Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K16a96m11i36l 23S62e52d30l91á37č53e24k 1326579266361

Analýza feudálních dob byla celkem zbytečná. Podobně by z toho vyšly totiž i ostatní národy. V novověku Čechové bojovali ve válkách za habsburské soustátí asi podobně, jako třeba Skotové za Velkou Británii. Habsburkové byli prostě legitimní panovníci.

No a ty moderní dějiny jsou v článku tak nějak dost šmahem. Mimochodem, naše prvorepubliková armáda zasahovala hned několikrát (když nepočítáme mobilizace a částečné mobilizace). Proti Polsku, proti Maďarsku a také proti německým bojůvkám ve třicátých letech. Ve všech třech případech bránila naše území a naše občany. To mi nepřijde za dvacet let zas tak málo.

Podle logiky článku by na tom mělo být špatně s vlastenectvím spoustu národů. Kolik bylo ve 20. století celonárodních obranných vojenských vystoupení např. u Portugalců, Dánů, Švédů, Španělů a vlastně i Rakušanů a Maďarů?

Vlastenectví nevychází ani tak z toho, co se v minulosti skutečně dělo nebo nedělo, jako spíše z toho, jak svoji národní minulost (event. současnost) interpretujeme.

0/0
14.2.2018 22:38

M67i20c85h23a32l 88Š50t17a87j11n79r17t 4194251312577

Podle logiky článku by v tom případě měli být Rusové se svým národním sebevědomím daným vítězstvím ve druhé světové válce naprosto mírumilovným národem, jenže to nějak nevychází. Militaristické nadšení je totiž řadě lidí celkem vlastní a nějaká záminka se dycky najde, není potřeba vyrábět oslí můstky. Fajn jako jeden z faktorů beru vědomí k národu bez větších válečných úspěchů.

Dalším velkým omylem je, že že odhodlání bránit svou vlast bez reálného ohrožení, je absurdní. Ono totiž v okamžiku, kdy to reálné ohrožení přijde už může být pozdě. Vojančina totiž neznamená pár lidí z flintičkami, ale je to taky tradice a suma znalostí a něco takového se nedá stvořit lusknutím prstů.

MMCH: Polská jízda proti německým obrněncům nebojovala, je to mýtus.

A ta ruská objetí jsou opravdu fatální ;-D

+4/0
14.2.2018 20:38

M52i14c38h43a34l 90Š64t97a84j98n65r91t 4744431482387

grrr... taky tam mám hrubice

0/0
14.2.2018 20:40

J25a50r75a 82R43a23n61k 1261566939481

To je jedno, mate pravdu, Michale. Posledni dva roky ovladli rusti hakeri face book, twitter a google. Vi se o tom, ale jak tomu zabranit. Mne jen mrzi, ze tak malo lidi se u nas venuje studiu jazyku, mne riodice platili lekce nemciny uz od 4. tridy a nikdy jsem toho nelitovala.

Zeme V4 si urcite prijdou na nejakou valku, poku R. Mueller nebude s vysetrovanim ruske invaze v americkych volbach.

0/0
14.2.2018 21:54

J22a81r44o21s76l16a94v 70B28u29l81a11v75a 9542875380333

;-D;-D;-DR^

0/0
14.2.2018 21:12

J32a57r42o54s62l51a91v 67B48u48l23a38v52a 9212855400523

Zaujalo mně, jak jste se pěkně popasoval s tou historií českého válčení. Dovoluji si ocitovat: " Následujících tři sta let příslušníci našeho národa bojovali, když nepočítám neúspěšné selské vzpoury, ve vojsku habsburské monarchie proti různým subjektům. O žádném z nich (snad kromě oněch Turků) se nedá říci, že by vysloveně a cíleně napadl české země.

Zdroj: https://turnerjiri.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=649374" Už jste někdy slyšel o tzv. Slezských válkách? Asi Vás to překvapí, ale Slezsko tehdy bylo součástí zemí koruny české a pruský útok na Slezsko byl jistě útokem na české země. Dan Gawrecki ve své knize Dějiny českého Slezska 1740-2000 zmiňuje příklady rezistence zvláště hornoslezského obyvatelstva proti Prusům, ale také formování valašských a hanáckých dobrovolnických oddílů a ozbrojený odpor civilního obyvatelstva např. v Zukmantlu nebo na Opavsku.

