Pondělí 16. prosince 2019, svátek má Albína
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 16. prosince 2019 Albína

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

 0
Jste přihlášen jako


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V72l82a63d74i51m51í70r 73M60o82r62a74v58e61c 3718330813933

Nedá mi to ještě jednou nezareagovat.

Tedy o těch symbolech.

Socha pohraničníka: bezpochyby byl součástí železné opony, zastřelených, zabitých elektřinou a zatčených. Na druhou stranu strážci hranic byli už za První republiky http://www.zdeneksmida.cz/ochrana-statnich-hranic/strazci-prvorepublikovych-hranic.html , ne každý strážce někoho zastřelil či zatkl a jsou lidé, kteří na tuto službu vzpomínají v dobrém. Mimo jiné, malým plusem železné opony bylo to, že se sem nedostala kdejaká verbež

Pohraničník - X - špatný symbol

Maršál Koněv. Dovedl Východní front do Prahy a Berlína, osvobodil mj Osvětim, účastnil se bojů na Dukle. Které boje a jaké byly mi nepřísluší hodnotit, nemám relevantní možnosti a informace, jaké měl v dané chvíli on, nehledě na to, že to byl voják a plnil rozkazy. Byl vojenským velitelem zásahu, který brutálně potlačil maďarské povstání v roce 55. Tedy plnil opět vojenské rozkazy. V roce 58-61 operoval ve Východním Německu a v době Druhé berlínské krize. Okupace Československa v roce 1968 se neúčastnil. https://cs.wikipedia.org/wiki/Ivan_St%C4%9Bpanovi%C4%8D_Kon%C4%9Bv

Koněv - X - špatný symbol

Winston Churchill: Významný Britský a světový politik, jeho přičiněním Británie vyhrála nad Německem. byl významný poválečný politik. Na druhou stranu jsou mu připisovány válečné zločiny, jako hladomor v Bengálsku v roce 1943. Je spojován s rasizmem a schvalováním používání bojových otravných látek https://plus.rozhlas.cz/50-let-od-churchillovy-smrti-a-10-nejspornejsich-momentu-jeho-zivota-6572471 a zde https://cs.wikipedia.org/wiki/Winston_Churchill . Dále je třeba připomenout, že byl jedním z aktérů Mnichovské zrady a také poválečného rozdělení Evropy.

Churchill - V - správný symbol

Někde je prostě chyba :-)

0/0
27.9.2019 7:19
Foto

J94i32ř42í 39T85u19r93n13e95r 8258461665833

Možná by vám , pane Moravče, "nemělo dát" si přečíst ještě jednou článek na který opětovně reagujete.

Je v něm totiž výslovně uvedeno, že si zmíněný spolek osobuje právo zastupovat strážce hranic jako takové. Ten symbol se ovšem vůbec netýká Chodů , Finanční stráže a už vůbec ne Stráže obrany státu.

Zmíněný Koněv pak není pouze symbolem osvobození, ale i okupace a stalinistických praktik.

O Churchillovi naopak vůbec nebyla řeč, a přestože jeho kontroverze nesouvisí s naší zemí, považoval bych za legitimní protest proti tomu, kdyby se někdo aktuálně pokoušel někam umístit jeho sochu, a to právě v souvislosti s vámi uvedenou britskou koloniální politikou, která je ostudou v novodobé historii Spojeného království.

0/0
27.9.2019 13:42

V20l37a57d81i85m69í93r 70M46o77r51a16v21e71c 3928730903153

A to, jak si který symbol vykládáte vy je váš problém, a nebo můj. Já prioritně konstatuji všeobecně, ža každá společnost, která se začne bát symbolů a začne je odstraňovat, o to víc, pokud se alespoň honosí přívlastkěm demokratická, začíná bát tak nějak v řiti.

