Děkujeme za pochopení.
Z40d33e90n91ě92k 82H18r68u59b59ý
Klidně bych souhlasil, ale když to nestihli postavit ke stému výročí zbourání, tak ať už nic nestaví. A různé nelegální vytrhávání dlaždic rozhodně nepřesvědčí veřejnost, že ta stavba je potřebná. Ptali se veřejnosti, jestli s obnovením památníku souhlasí? Mohlo být třeba pražské referendum, nějaká debata, ale ono nic.
J79i31ř70í 64V34o76b90e44c11k63ý
Kolik zbytečně zbouraných soch a sloupů mimo Prahu se potichu vrátilo v regionech na svá místa a dodnes tam poklidně stojí, v Ostravě hned dva. V Olomouci by v roce 1918 nikoho nenapadlo skácet Mariánský sloup, který je dnes součástí světového dědictví UNESCO. Praha byla vždycky stát ve státě a regiony si vždycky uchovávaly zdravý selský rozum. Ruka s mečem v pražském městském znaku byla stejně jako Mariánský sloup přidána Praze jako dík za obranu proti Švédům. Proč Praha nesmazala i tento habsburský dar hlavnímu městu Království českého?
J97a93n 55R51i70c54h31t14e58r
Před sto lety se zboural mariánský sloup. Budiž, bylo to vandalství, nicméně už je to sto let. Veškeré šaškárny kolem znovuobnovení považuji za podivné pokusy o zviditelnění se. Proč, netuším.
Vršovci (zřejmě) vypálili Libici, budeme ji snad stavět znovu?
J51i57ř12í 90T23u54r15n55e85r
Různě dávná historie působí na současnost různě a není to ani lineární proces.
J55a14n 78H31y37n50e40k
První věta mluví za vše. Bohužel revoluce, či prevraty s sebou nesou bourání starého / mnohdy nesmyslně / myslím tím stavby, a staví nové , či nestaví nic, co by pro historii do budoucna bylo zajímavé k uchování. Bohužel se stalo a v dnešní době konkrétně Mariánský sloup stavět je nesmysl. Pořád to bude nějaká atrapa, kterou prosazují určité ideové náboženské skupiny. S historií to nemá nic společného co se týče architekrury.
J36i33ř70í 63T42u55r90n39e46r
řekl bych, že jde o historii a její symboliku, která se v určitých ideologiích promítá do současnosti. Sloup asi opravdu nemá smysl stavět pokud se stane předmětem nějakých zbytečných sporů a kontroverzí.
V19i74k14t17o53r 68N28á28r73o81ž32n28ý
Ano , tento blog je velice dobrý , na rozdíl od toho předešlého ...
J50i26ř95í 65T72u53r13n79e10r
To, jestli je blog dobrý či nikoli patrně dost subjektivní záležitost. V tomto blogu se shodneme v jiném ne, od toho se to hodnocení asi odvíjí.
S80t90a90n96i96s45l78a78v 41B18u10r94i19a46n
Velmi rozumný náhled. Určitě s vámi souhlasí většina čtenářů. Doufám, že to tak dopadne.
J70i95ř25í 67V73o17b30e21c84k10ý
Prakticky souhlasím s celým článkem. Jen si myslím, že v Praze se pořád řeší nějaké emoce a není ani dostavěná radnice, zatímco Poláci si postavili celou starou Varšavu znovu. Na Moravě a ve Slezsku se taky podobné hlouposti neřeší, v Ostravě nikdo nenatíral tank T34 na růžovo a u jedné z radnic stojí dodnes, odstraněné sloupy a barokní památky se dovezly po roce 1989 zpátky na Masarykovo náměstí a stojí tam dodnes. Kdo nevěří, ať tam běží. Spíše zamrzelo barbarské skácení ojedinělé těžní věže Dolu Heřmanice, jediné svého typu v Československu. Tam zaspali památkáři ve prospěch starého železa. Dolní oblast Vítkovic to nezachrání, i když taky měla být zlikvidována. Naštěstí k tomu nedošlo. Návrat sloupu v Praze by mi nevadil, když Praze vadí sloup, ať taky změní znak města, který upomíná na obranu proti Švédům v roce 1648. Tedy tu ruku s mečem, které tam byly přidány právě díky obraně Prahy...
J86i50ř68í 58T28u98r30n92e74r
Na sovětský tank lze nahlížet jako na symbol porážky nacismu, stejně jako na symbol sovětské okupace. Na mariánský sloup jako na symbol násilné rekatolizace či v případě jeho stržení jako na symbol odtržení od R-U. Myslím, že je důležité to, čím který symbol byl v době svého vzniku. Ten tank je asi symbol více kontroverzní, tím spíše sochy masových vrahů, které nesymbolizovaly nikdy nic pozitivního. Na nedávnou historii je těžké se dívat nezaujatě, ale k té vzdálenější je třeba přistupovat s nadhledem, což nám mnohdy asi moc nejde.