Přečíst si po sobě svůj výtvor a popřemýšlet nad ním se fakt vyplatí. Třeba i Vás pak udeří do oka "Československé legie bojovali", "panovnický rod ovládá územím", "svajaščennuju vajnu", "fatálních objetí". Ono by si nakonec někdo mohl třeba myslet něco o nedostatku respektu ke čtenáři nebo dokonce považovat ušlechtilý cíl veřejně popřemýšlet o temných stránkách české duše za čiré grafomanství.. :-/

+2/0
14.2.2018 19:14

J52a25r49o87s88l84a78v 72L29i19m42a 1495987371

Pane Turnere. Pomohu vam s vasi nedostatecnou znalosti nasi historie. Udalosti nejsou ani tak stare. Rok 1848? Vite neco o tom? Francouske, italske a hlavne ruske LEGIE ukazuji nasi odhodlanost do toho jit. Pro vas bitva u ZBOROVA nevyvolava zadnou vnitrni uctu k tem, co tim bojem prosli? Oni vedeli za co bojuji!! A co ti, kteri prosli od Buzuluku az do CSR? Presto, ze byli vedeni jen na okraji sovetskych vojaku a byli vedeni gen. Svobodou,ktery jen poslusne nasledoval sovetske rozkazy. Ale ti co bojovali, zaslouzi lepsi vzpominku nez je ta vase.

Take dnesni "mise" ceske armady v Iraku a Afganistanu nam chrani NASI republiku pred temi neprateli naseho zivota.

Vas clanek vsak ukazuje nasi neznalost byt hrdym CECHEM. Pro nas cesstvi je jen neco nepodstatne. Hrdost jsme vymenily za narikani, pomlouvani a hadani. Vas clanek je toho dukazem.

Dnes jste me zklamal, pane Turnere.

+1/0
14.2.2018 17:58

J54a84r38a 92R97a60n92k 1591406529521

Pane Limo, Vase mise v Iraku a Afganistanu stale posilaji domu kluky v cernych pytlich, to co ten, jemuz jiz prokazali za jen rok vice nez 2 tisice lzi stale tvrdi je pro Vase "allies" nebezpecne a nebudou to podporovat. Obcas se podivejte k sousedum na severu, ti s vami do zadne JEHO valky uz nepujdou.

0/0
14.2.2018 21:59

J37a67r80o41s75l17a94v 70L33i11m72a 1885447431

Prosim vas o napsani stejneho prispevku vasi kralovne. Nevim jak ona vam odpovi.

Pro vas, pani Rank, nas pohled na svet se rozchazi. Moje zivotni zkusenosti jsou hluboke. Proto souhlasim z ucasti CESKYCH vojaku v trenovani afganskych vojaku.

Vam chci jen pripomenout, ze Justin potrebuje pomoc na vylepseni anglictiny, aby odpovidala nynejsimu modernimu trendu.

0/0
14.2.2018 23:48
Foto

P72a62v81e42l 42D58v28o49ř20á68k 5539245274870

Máte, pane autore, velké štěstí, že ti, co se v r. 39 účastnili mobilizace (jako můj otec) a ti, co šli bránit vlast do zahraničí (letci RAF a pod.) již nejsou naživu. Možná, že by Vám to vysvětlili ručně.

Bandu šašků udělal z naší armády až minulý režim.

+4/0
14.2.2018 16:14
Foto

J78i58ř92í 83T96u44r60n27e96r 8408531115463

Myslím, že byste si měl, pane Dvořáku, přečíst pozorně článek, zamyslet se nad ním, než začnete žvanit. Je mi líto, že vám to takto musím podat. Moji oba dědečkové byli mobilizováni, chovám úctu k lidem, kteří byli odhodláni bránit svou vlast. Myslím, že jste vůbec nepochopil, nebo pochopit nechtěl, co jsem chtěl vyjádřit.

+1/0
14.2.2018 16:48
Foto

P78a74v35e81l 95D92v59o35ř97á21k 5269975924340

Tak žvanit. Děkuji. Kdybyste byl slušný, odpověděl bych Vám. Rv

0/0
14.2.2018 17:42
Foto

J86i57ř22í 86T61u88r17n90e73r 8188871905103

Očekával jsem omluvu za vaše neuvážená slova. Takže je mi líto, nemám zájem s vámi jakkoli diskutovat.

0/0
14.2.2018 17:48
Foto

J81i54ř65í 50H87e40r21m49á73n83e85k 4576302672610

Bránit se migrační vlně, jejíž nebezpečí autor zcela bagatelizuje, zbraněmi nelze. Nelze na moři, ani na souši ostřelovat "uprchlíky".

Co ale lze, je bránit takové vlně politickými prostředky. A v této souvislosti nelze nevzpomenout rok 2015 a kardinální chybu nebo naopak záměrnou manipulaci kancléřky Merkelové.

