Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

K+M+B : klíče - mobil - brýle

Měl bych si taky na futra dveří napsat K+M+B, jako upomínku na klíče, mobil a brýle. Bez toho bych neměl odcházet. Bez klíčů se nedostanu domů, bez mobilu si nezavolám pomoc, když ztratím klíče, a bez brýlí na ten mobil nevidím.

Já vím, že K+M+B znamená něco jiného, ale je to dobrá mnemotechnická pomůcka. Mimochodem to není ani zkratka "Kašpar- Melichar- Baltazar", přestože se tento nápis ke svátku Tří králů váže. Je to latinské požehnání: Christus mansionem benedicat (Kriste, požehnej tomuto domu). Já bych si tuto zkratku ještě doplnil o PH+O+V: pytlíky na hovínka, obojky a alespoň jedno vodítko. 

Přiznám se, že takto komplexně vybaven vyrážím do světa tak jednou z deseti případů, za což bývám  vlídně kárán. Snad jen ty "klíče" se mi uložily hluboko do povědomí ještě v době, kdy mobily neexistovaly, brýle jsem nepotřeboval, psí hovínka se nedávala do pytlíků a naši psi se pohybovali zcela svobodně. Oni se tedy většinou pohybují zcela svobodně i dnes, ale my předstíráme, že jsou pod kontrolou, na což upozorňují právě obojky na psích krcích a vodítka nonšalantně přehozená přes naše ramena.

Tohle mě napadlo, když jsem byl dnes při odchodu z domu dotazován, jestli mám „K+M+B+PH+O+V“. Všechno zmíněné jsem kupodivu měl, pouze jsem si nevzal peníze, což se vzhledem k tomu, že jsem šel nakoupit, ukázalo jako zásadní nedostatek. Jindy mi žena to či ono předává automaticky bez dotazování mezi dveřmi, dobře věda, že jsem si to nemohl vzít, protože se to tam či onde povaluje, případně visí na věšáku. To, co tady popisuji, není možná přímo symptom stáří, ale pokud je to jen roztržitost, tak ta věkem narůstá takovým způsobem, že časem volně přejde v diagnózu „toho Němce, co stále chovává věci“ nebo ve stařeckou demenci. Na každý pád se s tím asi nedá nic dělat.

Nezapomínám ovšem jenom z roztržitosti. Zapomínám i ve smyslu, že si přestávám pamatovat. Určitě to znáte, v hlavě zůstanou uloženy desítky let staré, zcela zbytečné informace, a ty nové, více či méně zásadní jenom tak prolétnou, aniž by se zachytily. Moje paní si ze mě dělá legraci, že od šestnácti umím stále z paměti celý Máchův Máj a desítky jiných básní, že si pamatuji stovky vědeckých názvů zvířat a rostlin a spoustu jiných "zbytečností", ale ze zmíněného krámu donesu z pěti položek maximálně čtyři. Také mám asi rok nové telefonní číslo, které si stále nejsem chopen pevně uložit na ten svůj opotřebovaný harddisk.

Stárnutí mozku dokumentuje i skutečnost, že i drtivá většina všech géniů učinila své geniální počiny v mládí. Někdy to tak sice nevypadá, ale to jenom proto ne, že se jim to až ve stáří na základě zkušenosti podaří dobře zformulovat, vysvětlit nebo odprezentovat. Mnoho také dokáže píle a trpělivost, kterých se v mládí občas nedostává, a jistá sveřepost, která sice bývá celoživotní, ale v první třetině života se projevuje často jinak než v té druhé, natož pak ve třetí.

Člověk většinou stárne od hlavy, ale v některých případech může být i naopak. Tělo vypoví službu a hlava stále funguje dobře. Řekl bych, že je to ta horší varianta, navíc, což je možná jenom můj subjektivní pocit, se tělu dá lépe poručit. V dobré fyzické kondici se člověk s trochou štěstí a s větší trochou disciplíny udrží docela dlouho, hlavě se však poručí těžko, a ta pak nechá na holičkách i tělo. V jiné rovině mi přijde moc důležité udržovat si mladistvý náhled na svět. Smířit se s přibývajícími lety nesmí znamenat dožívat, ale naopak žít tak, jako by neměl nikdy nastat konec.