J71a10n 52S33i49n27n81r98e69i62c64h
Mozna, ze se za sto let najde umelec, ktery obnovi sochu Stalina na Letne.
J30i42ř90í 30T11u80r77n15e71r
To si nemyslím, ale pokud to míníte obrazně, tak souhlasím s tím, že není nutné "vytahovat" nějakou kontroverzní symboliku.
M95a24r93e32k 95T97r28i38z85u45l61j60a75k
Karma
Jsem názorově velmi blízko tomu, co píšete. Byla hloupost, zbytečnost a barbarství mariánský sloup povalit. A naprostá většina argumentace, kterou ve svém článku uvádíte, je klidná, rozumná, nekonfrontační, smířlivá. Velice kvituji!
Přitom všem jsem spíše zastáncem toho, aby se zničená památka Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí jednou obnovila. Nemusí to být hned a rozhodně by se tak nemělo dít konfrontačním stylem. Jak jsem napsal v diskusi pod blogem Jana Zieglera, jde mnohem spíše o proces uzdravení historické paměti národa a o vnitřní usmíření. Nejdříve je třeba spolu mluvit jako slyšící. Otevírat možná i staré bolavé rány a vyčistit je. A až pak, třeba později obnovit některé zbourané věci (nejenom sloupy)
...
Dialog ve společnosti a usmiřovací procesy proběhly v mnoha jiných zemích, které měly to štěstí, že se po druhé válce vyvíjely svobodně. U nás byla svoboda na více než čtyřicet let zadušena, proto se mnohé záležitosti odložily na později a dodnes nejsou dořešené. Stále nemáme uzdravenou paměť a stále u nás nedošlo na proces usmíření aspoň v základních věcech. V něčem podobně kontroverzní a vášně vzbuzující je dodnes otázka vyhnání Němců (a najdou se i další prubířské kameny)
Použil bych metaforu, že "duše národa" má ještě stále několik vylámaných zubů. Proto každý ve své řeči jaksi "nesrozumitelně šišláme". Jeden druhému moc nerozumí a hned se do krve hádáme téměř o cokoliv. Možná jedním z vylomených zubů je i ten mariánský sloup. Když ho opravíme, jistě to už nebude ten původní, ale naše pusa aspoň nebude děravá a naše uši snad přestanou být hluché a nechápavé vůči domnělému "šišlání" toho druhého.
A ještě jedna věc: To barbarské povalení sloupu mělo povahu "osudového symbolu" Což je věc, která se nemá podceňovat. Jde o skutky toho typu, které je záhodno napravit. Když podpálím sousedovi střechu, tak třeba aspoň moji vnuci by to měli
Možná to všechno ještě chce čas a je dobře, že se o tom mluví.
L37u69b52o91m28í55r 34S30t50e32j44s65k17a77l
Pane Turnere! Napsal jste: Ono to ani s tou rekatolizací nebylo tak žhavé, jak to má tendenci občas někdo prezentovat. Čechy nebyly totálně protestantské, respektive českobratrské, a Morava už vůbec ne."
Ano, české země nebyly před rekatolizací totálně protestantské (českobratrské); šlo o země "dvojího lidu". Zato po Bílé hoře byly totálně katolické čili s tou rekatolizací to bylo žhavé víc než si dovedeme představit. Jako potomek českých pobělohorských evangelických emigrantů vím, o čem mluvím. Anebo si myslíte, že by čeští tajní evangelíci odešli v polovině 18. století do protestantského Slezska na pozvání pruského krále, kdyby poměry v rakouské katolické totalitě byly pro ně snesitelné?
Ne ne, rekatolizace byla totální a každý projev jiné než katolické víry, včetně vlastnictví Bíble (!), byl tvrdě postihován. Neidealizujme si, prosím, období po Bílé hoře a Vestfálském míru. To byla éra, kdy se našemu národnímu charakteru lámala páteř. A symbolem tohoto období je onen nešťastný sloup (ale o něm v tomto příspěvku psát nechci).
J27i27ř51í 87T12u59r74n85e58r
Já přeci, pane Stejskale, netvrdím, že rekatolizace nebyla nebo že se nikoho nedotkla. Možná výraz "nebylo tak žhavé" není úplně šťastný, ale chtěl jsem pouze vyjádřit skutečnost, že se rekatolizace netýkala celého národa (Čechy byly smíšené a Morava vesměs katolická), tudíž ani katolické symboly neodmítali všichni. To se týká i pozdějšího období, konečně i období vzniku republiky, kdy povalení sloupu vyznělo tak, že katolizace byla utrpením celého národa, což není tak docela pravda. To podstatné, co jsem chtěl vyjádřit, je to,že mi přijde zcela zbytečné po stovkách let jitřit, komu bylo kdy ublíženo, že katolíci budou připomínat barbarství husitů, protestanté rekatolizaci atd atp. Že místo aktů smíření se hledají symboly i záminky pravého opaku. Myslím, že to dobře vyjádřil v komentáři před vámi pan Trizuljak.