Dobře, otevřela Německo těm, kdo byli již v Maďarsku. Ale, udělala to způsobem, který zločinci z převaděčských gangů okamžitě využili a do Německa stále proudili noví a noví.

"Wir schaffen es". A teď se Němci diví a já stále mám ten dojem, že to byl záměr kancléřky, aby Německo bylo více "multikulturní".

0/0
14.2.2018 15:33

L80u47d75ě85k 13T19o72n69d83r 3531912222395

Tož, pane Turnere... co mám říct mému kolegovi z práce, který se cítí být vlastencem, má ženu a dvě děti a své zemi chce přispět tím, že se sám dobrovolně přihlásil do Aktivních záloh armády ČR. Každý rok prodělává výcvik, aby byl platný své zemi v případě krize. Vždy mi vypravuje, jak cvičili "zadržení a prohlídku podezřelého vozidla, nebo jak zaujmout obramnu nějaké budovy, jak se pohybovat terénem, naprostou samozřejmostí je střelba z útočných pušek Bren ve dńe i v noci..."

Pane Turnere, co mu mám říct? "Jsi hlupák! Proč to děláš!, když všichni ostatní na to kašlou. Vždyť žádná válka nebude a když bude, tak to budou drony a roboti a NATO nás zachrání! A i kdyby to byly třeba jen nepokoje uvnitř naší země, protože se i k nám přenese z EU islámský terorismus, tak jsi zcela zbytečný a hloupý! Seď na zadku, užívej si života a ber co to dá, tak jako ostatní, protože lidé jako pan Turner tebou stejně pohrdají a smějí se ti."

Co mu mám říct? Mám mu říct, že je hlupák? Nebo, že je to správné, protože v případě krize dokáže své zemi nabídnout své dovednosti a ochránit třeba i nějakého "Turnera" ? Třeba dokáže ochránit i stovky Turnerů, kteří jím pohrdají. Má to ale dělat? Nebo se má sát dalším "Turnerem"? Co mu má odpovědět?

+6/0
14.2.2018 14:26
Foto

J86i11ř27í 93H14e92r76m80á42n70e38k 4676812842220

Měl bych na ty aktivní zálohy chuť, ale potřeboval bych tak o 35 let míň.

0/0
14.2.2018 15:17

L72u36d39ě40k 30T55o20n36d42r 3121872892195

Mě by stačilo o 25 míň :-)

0/0
14.2.2018 15:20

L83u80d96ě95k 28K81r61a72t65o91c52h37v90í80l 9485754471274

cit. ... Poláci bojovali proti obrněným německým divizím i jízdou ....

Kdy a kde?

0/0
14.2.2018 13:36
Foto

J31i34ř59í 95H56e24r61m90á83n76e73k 4846912262120

Tuto pověst jsem také slyšel, že Poláci bojovali jízdou. Ovšem proti jakým divizím, nevím. Co je obrněná divize? Tanková asi ne? Takže se vojáci přepravují na obrněných transportérech?

0/0
14.2.2018 15:18

L66u95d60ě73k 41K49r98a32t49o17c44h85v12í38l 9735704591934

Tuto lživou legendu, která se stále drží, rozšířili němečtí a italští propagandisté ... Vznikla po jízdním útoku dvou eskaldron 18. hulánského pluku u Krojant na jeden prapor roztroušené německé pěchoty pronikající mezi polská postavení. Útok byl úspěšný, ale do boku jízdy posléze zaútočilo několik obrněných vozidel SdKfz 231 a nastal masakr.

+2/0
14.2.2018 16:17
Foto

J83i65ř64í 58T87u33r82n44e36r 8978841985803

Máte, pane Kratochvíle pocit, že to je toto meritum tohoto článku? Vezměte to, prosím tak, že je to příměr toho, že zastaralá polská armáda, která v tu dobu měla ještě i jezdectvo, bojoval proti nesrovnatelně modernější armádě německé. To je realita. Jinak se prosím nenechte rozptylovat podobnými příměry a věnujte se té podstatě.

+1/0
14.2.2018 16:44

L10u36d35ě33k 83K86r12a15t77o31c11h20v88í22l 9375584611194

Vážený pane odborníku, Wehrmacht použil např. k útoku na Polsko a ve Francouzské kampani 3 jezdecké divise a jezdectvo bylo v té době primárně používáno jako "mechanizovaná" pěchota. Jinak WH používal po celou dobu WW II 1-1,5 mil. koní. Takže neblábolte o věcech, o kterých nic nevíte.:-/

+3/0
14.2.2018 19:56

J15a24k89u17b 59Š47o18l18c 8361898964225

S tou polskou jízdou proti tankům to bylo trochu jinak. Národní hrdost se projevuje i jinak než militarismem. Snahy jako např. zavedení branné výchovy vnímám spíš jako snahu vychovávat samostatné občany, než jako nějaký militarismus. Není na škodu, když se mládež naučí se o sebe postarat v přírodě, fungovat v reálném světě.