0/0
4.10.2019 6:55

V21l27a83d98i27m88í85r 73M68o70r54a35v33e17c 3768720343273

Zase se řeší pouze žabomyší spory. Skutečné problémy a příčiny nikdo řešit nechce. A nebo právě proto, aby byly zastíněny, žeší se takové žabomyší spory.

https://www.youtube.com/watch?v=dNVZ0ZPfE8s&t=5s

+1/0
26.9.2019 10:21

P75e75t11r 38B21u56r27i79a35n 4271236264298

Přijde otec s malým synem za socíku k zadrátované hranici. Kluk zvědavě nakukuje skrz: "tati, kdo je za těmi dráty?"

"My, synku, my..."

+6/0
25.9.2019 12:46

J22i89ř13í 29Ř82e83z91n47í70k 4182262983485

Tak to znám ještě lepší: Kočka prchá přes polskou hranící. Pohraničníci: Proč prcháte. NKVD honí psy. Vy ale nejste pes. Ale říkejte to NKVD.

0/0
26.9.2019 5:47

P44e23t70r 74B43u85r54i26a96n 4881766104698

Souhlas a karma. Zabrousil jsem jednou na chat bývalých pohraničníků. Všechno to byli komunističtí magoři a fanatici. Jeden tam psal, že má doma ještě vojenský spacák a občas si k němu chodí čuchnout. Ostatní mu za to uznale tleskali.

+2/0
25.9.2019 12:42

M65a28r91e70k 71V56a49l57i63č31e14k 2331919794860

Tak na toho hranicare se pak pojedu podívat...

0/0
25.9.2019 10:21
Foto

J56i67ř59í 12T89u76r43n55e15r 8908411685103

..a do baťůžku kromě pití a svačiny nezapomenout:-) přibalit i jeden doutníček dynamitu...

+1/0
25.9.2019 10:35

J32a32n 23R13i58c26h65t10e76r 5972612753505

Nebyl bych tak striktní. Na jednu stranu máte pravdu, na druhou ovšem, jak už tady někdo podotkl (a vy ostatně taky), mnozí z těch pohraničníků tam byli zkrátka odvedeni, s tím nic dělat nemohli, nevybrali si to.

kromě toho je třeba oddělit různá období. Například v 50. letech utíkali lidé přes tzv. zelenou hranici opravdu ze strachu před komunisty, oprávněně. Na druhou stranu tehdy stejně tak přes zelenou hranici přecházeli agenti zejména CIA, velmi často (pro znalost prostředí) naverbovaní z řad bývalých nacistů, kteří neměli moc co ztratit (to není nějaká propaganda, to už CIA dávno přiznala). Střílet do neozbrojených lidí samozřejmě zločin je (taky nechápu, proč je komunisté zkrátka nenechali odejít, beztak tady museli nechat majetek - vilu na Ořechovce přes Šumavu nepřetáhnou), ovšem jsou i jiné případy.

V 60. letech už to bylo trochu jiné, zejména v 2. pol. 60. let už se dalo vycestovat mnohem snadněji i do západních zemí (a tam případně zůstat). Přes kopce nikdo lézt nemusel.

V 70. letech už to zase bylo o něco horší - snazší to měli jen případní cizokrajní agenti, neboť stát už chápal potřebu valut a tedy valutových cizinců. V té době už se střílelo opět jen po emigrantech.

A co se týče 80. let... nic si nenamlouvejme, tam už šlo především o emigranty ekonomické, kteří obvykle taky neutíkali přes kopce, ale spíš třeba přes Jugoslávii. taky už se tolik nestřílelo.

Tak jsem se tu hezky rozepsal... ale jestli z toho něco plyne, to fakt nevím;-D;-D;-D

+1/−1
25.9.2019 10:00

V83l22a18d47i81m62í98r 97M58o46r86a85v32e36c 3208220103393

Ale hlavně, on ten pohraničník, ať chceme nebo nechceme, ať se tomu budeme bránit či ne, je prostě součástí naší historie a nějak tak prostě od ni nejde odpárat.

A taková socha pak může být pro někoho symbolem jeho služby v armádě, pro někoho symbolem železné opony, pro někoho symbolem zastřelených a zadržených lidí, pro někoho prostě symbolem historické doby.

