Diskuse
Socialismus s hmyzí tváří
Děkujeme za pochopení.
F59r97a80n95t66i42š13e15k 95K63š30í89r
Když spojíte individualismus s rakouskou ekonomickou školou, dostanete Anarchokapitalismus, který na těchto dvou pilířích stojí.
J71i43ř65í 53Z93a70p40l11e71t47a56l
Středobodem všeho je na západě člověk jako jedinec? No spíš podle toho, jak se to hodí, že. Třeba ta tolik populární rétorika vládnoucí socialistické vrstvy o zodpovědnosti za koloniální zločiny moc s individuálním přístupem společného nemá.
J60i80ř73í 49T37u66r34n68e44r
Víte, pane Zapletale, na obecné principy je nutné nahlížet obecně. Řeč je o tom, jak se vyvinula západní společnost. Kolonialismus se jistě na dokumentaci tohoto principu nehodí a také je alespoň v novodobých dějinách těchto států jejich velkou ostudou. To samé platí s tím souvisejících principech rasismu a rasové segregace. Různí politikové i politické strany mohou také hlásat zcela jiný přístup, ale obecná orientace této společnosti na člověka jako jedince je myslím jasná. Ne vždy to může být užitečné a dokonce to nemusí být ani vždy ani obecně správné. Myslím, že z trochu jiného pohledu to zde výstižně popsal pan Trizuljak
M62a98r75e69k 29T89r63i10z70u69l41j37a77k
Ještě se rád vracím k diskusi. Dle mého soudu je cenná a důležitá filozofie personalizmu, jejímž zastáncem byl například papež Jan Pavel II. Ta se opírá o nezcizitelnou hodnotu a důstojnost lidské osoby, jejích práv a svobod. Myslím, že je to v souladu se svobodnou, otevřenou společností, která rovněž staví na hodnotě lidské osoby, na její svobodě a důstojnosti. Ale nesmí se to přechýlit jen na jednostranné zdůrazňování práv a svobod bez vazby na zodpovědnost. Člověk, který nezná osobní zodpovědnost a nectí základní řád, zůstává ve větru a nemá ani žádnou důstojnost. Ztrácí její zdroje. Protože zdroje lidské důstojnosti, práv a svobody člověka přesahují, On je nemá sám ze sebe.
J73i91ř50í 59T51u67r76n12e21r
Ano, to je přesné. "Personalismus...se opírá o nezcizitelnou hodnotu a důstojnost lidské osoby." To bych některé lidi nechal opakovat třikrát denně. Patří k tomu jistě i zodpovědnost, to je podobné jako nutný soulad práv a povinností.
P50e81t45r 84B67u62r77i39a38n
Zajímavé, karma.
J76i24ř71í 81S58v10o56b85o16d82a
Pane Turnere, ve svém článku jste napsal, že opakem ideologického kolektivismu je individualismus, přičemž ideologický kolektivismus logicky a správně odsuzujete. V diskusi ovšem uvádíte, cituji: "Drtivá většina problémů západní i naší společnosti spočívá právě v tom, že je stále zohledňován člověk jako individualita". Neměl byste se rozhodnout, v čem tedy spočívá "drtivá většina problémů"?
Já se ve skutečnosti této Vaší názorové rozpolcenosti nedivím. Názorně to ilustrujete celým svým článkem, kde jako "paradox" uvádíte fakt, že se společnost pod vlivem individualismu dostala dál, než společnost, kde platí kolektivní zákony mraveniště. Ve skutečnosti to žádný paradox není. Jedině tehdy, když umožníte co nejširšímu okruhu lidí osobní svobodný rozvoj a realizaci, máte šanci být na špičce tvořivosti ve vědě, pracovním výkonu i umění. Žádná jiná metoda organizace společnosti k lepším výsledkům nevede.
Takže ačkoli ideologický kolektivismus formálně odsuzujete, fakticky je duch tohoto kolektivismus ve Vašem článku bytostně přítomen. Je to podobné jako ve vedení současné Evropské unie.
