brdské historky II. Máte tady zmije?

„Máte tady zmije?“ „Nemáme! Máme pivo, limonády, kávu, čaj, tatranky, turistické známky. Zmije nevedeme!“ Pán, kterému jsem takto odpověděl, se na mě podíval takovým soucitným pohledem a v očích měl jakýsi nevyřčený komentář.

Ten komentář by byl asi takový, že se dnes po ránu pan správce nadlábl vtipné kaše.  Onu rádoby vtipnou repliku jsem měl již připravenu, neboť tento návštěvník rozhledny byl již třetím, kdo se na zmije během dopoledne ptal. Udělal jsem tedy jakési omluvné gesto a zeptal jsem se, co dnes všichni s těmi hady mají. Pán mi to promptně vysvětlil: Včera večer jakási televizní stanice odvysílala reportáž o tom, že jsou v Brdech zmije přemnoženy, že už několik lidí vyděsily a snad již i někoho uštkly.

Televizní expert na zmije informoval diváky o tom, jak uštknutí zmije předejít, a co dělat, pokud k uštknutí přes všechnu snahu stejně dojde. Aby byl pořad dostatečně senzační, poněkud opomněl uvést, že pravděpodobnost uštknutí zmijí je u nás podobná výhře jackpotu ve sportce a úmrtí po zmijím kousnutí je asi tolik jako po zasažení meteoritem.

Ujistil jsem tedy pána, stejně jako předešlé tazatele, že tady na Studeném vrchu zmije přemnoženy nejsou, přestože tu nepochybně žijí. Jelikož byla neděle a já se na několik všedních dnů chystal opustit rozhlednu a udělat si obchůzku po okolních vršcích, napadlo mě, že bych nějakou zmiji chytil, a kdyby se příští víkend někdo ptal: „Máte zmije?“ tak bych mu vedle standardního sortimentu bufetu ukázal v plastové krabici obávaného plaza s komentářem: „Samozřejmě, že máme zmije, račte se podívat, pravá Vipera berus v Brdech odchycená!“

V pondělí ráno jsme tedy s Cassiope vydali směr Kuchyňka, Baba a Plešivec s tím, že jsem do našeho cestovního plánu přidal průzkum míst, kde by zmije mohly přebývat. S hady mám určité zkušenosti, entomologové a herpetologové jsou jaksi ze stejného hnízda (nebo blázni ze stejného ústavu). Často se stane, že entomolog propadne i herpetologii a opačně. Zkrátka hady, ještěrky a jiné podobně žijící tvory potkávám celý život docela pravidelně. Možná i proto mi přijdou legrační různé pověry a mýty, stejně jako zcela neopodstatněný strach ze zvířat, o kterých má mnoho lidí zcela zkreslené představy. Často se lidé obávají zmijí tam, kde zmije nežijí, často přeceňují jejich nebezpečnost a často si je pletou s užovkami, které v případě užovky hladké žijí na suchých stepních lokalitách, jako je nedaleký Český kras nebo v případě užovky podplamaté u vody a ve vodě, třeba zrovna na Berounce.

Dříve než jsem se letošní léto dopracoval ke Studenému vrchu, pobýval jsem nějaký čas právě u Berounky v Mokropsích, kde pod jezem ony zcela neškodné užovky podplamaté několikrát za den způsobují davovou hysterii. On je to velmi půvabný had, který se skutečně na první pohled více podobá zmiji, než obecně známé užovce obojkové s měsíčky na spáncích, ale jeho způsob života je na rozdíl od zmije zcela svázán s vodou. Podobné je to s užovkou hladkou, ta naopak simuluje zmiji na výše zmíněných vyprahlých místech, což opět není pro našeho jediného jedovatého hada typický biotop. Zmije má v oblibě podhůří a hory, ráda se vyhřívá, ale obecně preferuje spíše vlhčí místa. Na stráních a vrcholcích brdských kopců jsou tak pro zmiji ideální stanoviště, ale hojná zde rozhodně není, o čemž jsem se během čtyřdenního hledání mohl sám přesvědčit.

Před odchodem z rozhledny jsem se zcela bezelstně o svém záměru svěřil „řediteli rozhledny“, kterýžto se zhrozil a patrně hned večer počal shánět za mě náhradu. Představoval si ten dobrý muž, jak uštknut bez pomoci umírám na odlehlé pasece. Je pravdou, že snaha o odchycení zmije je jednou z mála činností, kdy člověk může být uštknut, ale musí si počínat mimořádně nešikovně. Naše zmije na rozdíl od užovek není vůbec agresivní ani nikterak rychlý had. Pokud se nestačí včas schovat, podnikne více méně demonstrativní útok a pak už jen pasívně, smířena s osudem očekává, co se bude dít. Užovky jsou naopak mnohem rychlejší a chyceny statečně bojují. Je třeba určité zručnosti a praxe, aby lovec nebyl pokousán.  Paradoxně může být kousnutí nejedovatých užovek nebezpečnější než jedovaté zmije, a to s ohledem na poměrně značné riziko infekce.

