Děkujeme za pochopení.
J30a72r38o10s21l15a32v 14H87i68ř74m15a59n
Jiří, jako obvykle souhlas. Jen mně to nedá připomenout diskutujícím, kteří se ohání našimi zákony, předpisy nebo zvyklostmi, že jedním z těchto zákonů je i možnost kohokoliv!!! odvolat se proti jakémukoliv rozhodnutí a svou pravdu a svá práva (ať si o nich myslíme cokoliv), bránit i soudní cestou. V tomto tady to máslo opravdu teče proudem. Ještě jednou díky.
J10a29r94o75s19l24a13v 35K63v87a64p69i40l
Váš pohled na tuto problematiku je mi velmi blízký. Šátky na hlavách muslimek mi připadají jako marginální záležitost. Dal jsem vám karmu za střízlivé shrnutí problematiky. Obávám se však, že v případě šátků na hlavách muslimských žen a dívek jde o něco jiného. Jak většinou nesouhlasím s názory pana Kulhavého, tak si myslím, že v 7. bodu v pokračování svého příspěvku je blízko pravdě. Když budeme akceptovat muslimské šátky ve školách, budeme postupně muset akceptovat další a další jejich "náboženské" požadavky a nakonec tu budeme mít dvě paralelní kultury, což by samo o sobě nemuselo vadit, protože je ale u muslimů náboženská víra do značné míry ztotožněna s politickým systémem a s právním uspořádáním, budeme tu mít i dvě právní uspořádání a dva politické systémy, což dost dobře není možné.
J84i84ř30í 49T12u81r74n45e33r
Děkuji za komentář.Řekl bych, že je to otázka míry (jako konečně kdeco). V nějaké paralelní kultuře nevidím problém, ta existuje i v jiných rovinách, ale musí mít jasné hranice. Ty hranice má stanovit zákon, který má být jasný a vymahatelný, a interní předpisy institucí, které nesmí jít proti liteře ani duchu zákona. Problémem je nejednotnost systému, která dává prostor jak lidem jiné kultury, tak jejich odpůrcům. Šátek do takové normy,myslím, zahrnout nelze, respektive muselo by se znormovat kvantum jiných prvků něčí identity. Nechápu proč. Na druhou stranu bych přísně postihoval třeba všechny projevy náboženské nesnášenlivosti. Tedy konkrétně bych bez milosti vyhostil nějakého imáma, který podněcuje k nerespektování sekulárního státu.
T77o63m34á22š 38V64o31d64v87á90ř79k96a
Pane Turnere, karma a poděkování, že existuje někdo, kdo umí vyjádřit podstatu celého problému v krátkém sdělení.
Máte můj naprostý souhlas.
T37o80m25á38š 22B89r83y43k20n27a94r
Pan Turner je poněkud mimo mísu, ostatně jako obvykle
T91o18m44á53š 73B72r36y26k74n39a75r
si poněkud protiřečíte. Pokud říkáte, že zahalování žen po muslimkách nevyžaduje jejich víra, tak pak jistě není problém v dodržování školního řádu....Ten musí dodržovat všichni žáci - taky nechodí v kšiltovkách nebo jiných pokrývkách hlavy při vyučování
J51i41ř51í 95T85u48r13n98e98r
Doporučuji se podívat jak vypadají současní žáci, a co jim je tolerováno.
J73a88r42o56s14l14a20v 88N91á89p12r22s59t67e41k
Ale ono snad o nějaký šátek nikdy nešlo.
Podle vyjádření ředitelky školy ta nebohá studentka nedodala potřebné doklady. A když jí paní ředitelka opakovaně žádala, aby uvedla formality do pořádku, studentka raději školu opustila.
J13i92ř20í 56T91u61r73n15e67r
Můj článek nekomentuje tuto kauzu, vznikl zcela nezávisle na ní, pouze jsem ho "aktuálně tematicky použil".
M61i38l83o86š 25F13. 45P39e21c27h30a12r
„No a jak je to tedy s těmi muslimskými šátky? Někteří jejich odpůrci tvrdí, že je to nepatřičný náboženský symbol. To je, bohužel, pouze ukázka jejich nedovzdělanosti, protože primárně to tak není.“
Proto některé muslimky tvrdí, že je šátek jejich náboženským projevem, integrální součástí jejich víry, a jejich zákaz je diskrimunje a ponižuje. Nebo je to jinak?
J47o38s37e15f 70L85e39i24n49e30r
Někdy si říkám, že tady máme víc Talibů než v Afganistánu.