Pro hloupé pak inpirací k malůvkám, diskusím o odstranění a podobně.

On totiž na těch hranicích a třeba i se psem mohl sloužit nejeden voják, který nikoho nezastřelil, nikoho nezadržel, a třeba by si přál aby na vspomínku na jeho službu stála taková socha.

A jak jsem psal již mnohokrát. Přestańme se bát symbolů, to je známka slabosti.

Ono třeba v kontextu s výkladem "významu a symbolů" soch je zajímavé, že se nikdo nepozastaví nad pomníkem Churchilla . Třeba tady https://zoommagazin.iprima.cz/zajimavosti/churchill-politik-ktery-schvaloval-plyn-i-koncentracni-tabory

+1/−2
25.9.2019 10:25

J13a56n 27R35i50c27h54t16e36r 5792192573155

Ovšemže. Podobně jako se vyčítá Sovětskému svazu, že dodával Německu ocel a ropu, ale nikdo už nevyčítá Spojeným státům, že až do r. 1941 investovaly do německých velkých podniků (včetně IG Farben, výrobce nechvalně proslulého plynu Cyklon B).

Přesně jak říkáte - přestaňme se bát symbolů. A hlavně se přestaňme bát vlastní minulosti.

+1/0
25.9.2019 10:57

V82l60a15d63i34m18í33r 37M41o70r51a84v44e36c 3808320163523

Ona totiž minulost je něco, s čím nic nenaděláme. To prostě bylo. Můžeme to maximálně překrucovat. Historie vždy byla, je a bude iluzí psanou vítězi. Tedy kromě té, na kterou jsou ještě pamětníci, ale i ta je jimi vykládána na základě subjektivního pozorování.

0/0
25.9.2019 14:48
Foto

J98i47ř94í 14T58u25r43n93e63r 8408541825883

Upřímně řečeno moc nechápu čemu vaše vesměs akceptovatelné argumenty mají sloužit. Vy to totiž nijak nevyjadřujete.

Vezmu to od konce. Pominu-li, že spekulujete o něčích pohnutkách přijde vám střílení na ekonomické migranty omluvitelnější než na politické?

Přestože cizí agenti přecházející přes hranici jsou spíše pohádkou z 30 případů majora Zemana ( krátce po válce to bylo vše jinak, ale to v článku výslovně zmiňuji), tak i kdyby skutečně měla pohraniční stráž i tento význam, nic to nemění na tom, že v prvé řadě působila represivně na vlastní občany.

Pro kritiku symboliky pohraniční sráže a režimu, který ji stvořil, tak dle mého soudu není třeba oddělovat různá období... To , co jsem uvedl myslím zcela dostačuje.

+3/−1
25.9.2019 10:47

V49l52a62d35i80m68í11r 12M88o71r96a41v15e41c 3898230463313

Tak z vlastní zkušenosti.

V Brandýse nad Labem, před tělovýchovnou fakultou Univerzity Karlovy stával do roku 1969 Masaryk. Pak ho v noci armáda a miličáci odtranili. Oni se totiž bolševici báli jakýchkoli symbolů, protože strach ze sybolů je znakem každého režimu, kterému dochází argumenty pro jeho existenci a jehož konec se neúprosně blíží.

Někteří lidé tvrdí, že pokud se z té či oné doby neponaučíme, že se historie opakuje.

A pro úplnost uvádím odkazy na mapy kde stál, a kde nyní stojí Masaryk.

https://mapy.cz/zakladni?x=14.6676830&y=50.1842518&z=17&pano=1&pid=68418556&yaw=0.157&fov=1.257&pitch=0.306

https://mapy.cz/zakladni?x=14.6657037&y=50.1847730&z=17&pano=1&pid=68418285&yaw=0.721&fov=1.257&pitch=0.146

Hezký den všem, i těm, co mají strach ze symbolů čehokoli :-)

+1/0
25.9.2019 7:53
Foto

J10i83ř79í 71T62u11r34n45e70r 8688701765773

Jestli jsem vás správně pochopil, vyjadřujete ve svém komentáři postoj, že když někdo kritizuje existenci nebo vytvoření nějakého památníku ( sochy a pod.), který má symbolický význam, vyjadřuje tím strach z toho, co ten symbol symbolizuje.