To jen tak na okraj, jak se to má s našimi hady, ze kterých jsem nezmínil jenom užovku stromovou neboli Aeskulapovu. Tento náš největší a také nejvzácnější had se v České republice vyskytuje pouze ostrůvkovitě na několika málo místech. Je znám, jak název napovídá, coby symbol lékařů, což je však patrně ukázkou jednoho velmi starého nedorozumění. To, co známe z lékařské symboliky, není hůl a had boha lékařů Asklépia, latinsky Aesculapa, ale původně dřívko a na něm natočený červ vlasovec mízní. Tato parazitická hlístice byla ve starověku mimořádně rozšířena (v tropech a subtropech je rozšířena stále), a její opatrné vyjmutí z těla pacienta bylo jakousi vizitkou zkušeného lékaře. Toto vysvětlení působí asi logičtěji než symbol hada nemajícího s léčením nic společného, ale ví bůh, jak to vlastně bylo.

To jsem ale poněkud odbočil, vraťme se ke zmijím a na Brdy. Vlastně jenom na Brdy, protože přes veškeré úsilí jsem na zmiji nenarazil. Důkaz o existenci zmijí v okolí studeného vrchu mi přinesl jen na silnici přejetý exemplář, který však nebyl použitelný ani jako „vylisovaný“ exponát.  Nezbývá mi tak, bohužel, na otázku: „Máte tady zmije?“ odpovídat: „Nemáme! Máme pivo, limonády, džusy, kávu, čaj, tatranky, turistické známky a podobně. Zmije nevedeme!“

Autor: Jiří Turner | pátek 7.12.2018 13:57 | karma článku: 23,36 | přečteno: 952x
  • Další články autora

Jiří Turner

O mrtvých jen dobře?

Říká se to a mnozí se dle tohoto rčení také chovají. Je to však nutné? Argument, že mrtvý se nemůže bránit, je asi jediným relevantním argumentem. Já si myslím: O mrtvých jen pravdu.

26.4.2024 v 9:39 | Karma: 22,35 | Přečteno: 606x | Diskuse| Ostatní

Jiří Turner

Už začínám věřit tomu, že ANO příští parlamentní volby nevyhraje

Proč? Inu proto, že část aktuálně nespokojených voličů pochopí, že Babišovo hnutí není konstruktivní politickou silou, ale spíše destruktivní „sektou“.

24.4.2024 v 9:25 | Karma: 28,01 | Přečteno: 985x | Diskuse| Politika

Jiří Turner

Křtili Spiknutí

Zeman, Hašek, Volfová, Duka, Paroubek, Bohdalová, Mynář, Balák, Bobošíková, Lipovská, Slováček, Foldyna, Ovčáček, Konečná. Chyběl Sládek, Vandas a Rajchl. I tak: Tým snů!

18.4.2024 v 11:58 | Karma: 28,16 | Přečteno: 883x | Diskuse| Společnost

Jiří Turner

V kolika letech bych si zasloužil jít do důchodu?

Už jsem tam měl dávno být a brát přitom pěkný balík. Dřel jsem jako kůň a také jsem se staral o kupu dětí. Jsem moc rád, že si pan předseda Babiš myslí totéž.

17.4.2024 v 9:49 | Karma: 32,88 | Přečteno: 3558x | Diskuse| Společnost

Jiří Turner

Jestli ti odpůrci elektromobility náhodou netrpí neofobií?

Když vyjely první automobily se spalovacím motorem, před kterými běhal běžec s praporkem, zastánci koňských spřežení říkali, že tudy jistě cesta nevede.

15.4.2024 v 9:36 | Karma: 27,29 | Přečteno: 5154x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030

24. dubna 2024  21:21

Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...

OBRAZEM: Prahou prošel majálesový průvod. Masky kritizovaly Beka a bydlení

1. května 2024  19:05

Součástí oslav 1. máje byl ve středu studentský majálesový průvod, který vyrazil z pražské Kampy a...

„Mami, ve zdech je příšera,“ tvrdila holčička. Dům ovládlo 60 tisíc včel

1. května 2024  18:21

V domě rodiny Classových v Severní Karolíně číhalo po několik měsíců opravdu nečekané překvapení....

Silný vítr komplikuje dopravu. Z Havlíčkova Brodu nejezdí vlaky na dvou tratích

1. května 2024  17:13

Silný vítr potrápil hlavně řidiče na Pardubicku. Z důvodu pádu několika stromů museli policisté...

V O2 areně prochází voda magnetickou rezonancí. Zlepší led pro MS v hokeji

1. května 2024  16:57

Organizátoři se připravují na mistrovství světa v ledním hokeji, nedávno instalovali unikátní...