Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Čekali jsme vznik nové strany, dočkali jsme se kultivovanější kopie SPD

Minulý týden jsem se ptal: Kdo se sklausne? Dnes je to jasné a již se také rýsuje, jak to sklausnutí může vypadat. Nečekal jsem, že se stanu voličem Trikolory, ale vnímal jsem její vznik pozitivně. Dnes jsem však docela rozpačitý.

Osobně nesdílím "euroskeptické" názory klausovců ("trojbarevní" zní divně a může to být zcela zavádějící), ale těšil jsem se, že se nositelem takovýchto postojů stane někdo kultivovanější, než je SPD, KSČM nebo také ANO, které obecně není euroskeptickou stranou, ale pokud si to volič žádá, euroskepticky se tvářit dovede (a v Bruselu se zase umí prezentovat eurohujersky), což se asi stalo. Těšil jsem se také, že právě SPD a ANO mohou být těmi stranami, kterým Trikolora vezme část voličů, což je též pravděpodobné, ale kladu si otázku, jestli nově vzniklý politický subjekt bude lepší než výše uvedené.  

Moje avizovaná rozpačitost ani tak neplyne ze včerejšího odtajnění dalších zakládajících členů, jimiž jsou kromě dříve uvedených také zběhlá poslankyně za ODS Zuzana Majerová Zahradníková, ředitel společnosti Warex Antonín Fryč, starosta obce Jenštejn Norbert Hlaváček nebo právník Tomáš Grygar, ale z toho, že onu předpokládanou kultivovanost vzdělaných pravicových intelektuálů jsem při prezentaci hnutí poněkud postrádal. Nebude to asi tím, že by snad většina těchto lidí nebyla vzdělaná či pravicově smýšlející, ale asi proto, že se takový přístup patrně už nenosí. Naopak hitem jsou hesla a zkratky, které po vzoru bolševiků úspěšně používá právě ANO nebo SPD. 

Možná jsem na to zbytečně alergický, možná bláhově hledám nějakou masarykovskou politickou noblesu v době, kdy takovému pojímání politiky již dávno odzvonilo. Nic s tím neudělám, ale tu lítost vyjádřit mohu. "Přišel čas vrátit tuto zemi lidem", zní jedno z hesel nebo jsem také slyšel: "přišel čas vzít si tuto zemi zpátky". Obojí evokuje názor, že tato země byla někým uloupena, a není těžké dešifrovat kým. Je fakt, že někdy mám také takový pocit, ale ten se nezakládá na tom, že tím zlodějen by byla Evropská unie, ale naopak mafie oligarchů, které skoupily národní bohatství a zprivatizovali si i politiku a ústavní funkce. 

Konečně garant tohoto hnutí, Otec Klaus, je teoretikem i praktikem procesu, který na základě evidentně mylné představy o "neviditelné ruce trhu", která místo státu vše vyřeší, dopustil a dozoroval právě právě ono odcizení země jejím občanům. Tentýž Klaus má být i garantem zahraniční politiky Trikolory, což mě upřímně děsí. Je třeba připomenout, že Václav Klaus starší s lety dospěl k adoraci putinovského Ruska, komunistické Číny a v civilizovaném světě má renomé šaška, který se rozhodl zviditelňovat se popíráním vlivu civilizace na klimatické změny. 

Mimořádně smutná mi pak přišla ta část prezentace hnutí, ve které se Syn Zakladatel pokoušel definovat ideologické pilíře Trikolory obhajobu tradiční rodiny, neafrických a nearabských evropských hodnot a neopomněl se vymezit proti hnutí Grety Thunbergové. Je zcela normální chápat tradiční rodinu jako tátu, mámu a děti, ale to není ničím, co by bylo nutné nějak hájit nebo prosazovat. Tak to prostě je, a je jen potřeba respektovat, že to tak vždy být nemusí. Je absurdní přijímat islámské nebo kmenové společenské normy, nikdo nás k tomu konečně nenutí, ale pokud jsou ty praktikovány v souladu s evropskými zákony a etickými normami, není důvod je nerespektovat. A zmiňovat při prezentaci nové politické strany Gretu Thunbergovou mi pak přijde společně s předchozími body jako něco, čemu říkám populistické kydy. To jsem od Klause při prezentaci hnutí opravdu nečekal. 

