Škoda Kodiaq - překvapivá stopa českého konstruktéra
Zastavme se hned na začátku u názvu tohoto auta, jako by do české kotliny toto jméno úplně nepatřilo. Napadne vás jistě, proč pojmenovat český vůz podle ostrova poblíž Aljašky. To jméno sice může evokovat obzvláště velký poddruh medvěda hnědého, žijícího na zmíněném ostrově, ale proč právě Ursus arctos middendorffi, tedy medvěd kodiak, a ne třeba medvěd baribal nebo grizzly, kteří by více velikostně odpovídali. Kodiak je největší z medvědů, což Kodiaq mezi automobily jistě není.
Z toho je vidět, že směr takových to úvah je zcela lichý. Když si však několikrát za sebou řeknete „kodyjak“, nepochybně vás napadnou česká tázací zájmena „kudy“ a „jak“. A když si za tato slova přidáte otazníky, je náhle vše jasné. Nechci se nikterak dotknout pana Kabaně, šéfdesignéra Škodovky, ale tyto otázky jasně připomínají dilemata všech tvůrců: kudy se vydat a jak to udělat, přičemž to může být výrazem bezradnosti, stejně jako přemýšlivosti.
Nechci odborně rozebírat, jestli je správnou cestou (vyjádřenou otázkou „kudy?“) nabídnout do malých českých poměrů, malému českému človíčkovi tak velké auto, ani to, jestli je dobré (vyjádřeno otázkou „jak?“) zkopírovat nějaký velkoněmecký crossover, ale za pozornost stojí tento počin z hlediska historického. A tímto se dostáváme k oné stopě velkého Čecha.
Ano, tušíte správně! Do rukou mladoboleslavských techniků se dostaly výkresy českého konstruktéra Járy Cimrmana, který se ke konci 19. století při svých toulkách členitou krajinou Pojizeří intenzívně zabýval konstrukcí terénního kočáru. Géniovi bylo líto majitelů bryček s polámanými koly a od majitelů velkých landauerů se daly očekávat značné finanční prostředky, neboť cestování po kamenitých a dírami posetých pojizerských cestách nebylo nikterak pohodlné. Stojí za zmínku, že mnohé od té doby svůj povrch nikterak nezměnily.
Projekt českého vynálezce se vyznačoval stálým pohonem 4x4 (čtyřspřeží kladrubských hřebců)- v základní výbavě. Bohužel od tohoto ambiciózního pojetí novodobí technici zbytečně upustili, stejně tak jako od vzduchově stavitelné výšky a tuhosti podvozku, kterou u kočáru zabezpečovaly nafouklé zmenšené prototypy vzducholodí hraběte von Zeppelina, se kterým Jára spolupracoval. Naopak tvůrci vozu okopírovali alternativní sedmimístné provedení, přičemž šesté a sedmé místo není, stejně jako u kočáru plnohodnotné, a je vzadu na konci vozu určeno pro služebnictvo. Kočí terénního kočáru měl mít k dispozici názornou panoramatickou navigační mapu nazvanou poměrně logicky Tam Tam. Ani snad nemusím upozorňovat na podezřelou podobnost s názvem významného výrobce navigačních systémů, se kterým se paradoxně mladoboleslavští rozhodli nespolupracovat.
Neklidný duch Járy Cimrmana odvedl konstruktéra od dokončení projektu, z čehož si snad jeho dnešní pokračovatelé nevezmou příklad a svůj projekt dotáhnou. Ale chvála bohu za to, že alespoň něco zbylo. Kde bychom dnes jinak byli? Jen snad trocha té úcty a pokory by chlapcům z Mladé Boleslavi neškodila. Jak by bylo hezké, kdyby jako Jára nešetřili na výbavě vozu a ten pak nazvali hezky česky: Kudyjak.
Můžete o tom vést spory, můžete s tím nesouhlasit, ale to je tak všechno, co se proti tomu dá dělat.
Jiří Turner
Respektujte můj názor!
Pletete si názory s fakty a také právo názor vyjádřit s povinností ho respektovat, sdílet či šířit. Myslíte-li si, že Slunce obíhá kolem Země, není to názor.
Jiří Turner
O mrtvých jen dobře?
Říká se to a mnozí se dle tohoto rčení také chovají. Je to však nutné? Argument, že mrtvý se nemůže bránit, je asi jediným relevantním argumentem. Já si myslím: O mrtvých jen pravdu.
Jiří Turner
Už začínám věřit tomu, že ANO příští parlamentní volby nevyhraje
Proč? Inu proto, že část aktuálně nespokojených voličů pochopí, že Babišovo hnutí není konstruktivní politickou silou, ale spíše destruktivní „sektou“.
Jiří Turner
Křtili Spiknutí
Zeman, Hašek, Volfová, Duka, Paroubek, Bohdalová, Mynář, Balák, Bobošíková, Lipovská, Slováček, Foldyna, Ovčáček, Konečná. Chyběl Sládek, Vandas a Rajchl. I tak: Tým snů!
Jiří Turner
V kolika letech bych si zasloužil jít do důchodu?
Už jsem tam měl dávno být a brát přitom pěkný balík. Dřel jsem jako kůň a také jsem se staral o kupu dětí. Jsem moc rád, že si pan předseda Babiš myslí totéž.
Další články autora |
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve
Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...
Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další
Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...
Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů
Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...
Vláda jedná o pomoci ovocnářům, jimž způsobily mrazy milionové škody
Vláda jedná o pomoci ovocnářům, kterým zničily úrodu jarní mrazy. Program na řešení rizik a krizí v...
Opilý řidič dostal smyk a prorazil betonová svodidla, spolujezdec náraz nepřežil
Smrtí jednadvacetiletého spolujezdce skončila v pondělí v noci dopravní nehoda v Karlových Varech,...
Opilý řidič zběsile ujížděl policii. Chtěl jsem se pobavit, řekl při dopadení
Divokou noc zažili minulý týden policisté ze Žamberka na Orlickoústecku. Tu jim zařídil řidič,...
Bude to krvavý boj. Operace v Rafáhu má dorazit Hamás, hrozí scénář Fallúdža
Premium Na plnohodnotnou pozemní operaci v Rafáhu, který izraelská armáda označuje za poslední baštu...
Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?
Syndrom náhlého úmrtí kojence (SIDS – sudden infant death syndrome) je doslova noční můrou všech rodičů. V současné době lze tomuto zbytečnému...