J10i67ř60í 87Ř34e87z82n14í95k
Ale individuum může existovat pouze ve společnosti, která však nesmí mít méně než pět set jedinců, neboť pod touto hranicí začne reprodukovat nerovnoměrný poměr osob ženského a mužského pohlaví, tedy začne její vymírání. To znamená, že pokud chce jednotlivec přežít, tak jeho strategie musí zahrnovat problém přežití celé společnosti.
M40a12r67e84k 70T90r74i11z44u36l20j62a36k
Zajímalo by mě, jestli je to opravdu tak, že způsob "kolektivního života" různých organizmů lze z určitého úhlu pohledu popsat jako demonstrací základních principů kybernetiky.
A u lidí mě opravdu zajímá schopnost altruistického chování. To také je jednou ze "strategií přežití", když se jednotlivec (suverénní, nenahraditelná osoba) obětuje kvůli ostatním, čímž například jeho rod přežije a může pokračovat dál. Skupina, která má ve svém středu pár altruistických jedinců, by tak mohla mít určitou evoluční výhodu ve srovnání se skupinami, které by takovými jedinci neoplývaly. Rozdíl mezi svobodnou a nesvobodnou společností pak je například i v tom, že ve svobodné společnosti se jedinec může k obětavému chování sám svobodně rozhodnout. Zatímco totalitní režimy vytvářejí oběti násilně a podupávají přitom svobodu jednotlivců nebo i celých skupin. Když to potáhnu ještě o kousek dál, pak tedy mají svobodné, otevřené společnosti velkou evoluční výhodu ve srovnání s nesvobodnými.
J67i16ř90í 32T55u60r86n56e55r
Myslím si, že zvířecí společenstva lze na lidskou společenost použít skutečně jen jako podobenství. Trefně zmiňujete svobobnou vůli, to je právě ten zásadní rozdíl. Lidské sebeobětování má, myslím, jiný rozměr než to, co pozorujeme u zvířat. Výjimkou potvrzujícím pravidlo je asi jen pes. V případě psa jsou zoologové v koncích.
J65i93ř90í 75K79u63č17e45r21a
Perfektní, podezřívám teoretiky komunismu, že se sociálním hmyzem inspirovali. V praxi však evoluce dala člověku mozek, bohu dík , a tak ho nelze přinutit k bezpodmínečné součinnosti s ideálem a ani vůdci se věci neobětují bezpodmínečně bez nároku na cokoliv. Teorie komunismu je již od základu chybná a naprosto nefunkční. Pro vývoj lidstva (sociální, ekonomický, politický. aj.) platí spíše Darwinova teorie závisející na momentálním prostředí, náhodě a systému pokus - omyl. Slepé cesty jsou opouštěny (nacizmus, komunismus, ...) a dříve nenápadné stezky se stávají hlavním proudem.
J94i59ř44í 69T54u28r31n22e19r
Naaprostý souhlas.
P91e59t52r 97K77o30r77e37c39k11y
Velká škoda, že se dle Vás člověk od přírodních principů odpoutal, takže nám nyní zbývá jen udiveně koukat na vše co se kolem děje, doslova tak , jako entomolog na brouka..
J18i56ř24í 44T66u83r45n72e93r
Nevím jestli vám dobře rozumím a jestli dobře vy rozumíte mně. Člověk se od přírody zcela odpoutal ve společenském smyslu, to je těžko zpochybnitelné. V biologickém smyslu se zatím pouze odpoutává. Člověk se může dívat na mraveniště zvenku jako na jiný systém, na svoji společnost to nedokáže, protože je součástí systému.
J93i20ř20í 92S97v24o24b13o91d96a
No já nevím, ale mi připadá, že liberální demokraté, vedení EU, Merkelová nebo Macron se z lidí snaží udělat to mraveniště, kde nikdo nemyslí,jen poslouchá "nadlidi", drží h.bu a krok, to je cíl nynějších evropských "elit".
M61a71r10e43k 51T94r96i12z66u26l70j97a52k
To je už asi pětistá padesátá verze srandovního slohového cvičení o "špatné" EU
I34v15a36n63a 80L24a77n84c18e
Vysvětleno perfektně