Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Hodně Rathů - málo Macků

Většina toho, co Miroslav Macek udělal, mi docela sedí. Jeho politické názory, výchovný záhlavec Rathovi (ten sedl i jemu), včasný odchod z politiky, jeho hedonistická póza i překlady Shakespeara. Teď nám ale sáhl na Saturnina. 

Nebudu nikterak zastírat, že mi byl Miroslav Macek sympatický i jako politik. Nazýval dle mého soudu věci pravými jmény a byl kritický ke komukoli. Nevím, jestli zbohatl etickým způsobem, ale když byl kritizován (podruhé), že ne, odešel z politiky.

Rád si otevřu jeho politické komentáře na na webu „Viditelný Macek“, které mi přijdou trefné, stručné a vtipné, dnes asi raději než „Neviditelného psa“, kterého Macek názvem svého glosáře zjevně paroduje. Mám docela  rád i jeho (myslím trochu hraný) hedonistický snobismus.

Když jsem ale poprvé bral do ruky jeho překlady anglické poezie, zvláště Shakespearových sonetů, trochu se mi chvěla ruka; to bude zklamání, říkal jsem si. Nebylo. Přiznám se, že dnes čtu Mackova přebásnění možná raději než Hilského, o kterých jsem si myslel, že jsou nepřekonatelná.

Docela nedávno jsem se dozvěděl, že jde do prodeje volné pokračování Jirotkova Saturnina, knížky která mě provází od studentských let, a jejíž filmové zpracování považuji za vzácnou ukázku toho, jak film nemusí zaostávat za literární předlohou. Autor: Miroslav Macek.

Zděsil jsem se. Obecně volná pokračování slavných literární děl od jiných autorů považuji za něco jako svatokrádež a neznám snad žádné, které by nepůsobilo trapně. Typickým příkladem může být Vaňkovo dopsání „Švejka“. A teď se můj oblíbený politik, glosátor a překladatel rozhodl prznit můj literární poklad.

Nepřečetl jsem schválně žádnou recenzi, ani úvodní slovo vydavatele a rovnou jsem začal číst ono volné pokračování začínající svatbou tety Kateřiny. Nebudu to protahovat, stalo se něco těžko uvěřitelného, po přečtení tří stránek jsem zjistil, že mi tečou slzy – od smíchu. Četl jsem dál a chlámal jsem se stejně, jako kdysi (a v podstatě průběžně kdykoli) u četby originálu.

Kdyby mi před tím někdo řekl, že je to v pozůstalosti nalezené Jirotkovo pokračování, věřil bych tomu, tak se Mackovi podařilo napodobit formu, styl i Jirotkův suchý anglický humor. Až teď jsem si přečetl recenze a ono slovo vydavatele, ve kterém je objasněno, že Miroslav Macek vyhrál soutěž vyhlášenou nakladatelstvím Albatros na pokračování Saturnina.

Četl jsem i Mackův komentář, ve kterém autor vysvětluje, jak se na mnoho měsíců stal Jirotkou, a jak se přenesl do doby, kterou již osobně nikdo nepamatuje. Miroslav Macek také veškeré zásluhy ( jsou-li jaké) skládá původnímu autorovi asi tak, jako genialita Shakespearových sonetů patří Shakespearovi, což si myslím, že to tak v tomto případě úplně není, protože nové zápletky musel novodobý „Jirotka“ vymyslet sám, ale tento přístup autora šlechtí.

Ještě k vysvětlení názvu tohoto článku: i Davidu Rathovi vyšla nová kniha, jmenuje se "Řád" a není to "kupodivu" zpověď vykreslující spiknutí proti jeho osobě, tím méně přiznání se k lumpárnám a pokání, ale thriller o Evropě ovládnuté islámem. To dílo snad může uspokojit islamofoby, čtenáře literatury těžko. 

Pokud nemáte rádi politické názory Miroslava Macka, pokud ho považujete za lumpa, pokud opovrhujete jeho snobismem, a pokud se vám nelíbí ani jeho překlady poezie, nevadí. Ale pokračování Saturnina, pokud máte rádi originál, si určitě přečtěte, nezklame vás.

 

 

 

Autor: Jiří Turner | čtvrtek 14.12.2017 11:02 | karma článku: 26,92 | přečteno: 1320x
  • Další články autora

Jiří Turner

O mrtvých jen dobře?

Říká se to a mnozí se dle tohoto rčení také chovají. Je to však nutné? Argument, že mrtvý se nemůže bránit, je asi jediným relevantním argumentem. Já si myslím: O mrtvých jen pravdu.

26.4.2024 v 9:39 | Karma: 21,81 | Přečteno: 570x | Diskuse| Ostatní

Jiří Turner

Už začínám věřit tomu, že ANO příští parlamentní volby nevyhraje

Proč? Inu proto, že část aktuálně nespokojených voličů pochopí, že Babišovo hnutí není konstruktivní politickou silou, ale spíše destruktivní „sektou“.

24.4.2024 v 9:25 | Karma: 27,89 | Přečteno: 960x | Diskuse| Politika

Jiří Turner

Křtili Spiknutí

Zeman, Hašek, Volfová, Duka, Paroubek, Bohdalová, Mynář, Balák, Bobošíková, Lipovská, Slováček, Foldyna, Ovčáček, Konečná. Chyběl Sládek, Vandas a Rajchl. I tak: Tým snů!

18.4.2024 v 11:58 | Karma: 28,16 | Přečteno: 882x | Diskuse| Společnost

Jiří Turner

V kolika letech bych si zasloužil jít do důchodu?

Už jsem tam měl dávno být a brát přitom pěkný balík. Dřel jsem jako kůň a také jsem se staral o kupu dětí. Jsem moc rád, že si pan předseda Babiš myslí totéž.

17.4.2024 v 9:49 | Karma: 32,88 | Přečteno: 3555x | Diskuse| Společnost

Jiří Turner

Jestli ti odpůrci elektromobility náhodou netrpí neofobií?

Když vyjely první automobily se spalovacím motorem, před kterými běhal běžec s praporkem, zastánci koňských spřežení říkali, že tudy jistě cesta nevede.

15.4.2024 v 9:36 | Karma: 27,29 | Přečteno: 5154x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Lesy chce předat mnichům bez soutěže. Smlouvu nachystal starosta předem

28. dubna 2024

Premium Mohlo to být jedno z rozhodnutí, jakých města jako osmitisícové Milevsko udělají ročně stovky....

Stavební úřady se děsí novely, mluví o nejistotě a nabírají nové pracovníky

28. dubna 2024  19:06

Stavební úřady napříč republikou se obávají reformy stavebního zákona. Kvůli nárůstu práce tak...

VIDEA TÝDNE: Potvrzený trest pro Feriho, živořící děti a Kobajašiho veleskok

28. dubna 2024  18:50

Soud v Praze tento týden potvrdil exposlanci Dominiku Ferimu tříletý trest za znásilnění. Strážníci...

Prigožin se stal miláčkem ruských teenagerů, zaujal přesvědčením a vzdorem

28. dubna 2024  18:28

Deset měsíců poté, co vedl ozbrojenou vzpouru proti ruskému armádnímu velení, a osm měsíců poté, co...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...