K tomu mám dvě podstatné věci. Jednak v článku nevyjadřuji nic, co by se dalo chápat jako snaha o zakázání instalace sochy, prostě jen vyslovuji názor, že je obecně špatné adorovat zavrženíhodnou instituci a tím i režim, který ji stvořil.

Ale i kdyby to tak nebylo, přišlo by mi docela pochopitelné a oprávněné mít strach z toho co některé symboly symbolizují, tedy s komunismu, nacismu, totality, nesvobody, imperiálních zájmů mocností ( to odkazuji na Koněva) a pod.

Strach je v tomto případě dobrou motivací proto, abychom si na takové jevy ve společnosti dávali pozor. A začínat to musí tím, že na ně upozorníme.

Hezký den všem, kdo tuto obavu mají:-)

+2/0
25.9.2019 10:33

V54l51a30d98i31m19í55r 21M31o14r62a36v49e62c 3988260343293

A já vám váš názor neberu :-) pouze nějak tak konstatuji, že jsou lidé, kteří třeba na té hranici sloužili, nikoho nezastřelili, nikoho nechytili, byli tam, protože museli a mají na to hezkou vzpomínku.

A proto se ptám, proč nemají lidé, kteří mají strach se symbolů, které symbolizují něco špatného, problém třeba se sochou Churchila, který se v Africe podílel, dokonce velel masakrům domorodců.

Tedy, já vám váš strach neberu, jenom si myslím, že kdo má strach ze špatného, měl by mít strach ze všeho špatného. A dávat si na to pozor a upozorňovat na to.

0/0
25.9.2019 14:55
Foto

M57a41r40i70e 12J27a86n50d38o89v19á 8981403345216

No, pokud by měla ta socha oslí hlavu.......:-)

Karma

0/0
25.9.2019 4:58
Foto

J27i55ř21í 15T20u80r67n35e10r 8958301535323

:-)R^ a děkuji

0/0
25.9.2019 10:20

M98i11r17e20k 51B21u38c45h16t51í34k 7429574914289

Máte pravdu pane Turnere, lavečky jsou lepší.

0/−2
24.9.2019 20:24
Foto

M45a21r89i78e 50J19a93n51d92o16v53á 8611323415446

Jsou, protože pokud vím, Václav Havel nikoho nezastřelil, nebo nenechal roztrhat psem.:-)

+2/0
25.9.2019 4:57

V50l58a93d87i49m31í78r 67M87o12r87a14v74e30c 3778570273613

Máte pravdu. Krátkozrakou, vaši, ale pravdu ;-D;-D;-D

0/−1
25.9.2019 8:10

P32a23v20e26l 78D43v37o57ř17á11k 3669897882959

Pravda je jen jedna pane Moravec a i když jí dáte přívlastků kolik chcete, pořád pravdou zůstane.

+2/0
25.9.2019 9:49

V11l65a92d39i54m17í70r 49M77o33r87a89v45e44c 3728720443873

No a to je právě ten všeobecně vžitý dojem, že právě jeho pravda je ta jediná, správná a skutečně pravdivá. Ale věřte si čemu chcete, to je vaše volba a mě se to nějak tak netýká :-)

0/−1
25.9.2019 10:11

J90a39n 18R31i27c70h25t65e39r 5412292213775

A je to dost?

0/0
25.9.2019 9:31
Foto

J98i15ř86í 48T80u89r33n49e56r 8228531895313

"Máte pravdu pane Turnere, lavečky jsou lepší." Trpíte bludy? O žádných levičkách, tím méně lavečkách se v tomto článku nepíše.

+1/0
25.9.2019 10:20

M36a42r97e64k 84T72r23i75z60u79l74j82a94k 8770726247757

Pohraničník se psem a samopalem u ostnatých drátů na hranicích se prakticky ničím neliší od příslušníka SS se psem a samopalem u ostnatých drátů v koncentráku.