Napal jsem v poslední době několik článků, které s určitou nadsázkou vysmívají stáří. Někdo si to možná přebral tak, že se, je-li starý, vysmívám jemu, nebo se vysmívám starým lidem, kterých si on váží. Ne, vysmívám a paroduji je ono stáří a důsledky, které může mít tento neodvratný stav na každého z nás. Nejsem sice ještě tak starý, přesto cítím, jak na mě oněch „53“ docela doléhá. Jako jediný účinný prostředek „boje“ mi přijde právě ona neúcta k tomu, co samo o sobě není úctyhodné, co je směšné a hloupé. To úctyhodné totiž není stáří, úctyhodní jsou jen lidé, kteří se úctyhodně chovají, staří, stejně jako mladí.

 

Autor: Jiří Turner | pondělí 15.7.2019 10:46 | karma článku: 14,98 | přečteno: 662x
  • Další články autora

Jiří Turner

O mrtvých jen dobře?

Říká se to a mnozí se dle tohoto rčení také chovají. Je to však nutné? Argument, že mrtvý se nemůže bránit, je asi jediným relevantním argumentem. Já si myslím: O mrtvých jen pravdu.

26.4.2024 v 9:39 | Karma: 22,35 | Přečteno: 606x | Diskuse| Ostatní

Jiří Turner

Už začínám věřit tomu, že ANO příští parlamentní volby nevyhraje

Proč? Inu proto, že část aktuálně nespokojených voličů pochopí, že Babišovo hnutí není konstruktivní politickou silou, ale spíše destruktivní „sektou“.

24.4.2024 v 9:25 | Karma: 28,01 | Přečteno: 986x | Diskuse| Politika

Jiří Turner

Křtili Spiknutí

Zeman, Hašek, Volfová, Duka, Paroubek, Bohdalová, Mynář, Balák, Bobošíková, Lipovská, Slováček, Foldyna, Ovčáček, Konečná. Chyběl Sládek, Vandas a Rajchl. I tak: Tým snů!

18.4.2024 v 11:58 | Karma: 28,16 | Přečteno: 883x | Diskuse| Společnost

Jiří Turner

V kolika letech bych si zasloužil jít do důchodu?

Už jsem tam měl dávno být a brát přitom pěkný balík. Dřel jsem jako kůň a také jsem se staral o kupu dětí. Jsem moc rád, že si pan předseda Babiš myslí totéž.

17.4.2024 v 9:49 | Karma: 32,88 | Přečteno: 3558x | Diskuse| Společnost

Jiří Turner

Jestli ti odpůrci elektromobility náhodou netrpí neofobií?

Když vyjely první automobily se spalovacím motorem, před kterými běhal běžec s praporkem, zastánci koňských spřežení říkali, že tudy jistě cesta nevede.

15.4.2024 v 9:36 | Karma: 27,29 | Přečteno: 5154x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce

1. května 2024  10:17

Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...

KOMENTÁŘ: EU byla naše výhra a šťastné rozhodnutí, byť přinesla i chyby

2. května 2024  10:41

Česká republika i Evropská unie stály před dvaceti lety před velkým rozhodnutím. Pro obě strany to...

Z Kolumbie pašoval tašku plnou kokainu, v Praze na letišti ho zadrželi celníci

2. května 2024  10:32

Na konci minulého týdne zadrželi celníci na pražském Letišti Václava Havla cizince, který měl ve...

Zřícená dálnice v jižní Číně má již 48 obětí, další pátrání komplikuje počasí

2. května 2024  6:23,  aktualizováno  10:28

Nejméně 48 lidí zemřelo v hornaté oblasti na jihu Číny, kde se ve středu po silných deštích zřítila...

Kyjev na Rusko vyslal drony, balistická raketa v Oděse způsobila požár

2. května 2024  7:20,  aktualizováno  10:24

Sledujeme online Ukrajinské drony v noci na čtvrtek poškodily energetickou infrastrukturu v západoruské Orlovské...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!