J75i32ř21í 18S82v13o78b30o28d10a
Píšete, že Korán nenařizuje zahalování žen. To se ovšem mýlíte. Citovat mohu například 59. verš ze 33. súry, která je zvána Spojenci: "Proroku, řekni manželkám svým, dcerám svým i věřícím ženám, aby přitahovaly k sobě své závoje!" Jde o přímé nařízení Allaha. Verš ze súry číslo 24, který uvádíte Vy, neříká jen to, aby si ženy "zahalovaly poprsí". Říká, aby ženy "střežili svá pohlaví" a zakrývaly i své ozdoby, dokonce nemají ani dupat nohama, aby nikdo nepostřehl, že mají ozdobu třeba na kotníku nebo jinde na těle. Zahaleno má být tedy celé tělo, které nesmí spatřit nikdo, kdo nepatří do nejužšího okruhu rodiny. Vhodný kontext k veršům Koránu pak tvoří dochované výroky Proroka, které pozici ženy v islámu dokreslují velice konkrétně. Názorně se o tom můžeme dočíst na oficiálních českých muslimských stránkách, kde "Evropská muslimská rada pro fatwy a výzkum" dokonce nařizuje ženám, že pokud chtějí jít na veřejnost s nalakovanými nehty, musejí si vzít rukavice (například na stránkách http://www.islamweb.cz).
Bohužel, Vy jste se rozhodl jít cestou popření náboženské podstaty muslimského šátku. Dokonce říkáte, že toto tvrzení je "ukázka nedovzdělanosti". V tom případě jsou "nedovzdělány" všechny muslimské ženy, protože právě ony tvrdí, že je to důležitá součást jejich víry. Ženský muslimský šátek, nebo jiný islámský zahalující oděv, je ve skutečnosti symbolem podřadného postavení ženy v islámu. Názorně to dokládá nejen samotný Korán, ale také dochované výroky Proroka, z nichž mnohé jsou v dnešní době NAPROSTO neakceptovatelné, protože například přirovnávají ženu k nečistým zvířatům nebo třeba k poli, na které muž může vstupovat kdy chce a odkud chce.
Muslimky, které v Evropě bojují za možnost nosit muslimský šátek, to vydávají za boj za svobodu náboženství. Ve skutečnosti požadují určitou výjimku z občanské rovnosti mužů a žen, výjimku z moderního pojetí lidských práv. A právě v tom je nebezpečí.
F91r74a50n37t73i45š39e64k 61K57š34í80r
Je úplně jedno kdo jim, nebo vám něco nařizuje. Jestli skrze náboženská, nebo demokratická pravidla. Prostě, pokud jsou silnější než oni, nebo vy, tak musíte poslechnout.
J64a85r65a 69R76a33n59k
Jak jednoduche byt clovekem, kdyz neni nadhlen zasazen fantickou virou
J45i88ř96í 62H27r19b36e22k
Nezlobte se, ale nějaké názory evropského „káfira“ jestli to je nebo není něco v Koránu jsou pro každou upřímně věřící muslimku zcela irelevantní. Pro ní totiž není závazný jen Korán, nýbrž také „sunna“, „šarí'a“ a lecjaká „fatva“ nejbližšího imáma (tam všude máte ohledně nošení šátků/hidžábů.. důkazů nadbytek). Nehledě na to, že i velice umírnění muslimové důvod k důslednému nošení šátku vidí i v tom samotném Koránu... http://www.e-islam.cz/content/výnos-ohledně-odívání-žen
Většina křesťanských církví si zmíněný biblický verš o halení žen vyložila jako „dobovou nianci“, přesto existují malé protestantské skupinky, které i toto aplikují.
Z toho výplývá, že minimálně pro muslimky a těch pár křesťanek je to opravdu otázka víry - něco jako pro husity přijímání „podobojí“ a pokud se máme v našem státě honosit náboženskou svobodou, měli bychom jim toto odívání umožnit tam, kde je to možné. Existují však místa/doby/zaměstnání... kde to možné není a tito věřící by to měli uznat a necpat se tam prostřednictvím soudních sporů!
M95i45r12o49s13l89a75v 46K88u84l93h66a34v52ý
Samotné sepsání Koránu má své otazníky a sunna - život Mohameda jich má ještě více. M.j. sám Mohamed protestoval, aby byly zapisovány jeho osobní výroky, zvláště, když je neautorizoval. Šária jako celek je odvozenina a náplava v době pomohamedovské, proto se řada zásad dle různých směrů islámu v dodržování a uplatňování liší.