+4/0
14.2.2018 13:34

L11u47d50ě35k 44K58r76a15t89o83c56h88v15í44l 9625474971214

Byl jste rychlejší ...;-)

0/0
14.2.2018 13:37

L54u84d73ě87k 78T83o90n91d75r 3861252752605

Dříve k tomu sloužily i organizace jako Skaut nebo Sokol. Jenže v dnešní době to jsou menšinové organizace. Většina mládeže má jiné záliby. Třeba čumění na "fejsbúk" nebo prožívání dobrodružství za obrazovkopu počítače.

+3/0
14.2.2018 14:56
Foto

V21l18a65d29i63m69í63r 77K77r81o56u29p31a 8667108121252

Píšete - "...Odhodlání bránit svou vlast je nezpochybnitelnou povinností i ctností, ale bez reálného ohrožení je to jenom absurdní hrou."

Jak ale chcete tuhle "nezpochybnitelnou povinnost "splnit, když se bráníte i jen pomyslet na to, že byste si měl pro ty účely osvojit nějaké dovednosti, nebo vědomosti...?

+3/0
14.2.2018 13:32

J83i69ř19í 25S45v21o47b23o67d65a 9435528823886

Ano, v tom výroku, který jste uvedl, je pan Turner sám se sebou v rozporu. Odhodlání bránit svou vlast označuje jako "nezpochybnitelnou povinnost a ctnost", ale bez "reálného ohrožení" to označuje jako "absurdní hru". Takže z "nezpochybnitelné povinnosti a ctnosti" se pouhou absencí reálného ohrožení stává "absurdní hra". To je absurdní ;-D

+1/0
14.2.2018 15:26
Foto

J88i23ř32í 44T80u49r24n98e77r 8448431755133

Myslím, že vy, stejně jako mnoho jiných v tomto ohledu spojujete nespojitelné, tedy nějakou představu, co je správné s tím, co je reálné a smysluplné.

Dám vám příklad: Zachránit někoho z hořícího domu je jistě správné, takže na základě toho by všichni občané měli projít hasičským výcvikem?. To je asi dost těžko představitelné, přestože pravděpodobnost toho, že se do takové situace dostanu je naprosto nesrovnatelná s tím, že se zakopu s flintou někde u Hodonína.

Hasiči řeší požáry (a jiné podobné situace), vojáci provádí vojenské operace daleko mimo naše území, protože nejsme v Izraeli, kde tyto principy mají zcela jinou podobu. Mě principiálně nevadí, že si někdo zkvalitní svoje schopnosti, ale to, že si namlouváme, že v nějaké takové situaci jsme, nebo si toho imaginárního nepřítele hledáme, abychom si dokázali, jací jsme patrioti. To mi přijde špatné a hloupé.

+1/0
14.2.2018 16:37
Foto

V27l68a57d27i89m88í59r 13K54r65o44u75p95a 8277168941132

Těžko někomu, kdo si myslí, že svět je růžový plyšový pelíšek, vysvětlit, že tomu tak není...

0/0
15.2.2018 11:25

M29o35j94m91í66r 15J97e31ž29e62k 8106841911748

Takže na základě toho, že jsme dosud nebojovali jednotně jako celý národ, chcete, abychom byli bezbranným kuřetem ve světě plném orlů? Opravdu geniální. S takovou už stoprocentně k žádné obraně nedojde.

Píšete, že nám nic nehrozí... Říkejte to třeba těm, kdo vyhrožují (ať oprávněně nebo ne) Ruskem, kdo vyhrožují, že nás Zeman táhne na východ.

Co nám bude platný náš příspěvek do strategické rovnováhy, která bude k ničemu po vypuknutí občanské války (zatím) na Západě? V takovém případě bude každý chtít vědět, jak bránit svoji rodinu.

Evidentně narážíte na "strašení muslimskými migranty" a zásadní problém v nich nevidíte. Zajímal by mě váš názor na např. tento blog (autor tam podobně zajímavých má víc). Vzdělaného, kultivovaného muslima, Tunisana, žijícího dvacet let v Praze, z xenofobie a rasismu snad nenařknete. https://blog.idnes.cz/blog.aspx?c=649202

+1/0
14.2.2018 13:30

J81i69ř17í 30S53v20o47b53o62d32a 9845448563876

Domnívám se, že není zrovna moudré defiovat mindrák celého národa, protože to spíše něco vypovídá člověku, který ten mindrák definuje. Když hovoříte o tom, že "absence oné reálně podložené hrdosti je u nás velmi markantní", tak byste měl opravdu hovořit pouze za sebe a nikoli "za nás". Pokud by se měla naše národní existence opírat o Vaše pojetí národní hrdosti, tak už jsme dávno přestali existovat.

