Měl jsem takové učitele, a to jak na škole základní, na gymnáziu i na vysoké škole. Měl jsem ovšem i zcela otřesné “soušky učitelky” (shodou okolností a tehdejším poměrem ženy), ale bylo to v době, kdy se tím nedalo nic dělat. Ta doba je už chválabohu pryč a učitel není nekritizovatelný ani žáky, a to tím spíš, když jsou ti žáci dospělí lidé. Učitel na státem zřízených školách je státní zaměstnanec a žák je jeho zákazník, což doslova platí u škol vysokých.
Prostou logickou úvahou tak dojdeme k tomu, že když učitel nesplňuje odborné, ale i morální a osobnostní předpoklady, nemá učit, a poukázat na takovou skutečnost mohou na popud svých dětí rodiče a na středních a vysokých školách logicky studenti. Dříve ovšem by na to měli přijít učitelovi nadřízení (třeba v případě děkana i kolegové a podřízení) a podle toho se zachovat. Pokud dlouhodobě učí, a dokonce vede fakultu člověk k tomu evidentně nezpůsobilý, bude asi něco špatně.
Špatně určitě není to, že vysoké školy mají akademické svobody, že akademická půda je prostředím, které je otevřeno různým názorům a diskusi. To ovšem neznamená, že zde učitel může beztrestně kázat bludy, chovat se amorálně a vyjadřovat názory, které jsou v rozporu s obecnými etickými, neřkuli zákonnými normami. Obecně by učitel neměl lhát, šířit dezinformace a prezentovat se jako odstrašující příklad. V tomto ohledu by měl existovat způsob, jak takového učitele zbavit funkce a případně mu i znemožnit pedagogickou činnost. Neměl by to činit nikdo svévolně, ale na základě kolektivního rozhodnutí ano, přičemž studenti, coby nespokojení zákazníci, do toho musí také mluvit, protože by se lehko mohlo stát, a také se to patrně děje, že ho kolegové z loajality podrží.
Myslím, že je každému jasné, jaký případ mě k této úvaze vedl. Konkrétně mě však přiměla skutečnost, že se někteří lidé takovéhoto učitele zastávají a ohání se právě akademickými svobodami a jakousi neexistující učitelskou beztrestností. Vychází přitom ze zcela milného názoru, že každý osobní názor je rovnocenný s jinými názory, a proto také může být učitelem směrem k žákům prezentován. Není to tak, a to zejména proto, je-li ten názor podpořen lží, dezinformací či dokonce propagandou nepřátelského a zločinného subjektu.
Suma sumárum, přijde mi, že existují zcela relevantní důvody k tomu, aby byl docent Ševčík odvolán z pozice děkana, a pokud zásadním způsobem nezmění svoje veřejné vystupování, mělo by mu být znemožněno učit vůbec. Člověk s jeho schopnostmi a inteligencí se může lehko uplatnit tam, kde nebude škodit.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Miroslav_%C5%A0ev%C4%8D%C3%ADk