Čekal jsem naopak, že se hnutí Trikolora chopí tradičních pravicových témat a právě jejich prostřednictvím bude tepat unijního molocha. Čekal jsem vyjádření podpory malým středním podnikatelům a naopak návrhy restrikcí vůči oligarchickému velkokapitálu, který válcuje naše podnikatelské prostředí. Čekal jsem návrhy nastolení procesu, který by vedl ke zjednodušení státní správy, odstranění zbytečných a nevymahatelných zákonů a vyhlášek a omezování byrokracie. Čekal jsem na pravicové definice vztahu občana a státu. Čekal jsem marně. Toto vše nahradily ony populistické plky, kterými se ohání kde kdo. Třeba na výše uvedené dojde, ale později a jaksi tajně, aby na to nepřišel potencionální prostoduchý volič Trikolory, který je zvyklý na program vyjádřený hesly: Stop migraci! Stop EU! Stop genderu! Silné a nezávislé Česko! 

 

 

Autor: Jiří Turner | středa 12.6.2019 11:14 | karma článku: 26,28 | přečteno: 1159x
  • Další články autora

Jiří Turner

Už začínám věřit tomu, že ANO příští parlamentní volby nevyhraje

Proč? Inu proto, že část aktuálně nespokojených voličů pochopí, že Babišovo hnutí není konstruktivní politickou silou, ale spíše destruktivní „sektou“.

24.4.2024 v 9:25 | Karma: 24,66 | Přečteno: 714x | Diskuse| Politika

Jiří Turner

Křtili Spiknutí

Zeman, Hašek, Volfová, Duka, Paroubek, Bohdalová, Mynář, Balák, Bobošíková, Lipovská, Slováček, Foldyna, Ovčáček, Konečná. Chyběl Sládek, Vandas a Rajchl. I tak: Tým snů!

18.4.2024 v 11:58 | Karma: 28,05 | Přečteno: 868x | Diskuse| Společnost

Jiří Turner

V kolika letech bych si zasloužil jít do důchodu?

Už jsem tam měl dávno být a brát přitom pěkný balík. Dřel jsem jako kůň a také jsem se staral o kupu dětí. Jsem moc rád, že si pan předseda Babiš myslí totéž.

17.4.2024 v 9:49 | Karma: 32,88 | Přečteno: 3550x | Diskuse| Společnost

Jiří Turner

Jestli ti odpůrci elektromobility náhodou netrpí neofobií?

Když vyjely první automobily se spalovacím motorem, před kterými běhal běžec s praporkem, zastánci koňských spřežení říkali, že tudy jistě cesta nevede.

15.4.2024 v 9:36 | Karma: 27,29 | Přečteno: 5150x | Diskuse| Společnost

Jiří Turner

Podpořil jsi Pellegriniho? Tak u nás končíš!

Jakmile se objevila zpráva, že firma Renault ukončila spolupráci s MMA zápasníkem Attilou Véghem, protože ve slovenských prezidentských volbách podpořil Petera Pellegriniho, objevily se hlasy, že se vrací totalitní praktiky.

11.4.2024 v 9:10 | Karma: 40,20 | Přečteno: 8121x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nejednáme. Na obzoru je stávka soudních pracovníků, požadují vyšší platy

25. dubna 2024

Premium Odvádějí vysoce odbornou práci, musejí skládat speciální zkoušky, někdy sami vypracovávají drobná...

Pokroková nenávist k Židům. Jak se z univerzit v USA staly filiálky Hamásu

25. dubna 2024

Premium Na elitních amerických univerzitách vyhánějí Židy takovým stylem, že to tam vypadá jako v Německu...

Karafiátovou revoluci zažehla jediná píseň. Portugalsko vyvedla z diktatury

25. dubna 2024

Málokterá revoluce je spojena s písní a květinou, jako se to stalo té portugalské. Před 50 lety se...

Chtěl se odpálit během olympiády v Paříži. Ve Francii zatkli 16letého hocha

24. dubna 2024  22:47

Kriminalisté ve Francii v úterý zadrželi 16letého mladíka francouzské národnosti, který na...