+2/0
14.2.2018 12:56
Foto

J68i83ř32í 18T13u73r25n17e79r 8218591635583

Já bych řekl, že národní hrdost, proto jsem i přiložil jednu svou starší esej na toto téma, je něco zcela iluzorního. Jde spíše o ten pocit, že ji mnozí necítí a chtěli by ji v sobě i v druhých vzbudit. Nejsnazší způsob je právě prostřednictvím onoho militarismu. Prací, šikovností a kumštem je to mnohem těžší.

Přišlo by mi také rozumnější se více zamýšlet nad nadnesenou problematikou, než nad mou osobou a mými pohnutkami. Rozhodně však mluvím pouze za sebe. Za vás bych si mluvit nedovolil, ani bych to nedokázal:-)

+1/0
14.2.2018 13:13

J95i69ř36í 59S28v62o90b62o16d87a 9955618843656

Děkuji Vám za reakci. Jenže Vy vytváříte ze svého vlastního názoru obecné závěry. Celé dějiny české státnosti vykreslujete z dost pesimistické perspektivy, a přitom je zcela evidentní, že jsme se vlastními silami několikrát doslova vyhrabali ze situací, které vypadaly jako národní zánik, a tady je hrdost rozhodně namístě. Například husitská revoluce – ta měla opravdu charakter obrany národní existence. Nejméně jedna z pěti křížových výprav deklarovala cíl "vyhubit plemeno Čechů", tedy nešlo jen o potlačení náboženské vzpoury. České zlaté, stříbrné a cínové doly byly velkým lákadlem a svobodomyslní Češi zase velkou překážkou. A mimochodem, porazit pět křížových výprav, jejichž vojska byla proti husitům často v ohromné početní i technické přesile – to se žádnému jinému národu na světě nepodařilo. Francouzská revoluce také nebyla žádnou idylou, ale přesto položila základ občanské společnosti.

+2/0
14.2.2018 14:35
Foto

J75i71ř72í 16H32e57r20m61á44n39e91k 4806272592730

Napsal jste to hezky, dal jsme Vám karmu. Ale naprosto jste zpochybnil nebo lépe řečeno vůbec nezmínil onu připravenost se bránit.

Mnozí budou rozumovat, že jsme v NATO, to nás ochrání, atd. A proč tedy Švýcarsko má svou domobranu? Není sice v NATO, ale je horami možná lépe chráněno, než my.

Řeknete: Tradice. Dobře. A proč bychom pak na něčem podobném nemohli pracovat i my? Flintu bych asi domů každému nedal, nicméně i to vyzbrojení obyvatelstva by se jistě dalo nějak řešit.

+2/0
14.2.2018 12:30
Foto

J88i95ř70í 89T60u51r82n35e72r 8668801655343

Děkuji.:-)Nevím, řekl bych, že připravenost bránit vlast je v našem případě spíše již "technická záležitost", která má odpovídat mezinárodní situaci a s tím spojené reálnosti vedení nějakého typu války. Osobně si myslím, že zbrojení a "živení si" moderní armády je pro nás příspěvkem k udržování oné strategické rovnováhy, na kterou muži mající doma flintu nemají žádný vliv.

Příklad Švýcarska je pro nás nevhodný v mnohém. Po revoluci jsem tam nějaký čas pobýval u příbuzných svého kamaráda a připadla jsem si jak na Marsu. Osobně mi přijdou geograficky blízcí Švýcaři nám vzdálenější než Mexičané.

+1/−2
14.2.2018 12:48
Foto

P62a95v35e55l 28D18v48o45ř17á14k 5369155484430

No vidíte, a já si tam připadal jak doma. Tak mi vysvětlete, proč.

0/0
14.2.2018 16:10
Foto

J35i96ř66í 47T45u41r87n27e90r 8358711335243

Já jsem to nemyslel ve smyslu soužití s lidmi, ale to, jak rozdílný je tam způsob života , jaké lidé vyznávají hodnoty a jak tam funguje to, čemu bychom u nás říkali asi občanská společnost, kdyby něco takového u nás obecně a reálně existovalo.

Třeba tolikrát omílané referendum tam může fungovat, protože nehrozí, že si lidé odhlasují nějaký úplný nesmysl.

0/0
15.2.2018 17:40



Žebříčky





Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz