nám mohou být nepříjemní, způsobovat různé rodinné trable a ohrožovat zdraví svých členů (a jejich dětí) odmítáním transfuze, ale neuchylují se k teroristickým činům. Když se teď pokouším srovnávat těžko srovnatelné kategorie, vzpomenu si na exmuslima pana Lhoťana, který si na následné kritice islámu postavil živnost. Jeho počínání se dá přirovnat k počínání bývalého jehovisty, který do tohoto společenství z hlouposti vstoupil, dostal „za uši“ a teď ho kritizuje. To je v pořádku, jenomže ta kritika se těžko může týkat křesťanství, ale jenom té sekty, stejně jako pan Lhoťan může na základě svých zkušeností kritizovat chování ortodoxní komunity, které byl členem, ale těžko islámu jako takového.

K násilí a terorismu se naopak uchylují i jiní radikálové a pomatenci, kteří si své zločiny neodůvodní náboženstvím, ale politickým nebo nacionálním přesvědčením. Nedávno jsme si připomněli výročí hrůzných činů Anderse Breivika, což je téměř ukázkový příklad toho, co s náchylným člověkem může udělat nějaké ideologie. Zfanatizovaných a různě zradikalizovaných lidí chodí po světě hodně, ale musí se stát něco specifického, aby se nějak projevili, jako radikální levicové aktivisty nedávno v Hamburku „vyprovokoval“ summit G20, nebo třeba jinde stav občanské války. Jen extrémně malou část takových jedinců doženou nějaké ideje k provádění násilných činů v normálních podmínkách.

Události na Blízkém východě, problematické muslimské komunity jinde ve světě, migrace a teroristické činy zkreslily naše vnímání celé této problematiky. Není na tom nic divného, nicméně osvícený člověk by se měl snažit rozlišovat, paušalizace je výsadou hlupáků, kteří nejsou schopni nebo nechtějí přijímat informace, které jim rozlišování umožní. Paušalizace přilévá olej do ohně, a každý z nás si může lehko na sobě samém ověřit, jak nepříjemné je, když je jen na základě svého náboženského nebo světonázorového přesvědčení zařazen mezi fanatiky, tím spíše, když je do takové kategorie zařazen z důvodů, které ani nemohl ovlivnit, tedy na základě svého původu.

Autor: Jiří Turner | neděle 23.7.2017 9:37 | karma článku: 13.29 | přečteno: 1088x

Další články blogera

Jiří Turner

Nápravník islámských bubáků II.

Co je to basmala? Jak to bylo s knihou Bez dcerky neodejdu? Je bičování jen trest? Bilal Philips – poturčenec horší Turka. Odkud kam sahá Blízký východ? Boko Haram. Burky a burkiny. Jak chápe Korán cizoložství? Komu sluší čádor?

18.10.2017 v 11:05 | Karma článku: 14.09 | Přečteno: 2433 | Diskuse

Jiří Turner

Miloš Zeman zvládne prezidentskou kandidaturu se ctí

Jsem o tom již dnes přesvědčen, i když nedávno jsem tvrdil něco jiného. K tomuto názorovému obratu mě přivedly události posledních měsíců, a zvláště pak posledních týdnů a dnů, kdy se pan prezident někde veřejně prezentoval.

11.10.2017 v 17:56 | Karma článku: 26.17 | Přečteno: 1722 | Diskuse

Jiří Turner

Nápravník islámských bubáků I.

Alkohol a muslimové. Co je to za boha ten Alláh? Kdo křičí: Alláhu akbar! Amputace končetin v islámském právu. Andalusie země muslimů. Antikrist. Antisemitismus v praxi. Arabské písmo jako klikyháky a arabština jako skřeky.

10.10.2017 v 12:02 | Karma článku: 21.18 | Přečteno: 3025 | Diskuse

Jiří Turner

Referendum o osamostatnění Moravy, Slezska a Lašska

Chcete se osamostatnit? To by se vám tak hodilo, cypi! Referendum byste si chtěli uspořádat? Jen si to zkuste! Pošleme na vás „pohotovostní pluk VB“, jako to udělali ve Španělsku. A ve fotbale vám to nandáme taky.

2.10.2017 v 10:48 | Karma článku: 18.89 | Přečteno: 907 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Přemysl Čech

Poštovní doručovatelka - ohrožený druh

Lidé, žijící o samotě, se na ně vždycky těšili. I když nenesly důchod, dopis od blízkých, nesly alespoň úsměv a pozdrav. A ten den zase lépe uběhl, člověk se měl na koho těšit a koho vyhlížet.

19.10.2017 v 12:32 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 0 | Diskuse

Marie Kolářová

Zrušte stravenky, bude víc svobody

Stravenky patří k nejoblíbenějším zaměstnaneckým bonusům, a i když občas přijde na přetřes laškování s jejich rušením, v okamžiku, kdy se láme chleba, politici zařadí zpátečku a stravenkový byznys běží dál.

19.10.2017 v 11:44 | Karma článku: 8.88 | Přečteno: 241 | Diskuse

Martin Prášek

Ostravsko musí zůstat chudé a volit levici! Aneb předvolební analýza privatizace OKD

O privatizaci OKD se většinou uvažuje jako o tunelu a zlodějině. Ten druhý a možná důležitější rozměr celé causy zůstává opomenut. A zrovna před volbama se hodí jej připomenout.Šlo o to Zachovat Ostravsko chudé a tudíž LEVICOVÉ...

19.10.2017 v 11:08 | Karma článku: 13.87 | Přečteno: 302 | Diskuse

Pavel Chalupský

Je to náš problém.

Oni mají jinou víru. Oni jsou ti, kdož svoji vnitřní víru neztratili. Co máme MY? Myslím tím naši západní "vyspělou" civilizaci". Víru jsme přetavili do konzumu, mamonu, vlastnit, hromadit.

19.10.2017 v 10:12 | Karma článku: 3.09 | Přečteno: 137 | Diskuse

Magdalena Westman

Zastavme populismus dřív než bude pozdě!

S vědomím, že jen málokdo sleduje panelové diskuze v angličtině, dovolím si reprodukovat některé myšlenky z LIVE DEBATE: Western Democracy Is Threatening Suicide. (Západní demokracii hrozí sebevražda.)

19.10.2017 v 9:42 | Karma článku: 4.39 | Přečteno: 322 | Diskuse


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.