+15/0
24.9.2019 19:07

J50i37ř10í 34Ř81e12z96n62í82k 4492932403775

Státní hranice je státní hranice, nahlášená OSN. Každý stát má právo si zvolit, jak se bude bránit proti jejímu narušení. Jenom globalisté mohou tvrdit opak.

+1/−3
25.9.2019 2:18

P84a28v98e90l 37D26v11o54ř68á16k 3459277282399

Ani OSN nedává právo žádné zemi, střílet vlastní občany, kteří chtějí tuto hranici překročit směrem ven ze svého státu.

+6/0
25.9.2019 9:51

J13i53ř13í 26Ř18e73z16n84í53k 4642482333455

To byste měl alespoň dokázat, že podle ústavy neměl každý občan právo na pas a neexistovaly hraniční přechody. Ta čísla, kteří se dostali přes hranice legálně, jsou impozantní.

A co akce Asanace, tam zase jsou někteří dodnes popotahování, že pobízeli své spoluobčany k emigraci. Tak jak to tedy je.

Předjímám námítku: I dnes toto právo je občas omezeno.

0/−2
25.9.2019 10:12

P45e80t44r 77B81u96r74i60a75n 4911666604718

Mít právo a dostat to jsou dvě rozdílné věci, že?

0/0
25.9.2019 12:45

J69i17ř43í 90Ř82e15z52n98í53k 4582652403305

Nevím o nikom, kdo by ho nedostal. I o ten vystěhovalecký stačilo požádat. Jo v tom případě ale byl daleko větší problém s tím přistěhovaleckým, že ano.

0/0
26.9.2019 5:53
Foto

Š34t92ě40p62á59n 66B91i80c29e19r90a 6349482518666

Na soukromém pozemku si může vlastník postavit cokoliv. Někdo tam má ohavné trpajzlíky, jiný tam bude mít podobně působícího pohraničníka.

+3/−3
24.9.2019 16:00
Foto

T63o21m85á52š 54F48l66a71š92k70a 5595955346901

Takže souhlasíte s tím, že si Praha 6 může se sochou Koněva dělat co uzná za vhodné?

+18/0
24.9.2019 17:28

M85a25r14e56k 56T13r44i97z25u34l74j79a51k 8590256187527

R^;-DR^

+3/0
24.9.2019 22:35

M41i47c87h86a66l 16P20r91o63k61š 6101684132622

Pokud nejaky pozemek patri Praze 6 tak uz tak nejak z definice neni uplne v soukromem vlastnictvi, ne?

+1/0
25.9.2019 8:34
Foto

J42i10ř93í 14T15u43r76n44e16r 8688471855213

Vy jste si snad, pane Bicero, v mém článku přečetl, že si na svém pozemku někdo něco postavit nesmí? Já se přeci tímto vůbec nezabývám.

Ale když už jste pocítil potřebu mi něco takového sdělit, tak není zdaleka pravda, co píšete. Na vlastním pozemku toho hodně postavit nesmíte a to, co smíte, se váže z řadou povolení, to jen tak naokraj.

Socha Hitlera či Stalina by vám asi neprošla, respektive byste mohl čelit obvinění z trestného činu.

Toto není ten případ, takže "přátelům komunistického pohraničí" nic takového nehrozí, ale myslím si, že ani na vlastním pozemku někde v krajině si nemohou bez povolení vztyčit jakoukoli sochu. Nepředpokládán, že by jim to někdo zakazoval, ale na základě toho, co je obsahem mého článku, si o těchto lidech každý může udělat svoji představu.

+9/0
24.9.2019 18:05
Foto

T71o13m88á50š 62F50l39a21š18k46a 5345785156221

Náš moudrý pan prezident Vás už brzy označí za čučkaře. Takhle se v tom šťourat. Fuj! Ale ode mě karma:-).

+17/0
24.9.2019 15:23
Foto

J92i93ř13í 74T93u62r91n74e84r 8478531815403

Bylo by mi ctí, kdyby mě takto označil, ale má aktuálně asi větší problémy s nějakou hyenou - nebo hygienou? (duševní), teď nevím.:-) Vám ale děkuji

+11/0
24.9.2019 15:34
Foto

J17a34n 77H49o11r55n43í17k 6133227985587

Souhlas, dík R^.

+7/0
24.9.2019 14:21
Foto

J38i90ř54í 94T75u24r97n92e50r 8828411405743

Já děkuji

0/0
24.9.2019 14:58

J84i93ř46í 86Ř65e44z68n31í42k 4152432673455

Jsou a nebo nejsou hranice korso? Příklady odjinud svědčí, že ne: USA, Izrael, Maďarsko.

A zcela jste opomenul agenty chodce, kteří přecházeli hranice ve stovkách ozbrojení a pašeráky lidí.

+1/−13
24.9.2019 14:21

P77a45v97e18l 79J94á53š45e13k 6174961971697

Soudruhu profesore, zase mluvíte o něčem jiném, než je článek.

+18/0
24.9.2019 15:30

J48i60ř40í 57Ř75e92z13n64í16k 4192552513675

Článek je snad o tom, zda si Pohraniční stráž zaslouží mít svůj památník či nikoliv. Odpověď na tuto otázku ale závisí na tom, zda hranice vždy musí být korsem. A kdo tomu odporuje slovy a činy, je zločincem. Co takový Trump, který požaduje po jednom středoamerickém státu, aby uzavřelo své hranice svým občanům, kteří hodlají emigrovat?

0/−6
24.9.2019 15:59
Foto

J53i76ř25í 33T57u86r58n96e78r 8108831695863

Myslím, že vše bylo řečeno. Naše západní hranice nás před nikým nechránila. Agenti chodci jsou dobrým tématem pro 30 případů majora Zemana, ale realita byla jiná. Agenti k nám legálně přicházeli a přicházejí jako obchodníci či diplomaté, stejně tak naopak.

Pašování zboží ze Západu k nám mohlo tak akorát tak snížit tržbu tuzexů. Směrem od nás ven tak možná umělecká díla, která se ovšem také podařilo propašovat jinak.

+10/0
24.9.2019 15:40

J86i93ř70í 76Ř96e47z27n26í83k 4372732663215

Ad agenti chodci. Byla svého času uspořádána výstava o jejich činnosti, ilegálních přechodech a dokonce jako součást této výstavy byl publikován jejich seznam. A ti k nám přecházeli v množství větším než malém dokud hranice nebyly zadrátované. Ostatně mají své heslo i na Wikipedii.

+1/−7
24.9.2019 15:52

V39í12t38ě68z88s56l50a35v 28K37o22š55ť30á47l 9118894478

Kdyby emigranti měli možnost beztrestně opustit republiku, budiž, ale podle počtu mrtvých by měl být postaven památník spíš jejich obětem.

+7/0
24.9.2019 17:48

V75í69t69ě87z98s42l86a19v 70K38o34š83ť26á12l 9588224278

Samozřejmě míněno civilním obětem, které zahynuly v souvislosti s překročením hranic.

+2/0
24.9.2019 17:50

J83i30ř37í 89Ř53e43z44n68í58k 4812252563585

Ale tady jde o osoby, které ve spolupráci s západními výzvědnými službami se vracely ozbrojené a vycvičené zpět ilegálně plnit špionážní úkoly. Např. Gavenda počítal protitankové překážky.

Tady tedy nejde o emigranty, čili výše uvedené osoby nejprve beztrestně opustily republiku.

0/−6
24.9.2019 18:53

P45a36v78e17l 66D13v77o21ř96á25k 3289967592319

Tak nám pane Řezník sdělte, kolik těch lidí bylo zastřeleno při pokusu vniknout do republiky a porovnejte to s počtem zastřelených lidí, při pokusu o odchod z toho socialistického ráje ve vlastní zemi. Pak se můžeme bavit o tom, k jakému účelu hranice za totality sloužila.

+3/0
25.9.2019 9:54

Žebříčky

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz